David Arkenstone
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Valley Of The Clouds (Narada, 1987) ***
Island (Narada, 1989) **
Citizen Of Time (Narada, 1990) ***
In The Wake Of The Wind (Narada, 1991) **
Spirit Of Olympia (Narada, 1992) * with Kostia
Chronicles (Narada, 1993) *** anthology
Another Star in The Sky (Narada, 1994) ***
Quest Of The Dream Warrior (Narada, 1995) ***
Return Of The Guardians (Narada, 1996) **
Convergence (Narada, 1996) *** with Lanz
Troika: Goddess (Enso, 1996) ***
Spirit Wind (Windham Hill, 1997) *
Troika: Dream Palace (Narada, 1997) **
Enchantment: A Magical Christmas (Narada, 1997) *
Eternal Champion (Narada, 1998) * anthology
Celtic Book Of Days (Windham Hill, 1998) **
Troika: Faeries (Narada, 1999) **
Troika: Shaman (Narada, 2000) *
Citizen of the World (Windham Hill, 1999)
Caravan of Light (Narada, 2000)
Frontier (Paras, 2001)
Sketches From an American Journey (Paras, 2002)
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Cresciuto in California, fra Santa Cruz e Los Angeles, e precoce emulo di Keith Emerson (al MiniMoog e all'organo Hammond), nel 1984 iniziò a registrare musica per solo sintetizzatore.

Con gli acquarelli spaziali di Valley Of The Clouds fu uno degli inventori di un nuovo genere, quello dell'elettronica da salotto, in alternativa alle orchestre leggere di Richard Clayderman e Paul Mauriat. Per quanto molto primitivo negli arrangiamenti, il disco annovera già diverse perle melodiche, dalle dolcissime Ancient Legend e Princess alla pittorica Rain, e soprattutto Night Wind, un tema molto più forte, che lambisce il jazzrock e Vangelis per via della sua ritmica aggressiva e della sua orchestrazione magniloquente.

Island e Citizen Of Time sono molto simili l'uno all'altro, anche se il primo vanta Desert Ride, una delle sue composizioni più avventurose, Caravan e la fantasia sinfonica The Palace, e il secondo (il suo primo grande successo commerciale) sfrutta il pretesto di un viaggio attorno il mondo, dalla Grande Muraglia al Monte Everest (Firestix, Explorers).

Gran parte del disco è dedicato all'evocazione di cerimoniali esotici e ancestrali, sacrificando la melodia al sensazionalismo. La marcia solenne di Top Of The World e Rumours Of Egypt, fra singhiozzi reggae e tribalismi africani, culmina nella lunga apoteosi finale di Explorers.

Ma la scena più potente è forse quella di Out Of The Forest, in cui l'orchestra accenna un bolero e il pianoforte tiene la cadenza caraibica.

Voyage Of The Stardancer è forse la "canzone" migliore di In The Wake Of The Wind, che impiega musicisti di un'orchestra sinfonica. La sua musica è sempre "narrativa", nel senso che sembra seguire la trama di un racconto, piuttosto che contemplativa. Le sue radici colte sono nei balletti di Cajkovsky e nelle suite di Stravinsky, le sue radici popolari sono nelle ballate folk. Highlights are the Vangelis-like apocalypse of Discovery and the electro-funk of Dark Dunes,

Spirit Of Olympia è un tributo alle emozioni che circondano le Olimpiadi: la tensione degli atleti, l'entusiasmo del pubblico e così via. Savannah Runner trasforma un tema medievale in un'epica cavalcata melodica. Marathon Man è dedicato alla solitudine del maratoneta, con un crescendo finale che rende l'impressione di quando entra nello stadio. Le apoteosi Prelude e Keeper Of The Flame sono degne di Vangelis. La suite di quindici minuti A Night In The Village, composta da sei canzoni, immagina quali musiche si sentirebbero camminando attraverso il villaggio olimpico.

Another Star in The Sky, che è registrato in modo da conferire alla musica una profondità da auditorium, si allontana ulteriormente dall'approccio contemplativo delle origini a favore di un pop più spettacolare. L'ouverture sinfonica di Pool Of Radiance dà subito la misura di come sia cambiato il sofisticato impressionismo della sua musica. Lo stesso piglio energico propelle la cavalcata barocca di Ride Into Midnight e la world- music pesantemente cadenzata di Under The Canopy. Persino la delicata cartilagine di Light In The East e le brezze arcaiche di Naked In The Wind hanno sussulti magniloquenti. La melodia più tenera, Another Star In The Sky, dedicata a sua madre, è però nel vecchio stile. Per la prima volta Arkenstone aggiunge anche il canto alle sue orchestrazioni elettroniche: il risultato sono nenie eteree alla Roger Waters, come in Far Far Away.

Per una compilation del 1994 Arkenstone scrive due pezzi per chitarra ed elettronica, Love On The Beach e Lover's Promise, che sono fra le sue melodie più felici.

Il canto e il pop sono ancor più presenti sul successivo Quest Of The Dream Warrior, suonato da un'orchestra di otto musicisti, due sintetizzatori (lui e Michael Whalen) e un complesso rock. Il disco è un concept ambientato in un mondo immaginario, creato per l'occasione da uno scrittore di fantascienza (il libretto è accluso al CD). Prelude fonde così le apoteosi della new age elettronica alle cadenze trascinanti, al canto in falsetto e ai ritornelli orecchiabili del rock. Meglio ancora, Journey Begins esplode in un saltarello caraibico travolgente, Dance Of The Maidens si culla in un'aria commossa ed elegante, Wings Of The Shadow si lancia a passo di carica in una marcia eroica. Il connubio fra i due modi di far musica pomposa ha raggiunto l'apice formale. Le melodie più innocenti diventano armi potentissime per l'arsenale romantico di Arkenstone.

Al tempo stesso Arkenstone ha iniziato a lavorare con l'orchestra sinfonica.

Return Of The Guardians (Narada, 1996) and Spirit Wind (Windham Hill, 1997) are concept albums set in imaginary lands, like Quest Of The Dream Warrior.

Return Of The Guardians (Narada, 1996) closed an era in Arkenstone's career. His three great gifts are all well represented: Border Journey concocts a Vangelis-like apotheoses (epic choirs, driving rhythms, slow melodies) enhanced with huge doses of exotica. Trail of Tears evokes Morricone-like fatalism. And Two Hearts spins a heartbreaking melody (carried first by the flute, then harp, then violin, then dulcimer), again reminiscent of Morricone (specifically, Once Upon A Time In The West), amid floating orchestral counterpoints.
Arkenstone does not always show good taste (check out the Gregorian-like chants over reggae-fied rhythm in Chosen Voices, or the many easy-listening and jazz-rock parentheses, such as The Forgotten Lands, that only detract from the emotional intensity of the main pieces) but his command for orchestration and is awe-inspiring. His personal showcase is the nine-minute fantasia Water of Life: male and female choirs, winds and strings introduce each other, and then intone in unison a plaintive Jewish-sounding theme; Native-American drumming and jazzy piano lift the violin solo to a spiritual dimension; a universal choir (male, female and children voices) rejoices (for too brief a moment).

Spirit Wind, inspired by Native American themes, is mainly a display of Arkenstone's skills as a multi-instrumentalist and arranger. The Eternal Champion (Naradam 1998) is a career anthology (but a rather poor selection).

In the second half of the 1990s, Arkenstone focused on a new project, Troika, a Santa Barbara-based trio for which Arkestone composed music in his atmospheric/exotic/electronic style. Troika's Goddess (Enso, 1996) was largely made of unreleased Arkestone tracks, organized around the theme of Kris Waldherr's book "The Book Of Goddesses", where the "Goddess" is the Earth, or, better, Gaia, and the various pieces explore different aspects of the same divinity, of her creative energy. This mythological concept flows from the nostalgic female humming and epic synthesizers of Venus towards the funereal adagio of Inanna. The eight movements compose a sort of unitary symphony, despite the fact that they run the gamut of moods, from the elegant grandeur of Diana to the supernatural ambience of Kuan Yin to the gothic choir of Gwenhwyfar. These vignettes are grounded in rituals of the past with a style which is oddly halfway between humble and bombastic. Troika's masterful amalgam of modern rhythms, ancient instruments, exotic sounds, electronic/orchestral sounds, shadows of voices and drum-machines creates a dreamy sundscape that melodies roam in search of meaning. However, it is telling, perhaps, that the peaks of pathos are achieved by the two sorrowful piano-based elegies: Zorya and Athena.

Troika's albums offered additional doses of synthesizer-based melodies with an increasing ethnic flavor.

The sonic tapestry of Dream Palace (Narada, 1997) is a tour de force of electroacoustic arrangement. A supernatural ambience is created by the layered synthesizer melodies, the angelic voices and the celestial percussions in Dream Palace, Through the Mist, etc. But Arkenstone can't resist his natural tendency towards catchy themes: Whispered vocals and tinkling keyboards craft the celestial melody of Bridge to Heaven, one of his best, and the flutes intone the sweet litany of Halls Of Mystery. On the other hand, the Afro-dance rhythms of Vision Walk and even the exotic excesses of The Journey Home sound a bit out of context.

Most of Faeries (Narada, 1999) is rather superficial, wallpaper music, but the neoclassical ballet of The Magic Birdcage and the baroque aria of The Garden Under The Sea rank as two of Arkenstone's most magical moments. These orchestral poems try a little too hard to translate the theme of the album into music. The emphatic romanticism that permeates most scenes detracts from the subtle ambience of the previous work.

The most inspired moments of Shaman (Narada, 2000) come at the beginning: the eerie, exotic, suspenseful Calling sets the tone for the romantic adagio of Vision Quest. The tribal polyrhythms of Crossing the Light and Trance, the Native-American chanting of Chanting Up The Sun and the Gregorian drones of Return merely recycle outdated cliches', no matter how elegant the production.

Citizen of the World (Windham Hill, 1999)

Caravan of Light (Narada, 2000)

Frontier (Paras, 2001)

Sketches From an American Journey (Paras, 2002)


1998 - Himalayan Passage
1999 - Citizen of the World
2000 - Caravan of Light
2001 - Frontier
2001 - Music Inspired by Middle Earth (with Middle Earth Orchestra)
2001 - Reflections from the Wine Country (with Marquis Ensemble)
2002 - Sketches from an American Journey
2002 - Spirit of Tibet: A Musical Odyssey
2002 - Visionary (2CD)
2003 - Spirit of Ireland
2003 - Troika: Kingdom of the Sun
2004 - Caribbean Dreams
2004 - Atlantis: A Symphonic Journey

(Translation by/ Tradotto da xxx)

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