Stephen Bacchus
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Pangaea (Oasis, 1990) ***
Ancient Mysteries (Oasis, 1993) **
Bardo (Oasis, 1996) **
  • Ambient Origins (oasis, 1998) ***
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    Stephen Bacchus (1959) è un sinfonista elettronico del Canada, che ha studiato composizione a Toronto.

    Pangaea è l'opera che lo ha reso celebre, grazie a un'orchestrazione superba che rievoca continenti perduti e che insegue l'ideale di una "world music orchestrale".
    Dal concerto minimalista per campanelli tibetani di Music For The Morning Of The World alla stasi soprannaturale di The New Earth Bacchus vi si rivela soprattutto geniale regista di suoni. I brani evocano paesaggi sempre più magici ed esotici. L'armonia di Laurasia sboccia lentamente da un coacervo di pianoforte, campanelli, flauto e versi di giungla. Arpe etniche imbastiscono il racconto di On The Shores Of Panthalassa, con il rumore delle onde in sottofondo, e accompagnano quello del flauto di Gondwanaland, su un vellutato tappeto di percussioni.
    L'elettronica è usata in maniera languida. I sintetizzatori si tengono in disparte, ma sono sempre in agguato, pronti con la loro grande ombra a proteggere i suoni delicati degli strumenti acustici.

    Ancient Mysteries è un viaggio immaginario nei reami di civiltà scomparse e continenti perduti. Bacchus ha "inventato" nuovi strumenti usando come fonti sia suoni acustici sia suoni sintetici.

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    The Ambient Expanse (Mirage, 1998) was a various-artist album with Steve Roach, Patrick O'Hearn, Vidna Obmana, Vir Unis. It includes Bacchus' haunting Point of Safety.

    Ambient Origins (Mirage, 1998) collects early works from the 1980s. They are all quiet pieces that gradually change shape and tone and eventually achieve quite a dramatic intensity, despite their humble beginnings. This is cosmic music of the highest quality: the slowly unfolding nebulae of Returning, the subliminal vibrations and suspenseful drone of Winter's Way, the disorienting and slightly dissonant tinkling of Rosebud, the didjeridu-like drones of The Form Of The World stake a territory at the border between metaphysics, anthropology and impressionism.

    (Translation by/ Tradotto da xxx)

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    (Translated by Oasis Productions)

    "Pangaea" is the work that made him famous, thanks to superb orchestra that evokes the lost continents, and that pursues the ideal of a "world music orchestra." Minimalist concert for Tibetan bells of "Music For The Morning Of The World" to the supernatural stasis of The New Earth Bacchus there is especially brilliant director of sounds. The songs evoke landscapes increasingly exotic and magical. The harmony of "Laurasia" blossoms slowly from a jumble of piano, bells, flute and verses of the jungle. Arpe ethnic baste the story of "On The Shores Of Panthalassa", with the noise of the waves in the background, and the accompanying flute "Gondwanaland", on a velvety carpet of percussion. The electronics is used in a manner languid. The synthesizers are held on the sidelines, but they are always lurking, ready with their big shadow to protect the delicate sounds of acoustic instruments. "Ancient Mysteries" is an imaginary voyage in the realms of civilization disappeared and lost continents. Bacchus has "invented" by using new instruments such as acoustic sound sources to be both synthetic sounds.

    (Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
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