Richard Chartier
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso)
Tracing (2005), 7/10 Links:

Washington-based disc-jockey Richard Chartier (USA, 1971) is an ultra-minimalist composer who, starting with Direct. Incidental. Consequental (Intransitive Recordings, 1998 - 3particles, 2003), focused on "silence music" à la Bernhard Günter and "deep listening" à la Oliveros. His microscopic exploration of the space between sounds and silence, is best exemplified by his fourth solo album Series (Line, 2000) and by Decisive Forms (Trente Oiseaux, 2001). They are made of barely audible events in a digital soundscape; of "implied sounds".

Spec (12k, 1999) was a collaboration with Taylor Deupree.

Post Fabricated (Microwave, 1999) was a naive exercise in abstract electronic soundpainting. Chartier re-recorded it in 2005, adding a remix disc.

Overview (3particles)

0/r (12k, 1999) and Varied (12k, 2002) are two collaborations with Japanese minimalist Nosei Sakata (*0, pronounced "star zero"), both credited to 0/r, which paint a more chaotic and somewhat unsettling universe.

After (12k, 2002) documents a live 2001 collaboration with Kim Cascone and Taylor Deupree.

3_components (Fusebox, 2002)

For Morton Feldman (Trent Oiseaux, 2002)

Of Surfaces (Line, 2002) is another "micro-textured" album. The title-track is the key composition here, a study in what one does not hear when listening to music.

Other Materials (3particles, 2002) collects compositions from 1997-2001.

More movement surfaced in Two Locations (Line, 2003), which collects two sound installations of 2002.

He has collaborated with William Basinski (spekk, 2004).

Set or Performance (Line, 2004) documents a live performance focusing on microsonic dissonances.

Kapotte Muziek (Korm Plastics, 2005) is a collaboration with Boca Raton.

Chartier reprocessed old recordings from the 1990s to obtain the five pieces of Retrieval 1-5 (ERS, 2006).

Tracing (Non Visual Objects, 2005) was one of the most austere and, simultaneously, angelic demonstrations of Chartier's microtonal ambience.

Incidence (Raster-Noton, 2006) evoked the image of a symphony of extended drones.

Current (Room, 2006) was a mini-CD devoted to an exploration of microsounds.

Transparency (october 2010) toyed with Rudolf Koenig's Grand Tonometer, a set of 692 tuning forks.

(Translation by/Tradotto da Davide Carrozza)

Il DJ Richard Chartier (USA, 1971), residente a Washington, è un compositore ultra-minimalista che, a partire da Direct. Incidental. Consequental (Intransitive Recordings, 1998 - 3particles, 2003), si concentrò sulla "silence music" à la Bernhard Günter e sul "deep listening" à la Oliveros. Il miglior esempio della sua esplorazione microscopica dello spazio tra suono e silenzio si trova nel suo quarto album solista Series (Line, 2000) e in Decisive Forms (Trente Oiseaux, 2001), fatti di "suoni impliciti", di eventi udibili a malapena in un paesaggio sonoro digitale.

Spec (12k, 1999) è una collaborazione con Taylor Deupree.

Post Fabricated (Microwave, 1999) è un esercizio ingenuo di pittura astratta elettronica. Chartier l'ha ri-registrato nel 2005, aggiungendo un disco di remix.

Overview (3particles)

0/r (12k, 1999) e Varied (12k, 2002) sono due collaborazioni con il minimalista giapponese Nosei Sakata (*0, pronunciato "star zero"), accreditate a 0/r, che dipingono un universo più caotico e inquietante.

After (12k, 2002) è un live con Kim Cascone e Taylor Deupree.

3_components (Fusebox, 2002)

For Morton Feldman (Trent Oiseaux, 2002)

Of Surfaces (Line, 2002) è un altro album "a micro-trama". La title-track è la composizione chiave, uno studio su cosa non si sente quando si ascolta la musica.

Other Materials (3particles, 2002) raccoglie composizioni datate 1997-2001.

Si sente più movimento in Two Locations (Line, 2003), che raccoglie due installazioni sonore del 2002.

Ha collaborato con William Basinski (spekk, 2004).

Set or Performance (Line, 2004) è un live che si concentra sulle dissonanze microsoniche.

Kapotte Muziek (Korm Plastics, 2005) è una collaborazione con Boca Raton.

Chartier riprocessò vecchie registrazioni degli anni '90, ottenendo i cinque pezzi di Retrieval 1-5 (ERS, 2006).

Tracing (Non Visual Objects, 2005) è una delle dimostrazioni più austere e nel contempo angeliche dell'ambient microtonale di Chartier.

Incidence (Raster-Noton, 2006) evoca l'immagine di una sinfonia di droni estesi.

Current (Room, 2006) è un mini-CD dedicato all'esplorazione dei microsuoni.

Transparency (ottobre 2010) giocherellava con il Grande Tonometro di Rudolf Koenig, formato da 692 diapason.

Under the moniker of Pinkcourtesyphone, Richard Chartier recorded Foley Folly Folio (2012), containing music from 1997, 2004 and 2011, Elegant & Detached (2012).

Richard Chartier reworked (more than remixed) his Series on Recurrence (Line, 2012).

Aurora Liminalis (Line, 2013) documents the second collaboration between William Basinski and Richard Chartier.

(Translation by/ Tradotto da xxx)

Se sei interessato a tradurre questo testo, contattami

(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso)
What is unique about this music database