Dirty Knobs
(Copyright © 2011 Piero Scaruffi | Legal restrictions)
Field Recordings from the Edge of Hell (2011), 7.5/10 Links:

Dirty Knobs, the project of home digital composer Zac Bentz from Duluth (Minnesota), crafted the eight-hour long album Field Recordings from the Edge of Hell (2011), an epic tour de force of doom ambient music to rival Robert Rich's seven-hour sleep concerto Somnium. Bentz took samples, manipulated them in different fashions and slowed them down. The result was thirteen lengthy compositions that border on maniac: the oceanic wall of noise of Falling Upon the Darkened Shore (28:34); the delicate underwater decaying pulsation à la William Basinski of The Fire Horns (50:50); the dramatic cinematic million-locust buzz of The Locust Eaters (24:52), that turns into terrible galactic winds; the massive organ and vocal drone of The Monks' Infinite Machine (50:16), another cosmic symphony, this time along the dramatic lines of Klaus Schulze's Irrlicht; the humbler mournful drone concerto of A Summons (36:06), the gentle breeze of Ashfall (30:22), the neoclassical adagio Frozen Scarabs of the Shoal (18:49), the abyss-evoking bottomless drone of Beneath the Endless Ocean (30:42), the ghostly subliminal The Minotaur's Breath (21:15), the psychological and pictorial Echoes in the Steam Caves (50:28), which sounds like a slow, dark, glitchy version of Steve Roach's new age music; the solemn slow-motion organ sonata of The Wind Cathedral (43:14); the ethereal gothic hisses of A Sun that Cannot Rise (43:05); the floating vocal dust of A Lament Crosses the Horizon (52:57), one of the most touching pieces; and the sub-bass and organ duet of Dirge for 10,000 Jet Engines (55:05) with a triumphal crescendo and a pitiful implosion. Far from being static or impossibly slow-motion, most of these pieces pack a lot of action at a fast pace.

(Translation by/Tradotto da Davide Carrozza)

Dirty Knobs, il progetto di Zac Bentz, compositore di musica digitale di Duluth (Minnesota), registrò l'album Field Recordings from the Edge of Hell (2011), un epico tour de force doom-ambient di otto ore che rivaleggiava con lo "sleep concert" di sette ore di Somnium di Robert Rich. Bentz prese dei campioni, li manipolò in diversi modi e li rallentò. Il risultato sono tredici lunghe composizioni che confinano con la mania: l'oceanico muro di rumore di Falling Upon the Darkened Shore (28:34); la delicata pulsazione subacquea in rovina à la William Basinski di The Fire Horns (50:50); il ronzio cinedrammatico di milioni di locuste di The Locust Eaters (24:52), che diventa un terribile vento galattico; l'imponente bordone per organo e voce di The Monks' Infinite Machine (50:16), un'altra sinfonia cosmica, che stavolta segue le linee drammatiche di Irrlicht di Klaus Schulze; il più umile e triste concerto per droni di A Summons (36:06), la gentile brezza di Ashfall (30:22), l'adagio neoclassico di Frozen Scarabs of the Shoal (18:49), l'abisso evocato dal drone senza fondo di Beneath the Endless Ocean (30:42), gli spettri subliminali di The Minotaur's Breath (21:15), il dipinto psicologico di Echoes in the Steam Caves (50:28), che sembra una versione lenta, oscura e glitch della new age di Steve Roach; la solenne sonata al rallentatore per organo di The Wind Cathedral (43:14); gli eterei sibili gotici di A Sun that Cannot Rise (43:05); la polvere vocale fluttuante di A Lament Crosses the Horizon (52:57), uno dei pezzi più toccanti; e il duetto per infrasuoni e organo di Dirge for 10,000 Jet Engines (55:05) con un trionfale crescendo e un'implosione patetica. Tutt'altro che statici o lenti fino all'inverosimile, molti di questi pezzi contengono molta azione a passo svelto.

(Copyright © 2011 Piero Scaruffi | Legal restrictions)
What is unique about this music database