Luca Formentini
(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

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Italian sound-sculptor Luca Formentini uses the guitar as the main tool for his explorations of post-tonal music. Subterraneans (Auditorium, 2003) contains 16 brief vignettes that elucidate the concept. Hands Held As A Well swims through watery and meowing sounds. Ring Mod unleashes a loud, metallic distortion that is then modulated up and down the scale. Sometimes a ghost of a melody appears (If I Stop, Mother), but it is soon engulfed in hostile harmonics. Contrary to what one expects from abstract art, Formentini's experiments exude life: the cacophony in Digya is intensely tragic; the undulating distorion of Su Me sounds almost mystical. and 118 is as tense as a Hitchcock soundtrack, crawling, hissing, flickering, bouncing and, eventually, resting like the emotions of a tortured, chained soul. Gio's Lake is the centerpiece, a concerto for harsh overtones (first movement) that returns to the watery element of the beginning (second movement). Formentini's tragic, post-ambient soundscapes have little in common with the guitar meditations of contemporary avantgarde guitarists. On the other hand, their proto-linguistic structures evoke the similarly linguistically-impaired musique concrete of Pierre Schaeffer and Pierre Henry. (Translation by/ Tradotto da Ascanio Borga)

Lo scultore sonoro italiano Luca Formentini usa la chitarra come mezzo principale per le sue esplorazioni di musica post-tonale. Subterraneans (Auditorium, 2003) contiene 16 brevi vignette che illustrano le sue concezioni. Hands Held As A Well nuota attraverso suoni acquosi e miagolanti, Ring Mod produce una forte distorsione metallica che e' successivamente modulata su e giu' lungo la scala. Talvolta appare un fantasma di melodia (If I Stop, Mother), ma e' presto inghiottito in un'armonia ostile. Contrariamente a cio' che ci si aspetta dall'arte astratta, gli esperimenti di Formentini emanano vita: la cacofonia in Digya e' intensamente tragica, la distorsione ondulata di Su Me suona quasi mistica, e 118 e' tesa come una colonna sonora di Hitchcock, striscia, fischia, tremola, rimbalza e, alla fine, va in riposo, come le emozioni di un anima torturata e incatenata. Gio's Lake e' il pezzo centrale, un concerto per aspri overtoni (primo movimento) che ritorna all'elemento acquoso dell'inizio (secondo movimento). I tragici soundscapes post-ambient di Formentini hanno poco in comune con le meditazioni chitarristiche dei chitarristi d'avanguardia contemporanei. Dall'altra parte, le loro strutture proto-linguistiche evocano la musica concreta di Pierre Schaeffer e Pierre Henry, similmente linguisticamente-alterata.

Tacet (Extreme, 2007) is another eclectic blend of styles. Skin for the Angel is musique concrete of a highly psychological kind, the musical representation of a Freudian nightmare, almost the music equivalent of a Dali painting. Sensing the Mirror smoothly sequences industrial, concrete, gothic and jazz references. Deep Test turns quietly repetitive plucking into a ghostly distortion. The percussion and the languid tones lend Frame the atmospheric elegance of fusion jazz. Misha sounds like a warped folk songs. Tacet is nocturnal bebop deconstructed according to the ambient aestheticSeveral pieces de facto coin a form of chamber electroacoustic music that is not necessarily atonal but is almost always aphasic (the opposite of articulate). (Translation by/ Tradotto da Ascanio Borga)

Tacet (Extreme, 2007) e' un altro eclettico amalgama di stili. Skin for the Angel e' una musica concreta di tipo altamente psicologico, la rappresentazione musicale di un incubo Freudiano, quasi l'equivalente musicale di un dipinto di Dali. Sensing the Mirror miscela fluidamente referenze industriali, concrete, jazz e gotiche. Deep Test trasforma una cadenza ripetitiva in una spettrale distorsione. Le percussione e i toni languidi conferiscono a Frame l'eleganza atmosferica della jazz fusion. Misha suona come una canzone folk deformata. Tacet e' un notturno bebop decostruito secondo l'estetica ambient. Diversi pezzi de facto coniano una forma di musica elettroacustica da camera che non e' necessariamente atonale ma e' quasi sempre afasica (l'opposto di articolata).

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