Kol Simcha
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Voice Of Joy (GEMA, 1993) (World Class, 1994) ***
Klezmer Soul (World Class, 1997) **
Symphonic Klezmer () ***
Crazy Freilach () **
Links:

Kol Simcha è un gruppo di musicisti svizzeri (quasi tutti con un passato sia classico sia jazz) che si sono specializzati nel far rivivere la tradizione musicale ebraica (il "klezmer"). Del duo originale di Josef Bollag e David Klein è rimasto soltanto il secondo (percussionista), mentre man mano si sono aggiunti altri valenti strumentisti (Bollag è adesso il manager del gruppo).
Il flauto di Niki Reiser, il clarinetto di Michael Heitzler e il pianoforte di Olivier Truan guidano le danze di Voice Of Joy. Si balla a perdifiato (Zipor, Everybody's Freilach), si canta a squarciagola (Nigun) e ci si commuove (Lullaby), ma gli arrangiamenti hanno la sofisticazione di un Miles Davis. Il background classico e jazz viene fuori nelle lunghe jam da camera di Why e Negev.
Per la verità l'atmosfera ricorda quella di un circo equestre. Nei casi migliori, però, fanno pensare a una Penguin Café Orchestra in versione ebraica o a una Club Foot Orchestra in vacanza.

The austere style and the nocturnal overtones prevail on the more conceptual Klezmer Soul (World Class, 1997). The mournful themes of Hakotel and Why (which is a mini-concerto), the blues-jazz piano elegy Anne, the melancholy Al Kapav Yavi (reminiscent of the Beatles' Yesterday) are all downbeat and introverted. Even the soulful clarinet that stands out in the cabaret music of Jerusalem or in the solemn bolero of Negev bears the stigmata of existential crucifixion. The instrumental ambitions of the combo are evident in the neoclassical flute and piano sonata Anastasia, the nostalgic and funereal Lullaby for Clarinet, Piano and Strings (worthy of a Cajkovsky symphony) all the way to the full-fledge romantic strings of Shabbes.

They later renamed themselves World Quintet.

If English is your first language and you could translate this text, please contact me.
Scroll down for recent reviews in english.
What is unique about this music database