Hans Otte
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

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Hans Otte (Germany, 1926) was perhaps the first visionary of "deep listening" music, music whose emotional core is as distant from the surface as it can be, basically the exact opposite of German romantic/symphonic music. The peaks of his minimal art were brief piano sonatas in which very little happens, inspired by Eastern calligraphy and philosophy: Das Buch der Klaenge (1982), documented on The Book of Sounds (1992), and Stundenbuch (1998).

Orient:occident/ Minimum:maximum (Pogus, 2005) collects Minimum:maximum (1973) for voice and two organists, and Orient:occident (1977) for two woodwind-players and tape. The former is the main piece, at 41 minute. Its uneventful beginning is misleading, as eventually (12') the background sounds, in the form of a distorted harpsichord sonata, begin prevailing over the reciting voice, and this (15') degenerates into a videogame-like orgy of metallic noises. Then (23') the atmosphere regresses to sparse dissonant counterpoint to the voice till the final crescendo of distortions. Orient:occident (1977) is also surprising in that it employs minimalist repetition and Eastern overtones in the vein of Terry Riley's Rainbow In Curved Air.

(Translation by/ Tradotto da Andrea Marengo)

Hans Otte (Germania, 1926) fu forse il primo visionario della musica "deep listening": fondamentalmente l'esatto opposto della musica sinfonica/romantica tedesca. Le vette della sua arte minimale erano brevi sonate di pianoforte, nelle quali accade pochissimo, ispirate alla calligrafia e filosofia orientale: Das Buch der Klaenge (1982), documentato su The Book Of Sounds (1992), e Stunderbuch (1998).

Orient:occident/Minimum:maximum (Pogus, 2005) contiene Minimum:maximum (1973) per voce e due organisti, e Orient:occident (1977) per due suonatori di legni e nastro. La prima la traccia principale, di quarantuno minuti. L'inizio monotono fuorviante, fino a quando i suoni in sottofondo iniziano a prevalere sulla voce allo stesso modo di una sonata di clavicembalo (dodicesimo minuto), la musica degenera poi in un'orgia di rumori metallici da videogioco (quindicesimo minuto). In seguito l'atmosfera regredisce dissipando il contrappunto dissonante della voce (ventitreesimo minuto) fino al crescendo finale di distorsioni. Orient:occident (1977) altrettanto sorprendente in quanto impiega la ripetizione minimalista e le sfumature orientali con la stessa vena di A Rainbow In Curved Air di Terry Riley.

(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
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