Pamela Z


(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

A Delay Is Better (2005) , 7/10
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Vocalist and composer Pamela Z (Pam Brooks, born in Buffalo in 1956, raised in Colorado and relocated to San Francisco in 1985), follows Diamanda Galas' example in setting her operatic vocal acrobatics within the context of electronic music, but expands it to live electronic music, sampling and found percussion objects. Her first recording was the cassette Echolocation (1988).

She has since composed the large-scale multi-media pieces Parts of Speech (1995) and Gaijin, as well as Live/Work for "high-resolution DVD-Audio surround sound", available on Immersion (Starkland).

A Delay Is Better (Starkland, 2005) samples works composed between 1986 and 1997. Bone Music (accompanied only by an empty water bottle) is a quintessential example of her internal monologues, that explores a broad range of registers, from baroque contralto to a bird's squeal, from shamanic recitation to witchy shrieks. The a-cappella Badagada has several voices soaring indipendently and then joining in choral syllabic repetition or battling in rhythmic counterpoint. Number 3, also a cappella (except for a few metallic noises), starts out in a simpler form of speech but then evolves into a complex merry-go-round of interlocking voices. In Tymes of Olde is a ballad (a real song with lyrics, not just vocalizing) in which the singing voice tell her story amid a multitude of mourning "echoes" while a looping childish cry provides the unnerving "rhythm". The monologue evolves into a dialogue and then into a chaotic discussion in the charming Questions, that sets in motion a clockwork of parallel loops of voices. Mostly, subtlety prevails over sheer emotional outburst. The unaccompanied pieces are thus more reminiscent of Meredith Monk than Galas. The MUNI Sections and NEMIZ are representative of her work in mixing vocal experiments and musique concrete. Feral adds a bassoon to Pamela Z's experiments, and Obsession adds a harp: both attain some of the darkest armospheres. Lacking the tragic underpinning of Galas' requiems, Pamela Z's carefully balanced vocal pieces invest heavily in the "choreography". Rather than focusing on a dramatic persona (as Galas does), they explore universal ambience and the collective subconscious.

(Translation by/ Tradotto da Nicola Mecca)

La cantante e compositrice Pamela Z (Pam Brooks, nata a Buffalo nel 1956, cresciuta in Colorado e trasferitasi a San Francisco nel 1985), segue l’esempio di Diamanda Galas, compiendo le sue acrobazie vocali in contesti di musica elettronica, ma espande quest’idea con la musica elettronica live, con l’utilizzo del campionamento e di oggetti quotidiani riutilizzati come percussioni. La sua prima registrazione fu la cassetta Echolocation (1988).

Da allora ha composto i pezzi multimediali Parts of Speech (1995) e Gaijin, insieme con Live/Work per "high-resolution DVD-Audio surround sound", ascoltabile su Immersion (Starkland).

A Delay Is Better (Starkland, 2005) riunisce i suoi lavori più popolari, composti tra il 1986 ed il 1997. Bone Music (accompagnato soltanto da una bottiglia d’acqua vuota) è un esempio emblematico dei suoi monologhi, che esplorano un’ampia gamma di registri, dal contralto barocco al cinguettio di un uccello, dalla recitazione sciamanica ad urli da sabba. Badagada, cantata a cappella, è per varie voci che seguono diversi percorsi per poi unirsi in ripetizioni corali di sillabe, o contrastarsi in contrappunti ritmici. Number 3, anche a cappella (eccezion fatta per qualche rumore metallico), comincia con una forma più semplice di parlato ma evolve poi in un complesso carosello di voci che si incastrano reciprocamente. In Tymes of Olde è una ballata (una canzone vera, con parole, e non solo con vocalizzi) in cui la voce che canta racconta la sua storia in mezzo ad una moltitudine di echi languenti, mentre un pianto di bambino ripetuto in loop fornisce lo snervante “ritmo”. Il monologo evolve in un dialogo e poi in una discussione caotica nell’affascinante Questions, che mette in moto dei loop vocali paralleli. Perlopiù, l’artifizio prevale sul puro sfogo emozionale. I pezzi non accompagnati ricordano più Meredith Monk che Diamanda Galas. The MUNI Sections e NEMIZ rappresentano bene la sua mistura di sperimentalismo vocale e musica concreta. Feral aggiunge un fagotto agli esperimenti di Pamela Z, ed Obsession un’arpa: con entrambi si raggiungono le atmosfere più cupe. Se è assente la tragicità cesellata dei requiem della Galas, i pezzi vocali ben bilanciati di Pamela Z sono focalizzati molto sulla “coreografia”. Piuttosto che focalizzarsi su di un carattere/personaggio drammatico, come Diamanda Galas, esplorano una atmosfera universale ed il subconscio collettivo.

Carbon Song Cycle (premiered in 2013), scored for voice & electronics, bassoon, viola, cello, percussion, and immersive multi-channel video was a collaboration with video artist Christina McPhee, and one of Pamela Z's artistic peaks. (Translation by/ Tradotto da xxx)

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