Terra Ambient
(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
The Darker Space (2002), 6/10
The Gate (2004), 7/10
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Terra Ambient, the project of electronic musician Jeff Kowal, debuted with The Darker Space (Space For Music, 2002).
Tracks: To the Brink and Back, The Breathing Earth, Aether, The Glass House, First Light on Aeyer's Rock, Under Dirt X, Amaria.

The Gate (Lotus Pike, 2004) was actually performed with percussion, didjeridoo, guitar, bansuri flute, dumbek, djembe, voice samples, a garbage-can lid and no electronics at all. The ancestral atmosphere of The Gate is mainly obtained via intimidating drones and is akin to Jon Hassell's "forth-world music". The slow, bass flute phrases of Majoun evokes infinite darness and cosmic vortexes. The tribal element permeates Sandstorm Dreaming, whose noises sound like voices in the space-temporal fog. The spirit of mystical communion with nature is represented by the nirvana-inducing Westerly Prayer, while Serpent and Stone displays a cinematic quality akin to Morricone's soundtracks but filtered through a psychedelic prism. Compared with the previous monoliths, Blood is the "rocking" track of the album, as a loud guitar intones a slow prayer over a rumbling choir of droning instruments. Kowal's peaks of pathos recall Steve Roach, minus the sweeping electronic frescoes.

(Translation by/ Tradotto da Andrea Marengo)

Il progetto del musicista elettronico Jeff Kowal, ovvero Terra Ambient, debuttò con The Darker Space (Space For Music, 2002). Tracce: To The Brink And Back, The Breathing Earth, Aether, The Glass House, First Light On Aeyer's Rock, Under Dirt X, Amaria.

The Gate (Lotus Pike, 2004) venne composto adoperando percussioni, didgeridoo, chitarra, flauto indiano, dumbek, djembe, campioni vocali, un secchio della spazzatura e niente elettronica. L'atmosfera ancestrale di The Gate, una traccia ottenuta principalmente grazie ai suoi droni intimidatori, è affine alla "musica del quarto mondo" di Jon Hassell mentre le lente espressioni del flauto majoun rievocano oscurità infinita e vortici cosmici. Il tribalismo permea Sandstorm Dreaming, i cui rumori sembrano voci nella nebbia spazio-temporale. Lo spirito mistico della comunione con la natura è rappresentata dalla nirvanica Westerly Prayer, mentre Serpent e Stone  mostrano una qualità cinematica affine alle colonne sonore di Morricone (benché filtrate da un prisma psichedelico). Paragonato ai precedenti monoliti, Blood è la traccia più "rock" del disco, dove una chitarra in primo piano intona una lenta preghiera su un coro rimbombante di strumenti. I picchi di pathos di Kowal rimandano a Steve Roach, se si esclude la presenza di travolgenti affreschi elettronici.

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