Woody Allen


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Woody Allen (born Allen Konigsberg)

Allen sceneggio` What's New, Pussycat? (1965), diretto da Clive Donner, una scatenata farsa sessuale.

Michael tenta disperatamente di rimanere fedele alla fidanzata Carole (Schneider), ma e` incapace di rinunciare alle numerose donne che si innamorano di lui, in particolare Renee (Capucine). Si rivolge allora allo psicanalista Fritz (Sellers), che e` pero` a sua volta un frustrato sessuale che si invaghisce a sua volta di tutte le sue pazienti, ma deve vedersela con una grassa moglie vestita da valchiria.
Viktor (Allen) e` un timido e introverso amico di Michael che e` altrettanto lesto con le donne. Ogni anno, per il suo compleanno, Viktor affitta un frac e va a cenare in riva al fiume, da solo, portandosi cibo e tavolino. Questa volta incontra il pazzo Fritz che, avvolto in una bandiera, sta per suicidarsi. Viktor, scoperto che si tratta di uno psicanalista, gli confessa di avere disturbi emotivi e gli chiede di psicanalizzarlo. Fritz accetta, un po' contrariato.
Viktor compra un'auto sportiva con cui semina lo scompiglio.
Rita (Andress) e` una paracadustica che precipita nell'auto di Michael mentre questi sta guidando verso l'hotel. Tutti finiscono per ritrovarsi nello stesso hotel, per una ragione o per l'altra. Rita si e` infilata nuda nel letto di Michael, ma Michael resiste ancora una volta. Fritz insegue una donna inseguito dalla moglie valchiria. Allen e` a letto con un'altra. Renee` e` inseguita dal marito geloso. Si scatena un pandemonio. Finalmente arriva anche Carole, proprio quando tutte le ragazze convergono sulla sua stanza. Quando irrompe la polizia, usano la valchiria a mo' di ariete e scappano tutti sui go-kart, sempre inseguiti dalla polizia.
Michael e Carole finalmente possono sposarsi.
What's Up Tiger Lily? (1966) is a spoof of secret-agent thrillers, a very minor (and not funny) movie that wastes an original idea: A critic interviews Woody Allen (impersonating himself), who was hired by Hollywood to make the ultimate spy movie. He explains that he took a Japanese movie with Japanese actors speaking Japanese and overdubbed their voices, completely changing the story. He also rearranged the scenes and added new scenes with USA actors. Secret agent Phil is making out with a girl near the walls of a prison, when suddenly a girl jumps the wall and falls into his car. She takes off with him inside. Realizing that he has nothing to do with her escape, the girl, Suki, wonders who arranged it. Phil is not the least upset and simply takes her to his place to make love to her. However they are attacked and kidnapped by a gang. When he wakes up, he finds himself in the palace of a sultan who commissions him a deadly mission: to rescue the recipe for an egg salad that is the secret to conquering the world. An evil man named Wong stole the recipe from the sultan. The sultan assigns two sexy assistants to Phil, one being the ex-convict Suki. Wong lives on a ship that has a casino, surrounded by beautiful prostitutes. A rival, Wing, challenges Wong on the boat. He later kidnaps Wong and one of the girls, and tortures them until they accept to help him obtain the recipe. They send Suki to sleep with Wong and crack the safe. The plan works and Wing and Phil obtain the recipe. Once Wing obtains what he needs, he is ready to dispose of Phil and his two sexy assistants. Suddenly the movie freezes and two superimposed black figures, a man and a woman, kiss. The movie restarts to the point where Phil and the girls are about to be killed. Wing sells the recipe to Wong, who tries to kill him but instead is killed. Wing keeps the recipe, but Phil frees himself and shoots him. Phil takes off on a plane with the recipe leaving the two girls behind. Back to Allen's office, a girl that has never appeared in the film performs a strip-tease while he is lying on the couch. Allen explains that he had promised to let her act in the movie.

Take The Money (1969) e` girato nello stile dell'inchiesta televisiva con frequenti interviste. Il film e` una commedia relativamente tradizionale, impostata sulle disavventure di un inetto.

Allen e` un criminale e il reportage ricostruisce la sua infanzia. Intervistati, i genitori si mettono una maschera per non essere riconosciuti. Allen suona il violoncello nella banda marciante, portandosi dietro la sedia per strada, cosi` puo` sedersi mentre suona. Diventa teppistello di strada. Arrestato, tenta di evadere fabbricando una pistola di sapone, ma quella notte piove. Si offre volontario per un esperimento che lo trasforma in un rabbino e viene graziato. Affitta un appartamento (gag del bagno dove l'acqua sgorga sempre dai posti piu` impensati). Corteggia la bella lavandaia, figlio di un militare e di un'alcoolizzata. Rapina una banca, con un biglietto che i cassieri non riescono a leggere. Di nuovo in carcere (gag della macchina per piegare le camice). I complici rimandano il suo piano d'evasione senza dirgli nulla. Finalmente fuori, sposa la lavandaia e conduce vita domestica (gag del kamasutra con crampo). Tenta ripetutamente di uccidere la ricattatrice (con la mini nel salotto di casa sua, accoltellandola con una coscia di pollo mentre la bacia).
Travestiti da attori del cinema, Allen e la sua gang tentano di rapinare la banca (Allen racconta il piano ai poliziotti, trova una cinepresa nel pane, deve ingoiare la pellicola per nascondere le prove, un'altra gang vuole rapinare la stessa banca, votano per decidere quale banca rapinare). Condannato ai lavori forzati, lui e cinque cugini tentano di evadere incatenati insieme. Arrestato e condannato a secoli di reclusione, Allen medita di evadere di nuovo con il trucco della pistola di sapone.

Bananas (1971)

Un telecronista trasmette in diretta l'assassinio del dittatore di una repubblica del Sudamerica (intervista sia il cadavere sia il generale che diventera` il nuovo dittatore), tutto come se fosse scontato.
Allen e` operaio in una fabbrica che costruisce un apparecchio che consentira` ai manager di esercitare i muscoli mentre stanno seduti alla scrivania. Il suo lavoro consiste nel testare i nuovi prodotti. E` una persona mite e generosa, che non ha molta fortuna con le donne. Un giorno a casa si presenta un'avvenente volontaria che gli chiede di firmare una petizione contro quella dittatura. Allen se ne innamora: di giorno verifica i prodotti della fabbrica, di sera corteggia la ragazza. Alla psicanalisti confessa le turbe d'infanzia e il sogno in cui viene portato per le strade della citta` su un crocifisso da un gruppo di monaci.
La ragazza lo lascia perche' non lo ritiene sufficientemente leader. Lui, disperato, decide di recarsi nella repubblica sudamericana in suo onore. Nella repubblica stanno torturando un ribelle facendogli ascoltare dischi d'opera. Il presidente ha l'idea di far uccidere Allen e addossare la resposabilita` ai ribelli, ma Allen viene salvato dai ribelli e trasportato al loro campo. Si ritrova cosi` arruolato nell'esercito ribelle. L'addestramento e` costellato di disavventure comiche.
La rivoluzione trionfa e il capo dei ribelli diventa un dittatore peggio del precedente. Allen viene eletto presidente e obbligato a recarsi negli USA per ottenere finanziamenti. Li` ritrova la ragazza, che gli si getta fra le braccia. Ma l'FBI sta indagando sulle sue attivita` rivoluzionarie. Arrestato, processato, condannato, ma si consola sposando la ragazza. Il matrimonio viene teletrasmesso come se si trattasse di un match di boxe.
Centinaia di gags ispirate al repertorio di Chaplin, Laurel, Keaton e Marx.

Play It Again Sam (1972) e` il capolavoro postmoderno di Allen. Attraverso la parodia di "Casablanca", Allen costruisce un altro ritratto di un individuo patetico, solitario, fallito, nevrotico dal cuore d'oro.

Allen viene piantato dalla moglie dopo due anni di matrimonio. Motivo: Allen e` un cinefilo accanito e trascura ogni altra cosa. Lei invece ha voglia di divertirsi e se ne va in Messico. Allen e` un patito di Bogart e ne ricalca lo stile arrogante e fatalista quanto tratta con le donne. In pratica e` una frana. Nel tentativo di curarlo dal trauma sentimentale e di trovargli un'altra ragazza viene aiutato dall'amico uomo d'affari, che ragiona sempre in termini di investimenti e di borsa e che deve sempre telefonare in ufficio i suoi movimenti, e da sua moglie. La donna, in particolare, prende molto a cuore lo stato di depressione di Allen. Visto che il marito la trascura, passa ore al telefono con Allen. Allen, timidissimo, rovina tutti i piani architettati dagli amici, ma la donna ci si diverte un mondo.
Quando pensa, invece di parlare a se stesso, Allen immagina di parlare a Bogart e/o a sua moglie, che gli compaiono davanti. Quando l'amico parte per un viaggio d'affari, Allen finisce per innamorarsi della dolce amica consigliera. Anche lei, sola e un po' malinconica, sembra starci. Ma lui non si sente di tradire l'amico del cuore. Un po' di champagna la fa diventare ancor piu` conseziente. Si fa dire frasi galanti (il marito non lo fa mai), ma quando lui, spinto finalmente dal subconscio Bogartiano, le salta addosso, lei fugge a rotta di collo. Lui e` preso dal panico, ma lei ritorna e gli si getta con foga fra le braccia. Fra un sogno e l'altro (tutti melodrammaticamente hollywoodiani), Allen si gode il trionfo.
Il marito intuisce di essere stato tradito e cerca di capire chi sia il rivale ma non sospetta minimamente di Allen. Scoppa la crisi fra i coniugi. Lui decide di partire di nuovo, lei lo insegue all'aeroporto, Allen insegue lei, pieno di rimorsi, per dirle che e` tutto finito. Ma quando lui la raggiunge, lei, pur essendo dolcissima e sorridente, e` perfettamente d'accordo, non se la sente di mandare a monte il matrimonio. Il tutto si svolge in perfetto stile "Casablanca" (nebbia all'aeroporto, aereo in partenza sullo sfondo, musica strappalacrime). Allen Le trova anche un alibi per scagionarsi con il marito e i due coniugi partono insieme. Allen saluta il subconscio Borgartiano e se ne va solo nella nebbia.

Sleeper (1973)

Allen e` stato ricoverato per una semplice operazione, ma si risveglia secoli dopo in un laboratorio. Due dottori lo hanno risvegliato dall'ibernazione trasgredendo gli ordini del regime. Allen impiega un po' a riprendersi, per qualche ora gira come una trottola compiendo ogni sorta di gesti inconsulti. Se il regime scoprisse il loro misfatto, ucciderebbe loro e "semplificherebbe" il cervello di Allen ("My brain is my second favorite organ"). I dottori sono interessati a scoprire quanto piu` possibile del passato, ma Allen fornisce informazioni assurde sul secolo ventesimo (Charles DeGaulle famoso chef francese). A pranzo dalla coppia scopre che la servitu` e` stata sostituita da robot.
Tutti hanno un'identita` che e` strettamente controllata. I due dottori appartengono a un movimento rivoluzionario clandestino. Per investigare un progetto segreto del tiranno, i dottori hanno bisogno di qualcuno che non abbia un'identita`. Per questa ragione hanno riportato alla vita Allen. Irrompe pero` la polizia, che arresta i due dottori. Allen riesce a fuggire (tenta di decollare appeso a un'elica ma resta impigliato nei rami di un albero), nascondendosi dentro un furgone di robot. Durante il tragitto si traveste da robot.
Viene scaricato alla casa della donna (Diane Keaton) che l'ha richiesto. La donna lo incarica di preparare la cena per gli invitati del suo party. Poi pero` lo porta dal meccanico affinche` gli cambino la testa. Allen scatena il pandemonio, districandosi fra decine di meccanici, poi affronta Keaton e prova a spiegarle la verita` in pochi secondi, ma lei si mette a strillare e lui e` costretto a rapirla. Keaton tenta di ribellarsi e alla prima occasione informa la polizia della loro ubicazione. Quando la polizia arriva, lui riesce a fuggire ma lei viene arrestata per essere "riprogrammata". Allen la libera e questa volta lei collabora alla fuga.
Keaton ha una laurea in sesso e vorrebbe fare l'amore con Allen, ma i suoi modi disinibiti lo imbarazzano (nel nuovo mondo tutti sono frigidi, meno quelli di discendenza italiana). Arriva pero` la polizia, che cattura Allen e lo consegna al laboratorio per il lavaggio del cervello (Allen viene convertito in una Miss America).
Keaton intanto cerca di sopravvivere alla Tarzan nella foresta finche` viene catturata dalla Resistenza e convertita alla causa comunista. Quando lei finalmente riesce a liberarlo, lui non ricorda ormai piu` nulla, neppure lei. Curato, diventa geloso del capo di cui si e` invaghita Keaton. Allen e Keaton penetrano nei centri scientifici del regime per portare a compimento la missione. Scoprono cosi` che il tiranno e` morto in un attentato ma dal suo naso i biologi sperano di ricavare un clone del defunto. I due, goffi e litigiosi, si sostituiscono ai biologi e, davanti a un pubblico incompetente (grande show comico nella sala operatoria) rapiscono il naso e, tenendolo come ostaggio sotto il tiro della pistola, tentano di evadere.
Distrutto il naso, l'anarcoide Allen, che mette anche il capo della Resistenza sullo stesso piano del dittatore (e` per lui soltanto un futuro "naso"), riesce a conquistare la ragazza
Picaresco. Come Tati e Chaplin, Allen combatte la tecnologia disumanizzante, anche lui vittima inerme del progresso. Diverse sequence slapstick con musica e ritmo anni '20. Satira di politica, degli intellettuali snob. Dialoghi brillanti fra Allen e Keaton (incantevole). Tour de force di gag e battute.

Love And Death (1975) is a satire and parody of Russian novels, at times funny, but mostly amateurish and slow. It feels like a minor Groucho Marx movie.

Boris, condemned to death for a crime he has not committed, remembers his childhood (his idiot father, his early encounter with death) and his youth. His gorgeous and intellectual cousin Sonja was in love with his brother Ivan and married an old merchant when Ivan decided to marry another woman. The coward Boris was forced by his family and friend to join the army when Napoleon invaded (comic scenes of his training in the Russian army, under the command of... an African-american official). In the meantime, the married Sonja has an affair with a musician. And by the time Boris meets her again, at an opera, Sonja has had a long string of affairs, but she's still thinking of Ivan. Boris' platoon marches to the front through fields of dead bodies... only 14 survive. Boris hides in a cannon and is shot to the tent of the French generals, thereby winning the battle. Ivan dies. In the meantime, Sonja's husband accidentally kills himself. Boris returns a hero and is seduced by a sexy aristocrat. Her fiance` challenges Boris to a duel and Boris, sure of dying, begs Sonja for a night of sex, which Sonja, sure of his being as good as dead, concedes and even promises to marry him if he survives. Boris wins the duel and Sonja becomes his wife. Boris starts a new life as a wealthy burgeois, but war erupts again and Napoleon occupies Moscow.
In order to save their lifestyle, Sonja proposes to murder Napoleon. Boris and Sonja replace two spanish emissaries on their way to visit Napoleon and manage to enter the building. Sonja seduces Napoleon and Boris has a chance to shoot him, but neither finds the courage to pull the trigger. Somebody else does and Boris is arrested for it, while Sonja manages to escape.
An angel appears to him in jail promising a miracle but Boris is shot for real.
Love And Death (1975) Ossessionato dalla morte, il giovane Allen, pupillo di una famiglia Russa, ha visioni d'oltretomba, e` innamorato della cugina Diane Keaton, complessa personalita` di poetessa, filosofa ed erotomane che pero` ama il fratello di lui. Nonostante la sua vile riluttanza, Allen e` costretto a partire per la guerra contro Napoleone. Lei, per dispetto dopo che l'amato ha deciso di sposare un'altra, sposa un anziano mercante di aringhe, ma divfenta subito l'amante del maestro di violino, primo di una lunga serie. Ateo, anarchico e nichilista, Allen e` poco convinto dagli ideali patriottici. Rappresentazione sarcastica della battaglia: sostenitori, venditori ambulanti di bibite, etc. DOpo il massacro nuove visioni macabre. Per puro caso diventa un eroe. Morti il marito di lei e il fratello di lui, Allen ha finalmente via libera nel letto della donna (a ritmo cosacco), soprattutto perche' il giorno dopo deve duellare con l'amante della cortigiana che l'ha sedotto. Ma il duello volge in suo favore e Keaton, costernata, si ritrova sua moglie per mantener fede a una promessa. Nonostante il felice matrimonio, visioni della Morte e tendenze suicide di Allen. Napoleone invade di nuovo e Keaton lo convince ad attentare alla vita del dittatore. Sostituitisi a due emissari spagnoli, Allen e Keaton capitano in mezzo a un altro complotto, ben piu` efficiente, e Allen finisce fucilato. Passa a salutare Keaton e se ne va dietro la bianca figura della Morte con la falce. Discorso conclusivo di Allen: ironia macabra sulla fine, sul sesso e su dio.
Everything You Always Wanted to Know About Sex but Were Afraid to Ask (1972) is a collection of seven unrelated skits, none of which is particularly funny or revealing. The titles of the episodes are provocative but have little to do with the episodes themselves. At the end of a banquet the king summons the fool (Woody Allen). Simulating modern stand-up comedy, the fool fails to make the king laugh. Incited by the ghost of his father, the fool decides to make love to the queen. He has the sorcerer prepare an aphrodisiac that turns the queen on. However, it takes them forever to open the chastity belt, by which time the king is coming, also horny. As they try to restore the chastity belt, the fool's hand gets stuck in it, a fact that costs him his head.
A man asks his doctor for help not because he had sex with a sheep but because the ship doesn't love him anymore. The doctor falls in love himself with the sheep and has a romantic night with her. When he gets home, he is exhausted. Eventually he is caught in the act. His wife divorces. He loses his job. He becomes a waiter, but happy to live with his sheep. One day the original lover of the sheep finds his place and takes the sheep away. The former doctor becomes an alcoholic.
And so forth.
(Translation by/ Tradotto da Rachele Brazo)

Tutto quello che avreste voluto sapere sul sesso ma non avete osato chiedere (1972) č una collezione di sette episodi, nessuno dei quali č particolarmente divertente o rilevante. I titoli degli episodi sono provocatori ma hanno poco a che fare con gli episodi stessi.

 

Alla fine di un banchetto il re chiama con urgenza il buffone (Woody Allen). Simulando una moderna commedia all’in piedi, il buffone fallisce nell’intento di divertire il sovrano. Incitato dal fantasma di suo padre, lo zanni decide di fare all’amore con la regina. Chiede dunque allo stregone di preparare un afrodisiaco che faccia innamorare di lui la regina.

Mentre l’apertura della cintura di castitŕ prende loro un sacco di tempo, arriva il re, anch’egli sessualmente eccitato.

Il buffone cerca di richiudere la cintura ma la sua mano vi resta incastrata, un fatto che gli costa la testa.

Un uomo chiede aiuto al suo medico non perché intrattenga rapporti sessuali con una pecora ma perché questa non lo ama piů. Il medico si innamora a sua volta dell’ovino e passa una notte romantica con lei. Quando rincasa, č esausto. Alla fine č colto sul fatto. Sua moglie vuole il divorzio. Perde il lavoro. Un giorno il primo amante della pecora trova il suo posto e si riprende l’ovino. Il dottore sprofonda nell’alcolismo.

Annie Hall (1977), uno dei film piu` noti di Allen, e` una commedia romantica. E` il film che afferma la macchietta del protagonista nevrotico ed e` il film in cui Allen sviluppa tecniche di montaggio creative (e` filmato in maniera amatoriale, quasi documentario, da reportage). Nel primo soliloquio Allen psicanalizza se stesso e la sua fallimentare vita sentimentale. Cresciuto sotto l'otto volante Cyclone di Coney Island , gia` a scuola molestava le compagna (si vede lui adulto fra i banchi che difende lui piccolo davanti alla maestra). Interviste, cinema verite`. Allen chiacchiera su se stesso con un amico. In coda al cinema con l'aspirante attrice (Keaton) con cui ha problemi sessuali (in primo piano conversa con lo spettatore). Litiga con una persona che fa commenti ad alta voce. Non riesce a fare l'amore con una ragazza che conosce sul set di un provino. E` divorziato. Rivive l'incontro imbarazzante con l'aspirante attrice a una partita di tennis. Dopo aver accettato un passaggio da lei, guidatrice molto approssimativa, conversa con lei di arte ma i sottotitoli rivelano cio` che loro stanno realmente pensando (il gioco amoroso). Keaton canta in un night club, ma e` una frana. Anche la prima notte che passano insieme sono tanto gentili quanto imbarazzati.
Si susseguono litigi, difficolta` a fare l'amore, discussioni a letto. Recital di lui che fa ridere con storie deprimenti. Scenata di gelosia di lui per strada. Intervista i passanti sul tema del sesso. Persino un cartoon di lui e la regina cattiva di Biancaneve. Va a letto con un'altra, ma alle tre di mattina Keaton gli telefona e lo fa correre da lei per un'emergenza: un ragno nel bagno. Lotta feroce di Allen con il ragno. Keaton piange accasciata in un angolo e confessa di aver bisogno di lui. Fanno l'amore. Tornano con l'amico a visitare la casa della sua infanzia, di fianco all'otto volante. Sedute parallele di Keaton e Allen con i rispettivi psichiatri (mezzo schermo a testa). Terrorizzato, Allen finge un malore per non andare in onda. Party di uomini di spettacolo. Decidono di separarsi. Pochi giorni dopo lui le propone il matrimonio, ma lei ora si diverte (party, amici) e non vuol piu` saperne di tornare con una persona depressa come lui. Nervosissimo, Allen causa un'incidente, insulta un agente e finisce in prigione. La incontra di nuovo tempo dopo, si divertono, si salutano. In realta` lui e` affezionato, ha bisogno di affetto stabile, e ricorda con nostalgia tutto cio` che hanno fatto insieme.
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Interiors (1978) is a serious family drama that pays tribute to Ingmar Bergman. The problem is that the story is rather aimless. There is lot of talking but little substance. It just sounds pointless. An elderly man and some young women stare through the window at three little girls playing on the beach. Eve, a successful interior designer, walks into the house of her daughter Joey and her son-in-law Michael. Eve has been arranging and rearranging the furniture of their house. Joey tells Michael that they have to understand her because she is sick.
Quietly sitting in an armchair and smoking a cigarette as if talking to a psychiatrist, the elder sister, Renata (Diane Keaton), a writer married to Frederick, also a writer but rather a failure, re-lives how their father Arthur decided to leave Eve, and Eve's nervous breakdown.
Joey tells Michael, a political activist, that she is quitting her job and may go back to acting.
The third daughter, Flyn, is a fledging television actress.
Renata and Frederick argue about nothing.
Eve tries to commit suicide and Arthur tells Renata that she has to go back to the sanatorium.
Joey and Renata argue about mother. Back at home Renata cannot write: she is suffering from writer's block. They have a child.
Joey is pregnant but doesn't want the child. Mike would like it, but tries to understand her.
Arthus comes back from a trip to Greece with a lively woman, Pearl, who has been married twice. Renata and Joey and their husbands welcome them. Renata is willing to support her father, but Joey is angry and disappointed, and much more attached to her mother, who still hopes in a reconciliation.
Arthus goes on to meet Eve in a church and asks her to finalize their divorce. She reacts by making a scene.
At the next meeting with Pearl there is also Flyn. Renata and Flyn then take a walk on the beach. Renata feels she is getting old. She remains alone on the beach and starts crying.
Joey finally gives her approval and Arthur can marry his love. At the wedding celebration, though, Joey snaps and yells at her new mother-in-law. Fredrick tries to make love to Flyn, who has been sniffing cocaine. At night Joey sits outside the room where Arthur and Pearl are making love. She hears steps. Her mother walks in. They talk briefly. Then Eve walks outside on the beach towards the waves while Joey keeps talking. Pearl wakes up. Realizing that her mother has disappeared, Joey runs out towards the beach and jumps into the waves. HEr husband Mike pulls her out in time, and Pearl herself brings her back to life with artificial respiration.
At Eve's funeral the three sisters and Arthur pay tribute to their mother.

Manhattan (1979) is a subtle comedy, a tale of lust that focuses on the romance between a middle-aged man and a high-school girl. Filmed in black and white with a manic attention to photography, it is also a love letter to Allen's favorite city.

In the introduction, Isaac (Woody Allen) is a 42-yearl old writer who is trying to write a tribute to Manhattan (the photography indulges in scenes of daily life).
In the next scene Isaac is having dinner with his best friend Yale and his wife, introducing his new girlfriend, Tracy (Mariel Hemingway), a 17-year old high-school girl, to them. When they leave the restaurant, Yale and Isaac walk together and chat. Yale confesses his marriage is very unhappy and he has met a journalist, Mary (Diane Keaton).
Isaac's former wife, Jill (Meryl Streep), is a lesbian writer. Isaac chases her in the street, panicking because he heard the rumour that she is writing a novel about their break-up and love life.
Isaac doesn't feel comfortable with Tracy. He doesn't see a future for them and is, basically, trying to talk her into leaving him.
At the museum, Isaac and Tracy meet Yale with his lover, Mary. Isaac has an argument with the talkative and haughty Mary, who emphasizes that she is from another city and has a more traditional and conservative view of life.
In a burst of anger, Isaac quits his regular job as a tv scriptwriter. For a few seconds he feels like a hero, but then realizes that he doesn't have the money to pay for two alimonies and his life style.
At a cocktail party, Isaac meets Mary again, and, again, they get on each other's nerves. They leave the party together and discuss each other's divorces. Isaac tells Mary how his second wife left her for a woman and his son is being raised by two women. Suddenly, they become best friends and spend the night chatting about everything and enjoying the views of Manhattan, particularly their sex lives (Mary is unhappy of being involved in an extra-marital affair) and his ambition to write a book on Manhattan.
As they keep seeing each other, Isaac and Mary become more and more frustrated with their respective relationships. Isaac urges his teenage girlfriend to move to England to study and Mary vents her frustration with Yale. Mary sees herself as young, beautiful and intelligent, and in her culture a woman of that kind deserves better than to be the secret lover of a married man.
Yale, convinced that he has no future with Mary, talks Isaac into stealing her from him. Isaac, in turn, tells Tracy that he is in love with someone older.
The fling between Isaac and Mary proceeds with Yale's blessing. They even take a walk with Yale and his wife. In the meantime, Jill's book has come out and, despite Isaac's protests, she is considering selling it to Hollywood.
The separation helps Yale and Mary find out what they feel and want. They decide that they still love each other. Yale is willing to leave his wife. Mary tells Isaac that she wants to go back to Yale. Isaac, who has now lost Tracy, is shocked.
Now Isaac would like to return to Tracy, but she is about to leave for England and he fails to talk her out of it.
A Midsummer Night's Sex Comedy (1982) is a minor farce, loosely based on the Ingmar Bergman's Smiles of a Summer's Night and Jean Renoir's Rules of the Game. At the beginning of the 21st century, a pompous philosophy professor, Leopold, reproaches his students for believing in the supernatural. Then he meets journalists and fans who are curious about his decision to get married at his late age with the gorgeous and young Ariel (Mia Farrow). The couple is planning to spend the eve of their wedding in the country at the weekend house of Leopold's cousin Adrian. She is married with a humble accountant, Andrew (Woody Allen), who is also a part-time eccentric inventor. Maxwell is a doctor who is mainly specializes in seducing women. His latest conquest asks him for a break because her husband is beginning to realize that there's nothing wrong with her. Maxwell simply turns to another woman, his sweet and naive nurse Dulcy, and invites her to spend the weekend with him, as his best friend Andrew invited him. In the country house Andrew and Adrian cannot have sex anymore, and Adrian blames herself. When she tells Andrew the name of Leopold's fiance, Andrew is shocked. Maxwell and Dulcy arrive while Andrew is testing his new flying machine (that inevitably crashes in the woods). Alone with Andrew, Maxwell explains that he never found the one woman who would excite him enough to marry her, while Andrew reveals that he is desperate about his sexual life with Adrian. When Leopold and Ariel arrive, Ariel does not make a mystery that she used to know Andrew and she is even familiar with the house. Adrian is hurt that Andrew would pretend he didn't know this attractive woman. Maxwell is immediately attracted to Ariel, while Dulcy is fascinated by the old scholar, Leopold (who does not hesitate to insult Maxwell by telling everybody that Maxwell's only book is terrible). Ariel and Andrew chat about the past. It turns out that they didn't make love, but now both regret it: Andrew because he later learned that Ariel was not a virgin at all (he was misled by the fact that she was in a convent), and Ariel because she now realizes that Andrew was the only man who could have stopped her promiscuous lifestyle. Maxwell proves that Leopold is just all pomp and no substance by swallowing a mushroom that the philosopher recognized as poisonous. Then Maxwell tries to kiss Ariel. He asks Andrew for help: Andrew will convince Ariel to a secret meeting with him, Maxwell. In the meantime, Leopold honestly admits his lusty feelings for Dulcy, who listens to him flattered and understanding. She kindly accepts an invitation to a secret meeting with the old man. While Andrew is fixing his flying machine, his wife Adrian begs nurse Dulcy to teach her how to please her husband in bed. Leopold therefore waits in vain for Dulcy to show up. It turns out that Maxwell is waiting for Ariel in the same spot: Andrew is literally flying her to the meeting after convincing her that she doesn't really want to marry the old boring Leopold. Inevitably Leopold and Maxwell meet in the woods, while Andrew's flying machine crashes in the river, so Ariel and Andrew have to walk back to the house soaked wet. Adrian tries to seduce Andrew the way Dulcy taught her but, just when she aroused him, she feels ashamed and disgusted, leaving Andrew even more frustrated than before. Andrew's other crazy invention is a sphere to evoke ghosts. They try it after dinner and they manage to materialize a man and a woman that project the various subconscious desires of the six. Maxwell threatens to kill himself if Ariel goes through with the wedding, and Ariel accepts to meet him at midnight. However, a jealous Andrew ruins their meeting, and Maxwell returns to the house leaving them alone. Leopold and Duncy wake up and find out that their respective partners are out in the dark. Leopold confesses he was having an erotic dream about Duncy. Just then Andrew's sphere starts working and projects the images of Andrew and Ariel kissing. It is now morning. Andrew and Ariel made love but they are feeling terrible about it. Leopold finds them and chases Andrew to kill him with an arch. Instead he accidentally wounds Maxwell. Then Leopold returns to the house and, feeling like the stone-age man he dreamed of, rapes Duncy. Thinking that he is dying, Maxwell confesses to Andrew that the previous summer he had sex with Adrian. Devastated, Andrew walks home, grabs his pistol and confronts his wife. Adrian candidly admits that she was aroused by Maxwell's attentions and enjoyed the sex, and that's when she started hating sex with her husband. Now she feels liberated and wants to make love to her husband. In the meantime Ariel is taking care of Maxwell's wound, and Maxwell admits that for the first time in his life he is in love. Duncy screams: Leopold had a heart attack and is dead. Andrew's sphere explodes and Leopold's spirit talks to them, happy that he has reached a higher dimension. The Purple Rose of Cairo (1985) is a post-modernist puzzle and one of Allen's most original scripts. At another level it's the drama of a simple innocent woman who is tired of ordinary life but doomed to be trapped in it forever. During the Great Depression an absent-minded waitress, Cecilia (Mia Farrow), works hard to pay the bills while her unemployed husband hangs out with his friends. She loves movies, but her husband prefers to spend the evenings drinking with the boys, so she has to go alone. She watches "The Purple Rose Of Cairo", an exotic comedy about an explorer who meets some socialites in Morocco and is convinced to move to New York. When she gets home, she finds her husband with another woman and decides to move out. But she has no place to come and a few hours later she is back. The restaurant fires her because she keeps upsetting the patrons and breaking plates. Her only consolation is "The Purple Rose Of Cairo", where she can dream of another life. Suddenly the explorer who is the protagonist of the film starts talking to Cecilia from the large screen. Cecilia and all the other spectators are shocked. Tom the explorer physically walks out of the screen and into the theater, creating panic among the public. Tom has fallen in love with her and is trying to escape the wedding that is planned for him in the movie. He needs to hide. While he runs away with Cecilia, the other characters on the large screen complain that they cannot continue the movie without him and end up bickering among themselves and even insulting the audience. They can't continue the story until Tom is found, so the characters need the cooperation of the real people. The theater can't turn the projector off for fear of leaving Tom stranded into the real world. The news spreads rapidly and the press seizes on the story. The owner of the theater alerts the producer of the film. In the meantime Cecilia finds excuses to leave the house and see Tom. She envies that he lives in a world in which people do not get old and sick and there are no wars and unemployment. But she soon realizes the drawback: he tries to buy her dinner with money that is not real money, and when he tries to drive a without the key.
The actor, Gil, who plays Tom is alerted too: the character loose in the real world is de facto a double who could damage his career. Tom even has the exact same fingerprints of the actor. Gil accidentally runs into Cecilia who thinks he is Tom. Gil understands that she has met Tom and asks to be taken to him. Tom has no intention of going back to the movie because he loves Cecilia. Gil tries to explain to Cecilia that Tom is not real. But Cecilia thinks he is the perfect man, real or not real.
Cecilia's husband learns that his wife is fooling around with an oddly-dressed stranger. He finds them in a church and beats Tom up, but Tom is fictional and doesn't get hurt. Cecilia refuses to follow her husband. She is then romanced by Gil, who offers to take her to Hollywood. Now she is very confused: a married woman, in love with a fictional character and desired by a Hollywood actor.
In the meantime Tom meets a prostitute who takes him to her brothel. He doesn't know what it is but, when he finds out, he refuses to have sex with any other woman.
The executives of the Hollywood studio that made "The Purple Rose Of Cairo" are terrified because more Tom characters have tried to leave the screen in several other theaters. They decide that the wise course of action is to destroy the film. They will keep one copy until Tom is found. When they find him, they will send him back to the movie, and then turn the projector off and burn the reel and the negative.
Tom takes Cecilia to the movie theater. He wants to introduce her to the other characters of "The Purple Rose Of Cairo". He walks back into the movie and takes Cecilia with him. Now the situation is inverted: a real-world person has entered a movie. Tom takes Cecilia to the fantastic night-club that is featured in the movie. Gil is surprised to see her on screen and declares his love for her. Tom and Cecilia walk out of the movie again. The two men compete for the simple Cecilia, who used to have no love. She chooses the real man over the fictional character. Tom, devastated, walks back into the movie.
Cecilia runs home to pack her stuff and tells her husband she's going to Hollywood. But Gil leaves without her. Cecilia realizes that Gil had only pretended to love her. Gil's only goal was to have Tom walk back into the movie, so that he, Gil, could resume his career. Tom was the man who truly loved her. Cecilia has chosen the wrong man.
She walks into the same movie theater where a Fred Astaire movie is playing. She smiles at the screen.
Woody Allen did not star in Radio Days (1987) but narrated it. It is ostensibly one of his most autobiographical films, in that it re-lives the age of his childhood through popular radio show. It is a sort of Fellini-an sequence of nostalgic panels (replete with a sexy plump teacher reminiscent of Fellini's country women). The first scene is merely a joke to introduce the era: two burglars who just broke into a house pick up the phone that is ringing and are asked to guess three tunes by the radio host, and, when they successfully do, they celebrate their triumph, except that the prize will be delivered to the (very surprised) owner of the house. Then Allen introduces himself as a child, his parents, his uncle and aunt who live next door, and his younger spinster aunt who lives with them. The parade of episodes include the spinster going on a date with a middle-aged man who abandons her in the middle of nowhere when he hears on the radio Orson Wells' fake report of a Martian invasion, but also includes too many stale jokes. Each member of the family had a favorite radio show, a fact which inspire more reminiscences. A story in several episodes is the story of Sally, initially an easy cigarette girl at a night club, then a coat check girl who accidentally witnesses a murder by the mob and has to convince the mother of the killer that she is not worth being killed, and finally a Broadway star thanks to her lovers. September (1987), one of Allen's "serious" films, is a kammerspiel that takes place entirely in a country house during a 24-hour period at the end of summer. It is a multiple character study, all (six) not-young-anymore characters having something in common: they love and are not loved back. Unfortunately most of the conversation is as boring as the characters themselves, who don't seem to have anything else in life than dig their own graves. The house's owner, Lane (Mia Farrow), is an insecure and neurotic middle-aged single woman who is still recovering from psychological scars left by terrible events. She mentions when, still a teenager, she killed her mother's lover. She has been recovering from a nervous breakdown and suicide attempt, with the only company of Howard, a neighbor.
Her mother Diane, a former sex symbol (she used to be into the show business), is just the opposite: selfish, assertive and intrusive. Her current husband Lloyd used to be a fan of hers. Lane's mother is so hurt by Lane's hatred for her that she invokes the ghost of Lane's father to intercede between them.
Lane is attracted to Peter, a handsome and gentleman-like business man who has rented a nearby house to to write a novel, but he is instead attracted to Stephanie, Lane's best friend, who has come to visit her. Stephanie is married with children, and, while her marriage is not very happy, she is shocked by Peter's love declaration. Stephanie knows that her best friend Lane has a crush on Peter, and this makes it even more difficult. Peter is aggressive and possessive. When Lane sees them in what appears to be an intimate embrace, she realizes that Peter never had any interest in her and feels betrayed by Stephanie.
Lane is selling the house because she needs money to pay for her medical bills. But she learns abruptly that Diane and her husband have decided to move into the house. Faced with her mother's insensitivity, Lane snaps and shouts, in front of everybody, that she did not pull the trigger: her mother did. Lane gets suicidal again, but Stephanie knows her well enough to prevent any rash action.
Summer is over, and the weekend is over. It is time for the guests to return to their cities. Diane agrees to let Lane live in the house. Stephanie proves to still be a good friend.

Allen does not feature in Another Woman (1988), a character study that would better suit Ingmar Berman Wild Strawberries than Woody Allen's comedies. Even when mired in tragedy, Allen manages to build the film around a "comic" element: the deus ex machina of this film is actually an air vent, and the voice that one can hear through it.

The narrator and protagonist, Marion, is a well-organized and successful middle-age woman, a professor of philosophy married to a physician who has a teenage daughter (from a previous marriage). She has just rented an apartment to have a quiet place to concentrate on her new book. Unfortunately, the walls are thin and the adjacent apartment is the office of a psychiatrist.
Marion's social life is quite formal. She has a lot of friends but she mainly meets them at cocktail parties. She is in full control but she hardly fits with, for example, the couple who tells the guests an anecdote about having sex on the living-room floor. Marion's sister is going through a divorce and needs money, but Marion has no time for her because she needs discipline to write her book. At another party she is confronted by an earlier lover, novelist Larry, who is still passionate about her. Instead, she married a cold, uninteresting doctor who does not seem to really care for her. During the party his ex wife shows up and makes a scene, denouncing his heartless and unfaithful nature (he was cheating on her with Marion while his wife was at the hospital having her ovaries removed). At a dinner with her father and her daughter, Marion goes over the album of photographs and a flashback shows how her brother had to sacrifice to allow for Marion to go to college and get the degree she is so proud of. One evening she runs into her girlhood friend Claire, who hardly seems happy to see her. Claire has become a famous actress. As they have a drink, Claire gets a little drunk and vents her real feelings: unhappy with her own marriage, Claire has nurtured bitterness and jealousy for Marion all those years.
Back in the apartment, Marion begins to eavesdrop on the conversations of one of the psychiatrist's patient, Hope, a depressed pregnant woman. Hope's words bring back memories of when she overheard her step-daughter discussing her (Marion's) stiffness with her boyfriend. While in the apartment, we hear Marion's inner flow of cosciousness overlap the eavesdropping. Marion hears echoes of her own situation in this woman's desperate words, except that Hope utters those words while Marion has never even confronted the thought. It is as if Marion was talking directly to the psychoanalyst through Hope's voice and getting her therapy.
Marion goes to visit her first husband, and finds no love left there because of the cold way she behaved towards him.
Marion imagines that is chatting with the psychiatrist, and he says that she is slowly killing herself. Marion imagines that the next patient is her father, who confesses to the psychiatrist that he is full of regrets (especially that Marion's brother never forgave him). Then she imagines that she is watching a rehearsals of Claire's play, except that Claire is playing her (Marion) and the male actor is Marion's husband and they discuss their sad marriage, and Claire is married to Larry. Marion walks onto the stage and now she is the one who regrets letting Larry go, missing the chance of her life. In the imagined play, Marion meets her first husband, who died an alcoholic: in the play he commits suicide because of her. In bed, she even has an erotic fantasy.
Then, one day in a store, Marion meets Hope for real: Hope is crying in front of a copy of Klimt's painting "Hope" (the painting of a pregnant woman). They spend the day together and become friends.
But this only provokes more self-searching analysis: she recalls when, to protect her career, she had an abortion of the child that her first husband wanted, without even consulting with him.
Hope's confessions unleash a massive mid-life crisis in Marion. Reality and imagination get more and more blurred.
Through the air vent Marion hears, or imagines she hears, Hope discuss her (Marion) with the psychiatrist.
The crisis explodes when, on the anniversary of their marriage, she discovers her husband's adulterous life: her husband is doing with her friend to her what he had done with her to his first wife. She is as much a fool as that poor hapless woman.
Marion leaves her husband. Then she goes to tell the psychiatrist that she can hear everything from her apartment. And asks him to get in touch with Hope: we realize she has imagined all the meetings and the friendship, she has never actually met "Hope".
Marion has concluded her inner journey: she has realized that nobody truly loves her. She is a symbol, a reference point, but not really someone people can love. They stand in awe of her. Her life is pointless.
She gives herself to Larry... or imagines to. Maybe she was just writing her book.
(Translation by/ Tradotto da Emanuele Carrafa)

MANHATTAN(1979) e` una commedia sottile, un racconto sulla lussuria che mette a fuoco la storia romanzata tra un uomo di mezza eta` ed una liceale. Girato in bianco e nero con una attenzione maniacale alla fotografia, e` anche una lettera d'amore alla citta` preferita di Allen.

Nell'introduzione, Isaac (Woody Allen) e` uno scrittore 42enne che sta cercando di scrivere un tributo a Manhattan (la fotografia indulge su scene di vita quotidiana). Nella scena successiva Isaac sta cenando con il suo migliore amico Yale e sua moglie, presentando a loro la sua nuova ragazza, Tracy (Mariel Hemingway), una liceale di 17 anni. Quando lasciano il ristorante Yale e Isaac camminano insieme e chiacchierano. Yale confessa che il suo matrimonio e` molto infelice e che ha incontrato una giornalista, Mary (Diane Keaton). La precedente moglie di Isaac, Jill (Meryl Streep), e` una scrittrice lesbica. Isaac la insegue per strada, preso dal panico perche` ha sentito dire che sta scrivendo un romanzo a proposito della loro rottura e della loro vita affettiva. Isaac non si sente a proprio agio con Tracy. Non vede un futuro per loro e sta, praticamente, cercando di persuaderla a lasciarlo. Al museo, Isaac e Tracy incontrano Yale con la sua amante, Mary. Isaac discorre con la loquace e altezzosa Mary, che enfatizza sul fatto che lei proviene da un'altra citta` e ha una visione della vita pi— tradizionale e conservatrice. In un accesso d'ira, Isaac abbandona il proprio lavoro regolare come soggettista televisivo. Per pochi secondi si sente un eroe, ma poi realizza di non avere denaro per pagare due alimenti e per permettersi il suo stile di vita. Ad un cocktail party, Isaac incontra di nuovo Mary, e, di nuovo, si danno reciprocamente sui nervi. Lasciano insieme la festa e discutono dei rispettivi divorzi. Isaac racconta a Mary di come la sua seconda moglie lo abbia lasciato per una donna e di come suo figlio sia stato allevato da due donne. Improvvisamente, diventano l'uno il migliore amico dell'altra e trascorrono la notte chiacchierando un po' di tutto e godendosi le viste di Manhattan, in particolare delle loro vite sessuali (Mary e` infelice di essere coinvolta in una relazione extra- matrimoniale) e della di lui ambizione di scrivere un libro su Manhattan. Continuando a vedersi, Isaac e Mary diventano sempre pi— frustrati delle loro rispettive relazioni. Isaac spinge la sua fidanzata adolescente ad andare in Inghilterra per studiare e Mary manifesta la sua frustrazione a Yale. Mary si vede giovane, bella e intelligente, e nella sua cultura una donna di questo tipo merita di pi— che essere l'amante segreta di un uomo sposato. Yale, convinto di non avere un futuro con Mary, persuade Isaac a portargliela via. Isaac, a sua volta, dice a Tracy di essere innamorato di una donna pi— grande di lei. La beffa tra Isaac e Mary pocede con la benedizione di Yale. Fanno persino una passeggiata con Yale e sua moglie. Nel frattempo, il libro di Jill e` stato pubblicato e, nonostante le proteste di Isaac, lei sta considerando di venderlo ad Hollywood. La separazione aiuta Yale e Mary a scoprire cio` che sentono e vogliono. Capiscono di amarsi ancora. Yale spera di lasciare sua moglie. Mary dice ad Isaac di voler tornare con Yale. Isaac, che adesso ha perso Tracy, e` shockato. Adesso Isaac vuole tornare da Tracy, ma questa sta per partire per l'Inghilterra e lui fallisce nel tentativo di farle cambiare idea.

SETTEMBRE (1987), uno dei film "seri" di Allen, è un kammerspiel che si sviluppa interamente in una casa di campagna in un periodo di 24 ore alla fine dell'estate. E' uno studio multiplo sui personaggi, tutti (sono sei) non più giovani con qualcosa in comune: amano ma non sono ricambiati. Sfortunatamente, la maggior parte delle conversazioni sono noiose almeno quanto i personaggi stessi, che sembra non abbiano null'altro nella vita da fare che scavarsi la fossa con le proprie mani. La proprietaria della casa, Lane (Mia Farrow), è un'insicura e nevrotica single di mezza età che cerca di riprendersi dalle ferite psicologiche lasciate da eventi terribili. Racconta di quando, ancora regazzina, uccise l'amante di sua madre. Si sta riprendendo da un esaurimento nervoso e da un tentato suicidio, con la sola compagnia di Howard, un vicino. Sua madre Diane, un sex symbol di un tempo (frequentava lo show business), è esattamente l'opposto: egoista, piena di sé e invadente. Il suo attuale marito Lloyd era un suo ammiratore. La madre di lane è così colpita dall'odio della figlia Lane da invocare il fantasma di suo padre affinchè interceda tra loro. Lane è attratta da Peter, un uomo d'affari cortese e piacente che ha affittato una casa vicino per scrivere un romanzo, ma lui invece è attratto da Stephanie, la migliore amica di Lane, che è venuta a farle visita. Stephanie è sposata con figli e, proprio quando il suo matrimonio non è molto felice, viene shockata dalla dichiarazione d'amore di Peter. Stephanie sa che la sua migliore amica Lane ha un debole per Peter, e questo rende il tutto ancora più difficile. Peter è aggressivo e possessivo. Quando Lane li vede in quello che sembra essere un abbraccio intimo, capisce che Peter non ha mai nutrito il minimo interesse verso di lei e si sente tradita da Stephanie. Lane sta vendendo la casa perchè ha bisogno di denaro per pagare le fatture del medico. Ma apprende all'improvviso che Diane e suo marito hanno deciso di trasferirsi in quella casa. Davanti all'insensibilità della madre, Lane esplode e urla, di fronte a tutti, che non è stata lei a premere il grilletto, ma sua madre. Lane tenta di nuovo il suicidio, ma Stephanie la conosce abbastanza bene da poter prevenire qualsiasi gesto inconsulto. L'estate è al termine, e il weekend è finito. E' arrivato il momento per gli ospiti di ritornare nelle proprie città. Diane concorda con il lasciare che Lane continui a vivere in casa. Stephanie cerca di essere ancora una buona amica.

Allen non recita in ANOTHER WOMAN(1988), lo studio di un personaggio che sarebbe andato meglio per WILD STRAWBERRIES di Ingmar Bergman che per le commedie di Woody Allen. Persino quando e` orientato verso la tragedia, Allen agisce in modo tale da costruire il film intorno ad un elemento "comico": il deus ex machina di questa pellicola e` questa volta una presa d'aria, e la voce che si puo` sentire attraverso di essa.

La narratrice e protagonista, Marion, e` una donna di mezza eta` ben organizzata e di successo, una professoressa di filosofia sposata con un fisico il quale ha una figlia adolescente (dal precedente matrimonio). Marion ha appena affittato un appartamento per avere un posto tranquillo dove concentrarsi sul suo nuovo libro. Sfortunatamente, le pareti sono sottili e l'appartamento adiacente e` lo studio di uno psichiatra. La vita sociale di Marion e` abbastanza formale. Ha un sacco di amici ma li incontra prevalentemente ai cocktail party. Ha il pieno controllo di se' ma a fatica sopporta, per esempio, una coppia che racconta agli invitati un aneddoto a proposito di fare sesso sul pavimento del soggiorno. La sorella di Marion sta affrontando un divorzio ed ha bisogno di denaro, ma Marion non ha tempo per lei perche` deve starsene tranquilla per scrivere il suo libro. Ad un'altra festa si trova di fronte uno dei suoi primi amanti, il romanziere Larry, che ha ancora una passione per lei. Che invece si ritrova sposata con un dottore glaciale e per nulla interessante che non sembra tenerci molto a lei. Durante la festa l'ex moglie di lui compare e fa una scenata, accusandolo di essere senza cuore ed infedele per natura ( lui stava mentendo su di lei con Marion mentre lei era in ospedale a farsi togliere le ovaie). Durante una cena con suo padre e sua figlia, Marion sfoglia un album di fotografie ed un flash-back mostra come suo fratello avesse dovuto sacrificarsi per permetterle di andare al college e prendere la laurea di cui lei e` cosi` fiera. Una sera si precipita dalla sua amica di infanzia Claire, che non sembra molto contenta di rivederla. Claire e` diventata una famosa attrice. Dopo aver preso un drink, Claire e` gia` un po' ubriaca e rivela i suoi veri sentimenti: infelice del proprio matrimonio, Claire ha nutrito odio e gelosia per Marion per tutti quegli anni. Tornata nel proprio appartamento, Marion inizia a origliare la conversazione di una delle pazienti dello psichiatra, Hope, una donna incinta e depressa. Le parole di Hope riportano i ricordi di quando ha sentito di sfuggita la propria figliastra parlare con quella di Marion delle difficolta` col proprio ragazzo. Nel mentre nell'appartamento si sente il flusso di coscienza interiore di Marion sovrapporsi a cio` che sta origliando. Marion sente riecheggiare la sua stessa situazione nelle parole di questa donna disperata, tranne che per il fatto che Hope le pronuncia quelle parole mentre a Marion non hanno nemmeno mai sfiorato il pensiero. E' come se Marion stesse parlando direttamente allo psicanalista attraverso la voce di Hope e facesse la sua terapia. Marion va a far visita al suo primo marito, e scopre che non e` rimasta traccia di alcun amore tra loro per il modo in cui si comporta con lui. Marion immagina di star chiacchierando con lo psichiatra e che lui le dica che lei si sta lentamente uccidendo. Marion immagina che il paziente successivo sia suo padre, il quale confessa allo psichiatra di essere pieno di rimpianti (soprattutto che il fratello di Marion non l'abbia mai perdonato). Poi lei immagina di guardare una prova del dramma di Claire, dove Claire recita la sua parte (di Marion) e il protagonista maschile e` suo marito e discutono del loro triste matrimonio, e Claire e` sposata con Larry. Marion irrompe sul palco ed ora e` lei quella che rimpiange di aver lasciato andare Larry, perdendo l'occasione della sua vita. Nel dramma immaginario, Marion incontra il suo primo marito, che era morto alcolizzato: nella finzione lui si suicida a causa sua. A letto, lei ha persino una fantasia erotica. Poi, un giorno in un magazzino, Marion incontra Hope davvero: Hope sta piangendo davanti ad una copia del dipinto di Klimt "La Speranza" ("hope" in inglese vuol dire proprio speranza), il ritratto di una donna incinta. Le due trascorrono il giorno insieme e diventano amiche. Ma questo provoca solo altra analisi interiore: Marion si rammenta di quando, per proteggere la propria carriera, ha abortito il bambino che proprio il suo primo marito tanto desiderava, senza nemmeno consultarsi con lui. Le confessioni di Hope provocano una forte crisi di mezza eta` in Marion. Realta` ed immaginazione si confondono sempre di pi—. Attraverso la presa d'aria Marion sente, o immagina di sentire, Hope parlare di lei (Marion) con lo psichiatra. La crisi esplode quando, il giorno dell'anniversario del suo matrimonio, scopre la vita da adultero di suo marito: suo marito sta facendo con la sua amica a lei cio` che ha fatto con lei alla sua prima moglie. Lei e` tanto stupida quanto quella povera donna infelice. Marion lascia il marito. Poi va a dire allo psichiatra che sente tutto quello si dice nello studio dal suo appartamento. E gli chiede di mettersi in contatto con Hope: scopriamo cosi` che ha immaginato tutti gli incontri e l'amicizia, che non ha mai di fatto incontrato "Hope". Marion ha terminato il suo percorso interiore: ha capito che nessuno la ama veramente. Lei e` un simbolo, un punto di riferimento, ma non qualcuno che gli altri possono realmente amare. Tutti sono in soggezione con lei. La sua vita e` inutile. Si concede a Larry...o immagina di farlo. Forse stava solo scrivendo il suo libro.
Another Woman (1988) (Translation by/ Tradotto da xxx)

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Alice (1990) is more than a character study: it is an exploration of a woman's alienated mindscape. But this is not the story of a woman fighting against social conventions and an oppressive milieu: everybody seems to conspire to have her commit adultery against her husband. An intriguing idea, but the film stretches it way too long and too thin. A woman and a man kiss at the aquarium. But Joe (Joe Mantegna) is not her husband: Alice (Mia Farrow) is a shy housewife married to busy and wealthy business man Doug (William Hurt). Later she tells a friend how ashamed she feels. She thought she was incapable of having an affair after 16 years of marriage. It turns out she only dreamed of kissing the stranger. Her friend is amused and intrigued and encourages her to talk to Joe, but Alice is too shy: they meet again in school, each picking up her or his child, but Alice can't even say "hi". She has pain in her back and is advised to see a Chinese acupuncturist in Chinatown. The doctor tells her that the problem is not in her back but in her mind and then hypnotizes her. Alice enters a dreamy state in which she talks about her passion for Joe. The doctor asks her to discuss her marriage, and suddenly she's talking to her husband. The doctor wakes her up and gives her magical herbs that stimulate her. When she sees Joe again, Alice talks to him in a sensual tone. Joe reveals that he is a saxophonist and divorced. He is shocked by how aggressive and explicit she is. She returns to the Chinese doctor and confesses her torn feelings: on one hand she is opposed to adultery but then wonders if she's still attractive enough. The doctor gives her another magical herb that makes her invisible. She follows him to his intelligent successful ex-wife's office, and stays in the office while Joe makes love to the woman in her office. Back home she tells Doug that she regrets having given up her career in the theater and that he never encouraged her. Now that she toys with the idea of becoming a writer, he discourages her again. Either he doesn't think she's intelligent enough or he doesn't want her to have an independent life. Her friend Nancy has become an influential literary agent but she too belittles Alice's ambitions. Another kind of magical herb leads Alice to meet her ex-boyfriend Ed (Alec Baldwin), who died in a car accident. He appears in her living room one night, and they go out together, discussing how life would have been for her with him and what she should do with Joe. Alice starts meeting Joe secretely, but she is always nervous. She meets him in the aquarium, they kiss and finally make love. She confesses that she had not made love with her husband in a long time. Another magical herb makes her see her muse and talk to her mother. At a restaurant with Joe she shows him the effects of the drug that makes her invisible and gives some to him too: they both disappear and have childish fun around the city. One day Alice overhears people talking about her husband having affairs. He denies it. She talks about it to her sister Dorothy, and reveals that she herself is having an affair. Now everybody knows: her friends and her family. It's Christmas time. She drinks the magic potion and sees her husband kissing his mistress. Then she stays there until the effect of the potion wanes and she appears to them. So now he knows that she knows, but he doesn't know that she's also cheating on him. Joe in the meantime has used his invisibility to spy on his wife, and now he knows that Vicki is still in love with him, and wants to go back to her. The Chinese doctor is about to leave for Tibet and gives her one last potion: a love potion. She has to decide which man to capture with the love potion. She goes to a party and accidentally a number of men drink the potion. She finds herself surrounded by men willing to marry her, including her sister's husband. She walks home and casually tells her husband that she's been cheating on him. She decides to go to India as a missionary and leaves her husband. (Translation by/ Tradotto da xxx)

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Shadows And Fog (1992), girato in bianco e nero, e` un film minore, sostanzialmente una parodia del film noir e del cinema espressionista. Ogni tanto Allen ha bisogno di purificarsi rifugiandosi nei primi decenni del secolo. Fin dall'inizio il film prende in giro i due elementi fondamentali del cinema espressionista: la nebbia e le figure che vi si muovono come ombre. Un piccolo borghese viene svegliato nel mezzo della notte da un gruppo di vigilante che gli intimano di unirsi a loro per dare la caccia a un assassino. Allen e` un uomo innocuo e vile, che e` riluttante a alterare la sua routine e tanto piu` a immischiarsi in vicende criminali. Naturalmente c'e` un circo, nani e clown, e una bella e buona trapezista, e una zingara. La ragazza tenta di convincere il clown a lasciare il circo ma lui adduce scuse per nascondere la sua tresca con la zingara. E c'e` un dottore che compie autopsie sui cadaveri per scoprire la natura del male. Allen va a chiedergli lumi sul suo ruolo nel "piano", ma il dottore non gli parla. Allen vaga solitario e insicuro nella bruma. Uno degli uomini della ronda lo ferma e gli fa notare il cadavere di un loro amico. L'innocente e tenera trapezista, scoperto il tradimento del clown, ha fatto le valigie e sta camminando sola nella stessa nebbia. Incontra una prostituta che le offre ospitalita` al bordello. Uno degli avventori s'invaghisce della virginea trapezista e le offre una cifra enorme per convincerla a fare l'amore con lui. Davanti al mucchio di banconote lei smette la sua aria casta. Intanto lo strangolatore e` andato a trovare il dottore, che tenta invano di scappare per i vicoli deserti e bui. La trapezista ha scoperto il piacere del sesso ma viene arrestata dalla polizia e deve pagare una multa. Alla stazione della polizia c'e` anche Allen, che, spaventatissimo dalla morte dell'amico dottore, sottrae un bicchiere su cui sa che sono rimaste le sue impronte digitali. Poi segue la ragazza per strada. Vedono un uomo che spia una donna nuda e Allen lo assale pensando che possa trattarsi dell'assassino: e` invece il suo datore di lavoro e Allen si prostra vigliaccamente per farsi perdonare, ma viene comunque licenziato. Il clown la sta cercando e finisce per conoscere il suo cliente al bar, il quale gli racconta la storia di come si e` invaghito di lei e ha pagato una somma astronomica per fare l'amore con lei. La ragazza ha deciso di dare tutto l'ammontare alla chiesa, nonostante Allen tenti di convincerla a tenere qualcosa per se`. Chiede ad Allen di consegnare il denaro al sacerdote perche' lei si vergogna. Allen continua il suo pellegrinaggio con la ragazza, ma e` ancora di servizio per conto della ronda. Questi si sono divisi in due fazioni e gli intimano di scegliere una delle due. Un mago greco, assunto dai vigilante per trovare tracce dell'assassino, lo annusa e decide che lui sta nascondendo qualcosa, e la polizia gli trova il bicchiere che ha tenuto tutto il tempo nella tasca della giacca. La compagnia della donna che e` appena stata fermata per prostituzione e` una prova aggiuntiva. Ad Allen non resta che scappare e chiedere aiuto alla ex fidanzata. Ma la donna non ha dimenticato che Allen la tradi` con la sorella e vuole ucciderlo. Allen ripara al bordello. Il clown intanto ha ritrovato la sua ragazza e stanno litigando per i soldi che lei ha avuto dal cliente quando sentono un urlo e trovano l'ennesimo cadavere: e` una mendicante che chiedeva l'elemosina con il suo bebe`. La trapezista decide di adottare il bebe`. Dopo aver usufruito dei servizi del bordello, Allen si reca al circo a cercare la ragazza e arriva giusto in tempo per salvarla dallo strangolatore. Il mago del circo lo aiuta a catturarlo ma lo strangolatore riesce a liberarsi. Allen, senza lavoro e ricercato dalla polizia, accetta di lavorare al circo come assistente del mago. Zelig (1983) is a mock documentary about a chronic liar of the roaring twenties. It is, first and foremost, a super recreation of cinematic quality of the era (black and white, slightly too fast, blurred) and of the costumes of the era, using fake interviews, fake footage and fake photographs (replete with sonic and visual glitches). It is also a massive spoof of American consumerism. Interestingly, Allen himself is nothing but a face in the film: he is the object, not the subject of the story. Vintage footage shows famous characters and city life of the beginning of the 29th century, when a funny little man, Leonard Zelig, was impersonating different people. The narrating voice describes odd incidents in which he turned up in different guises. Eventually he ran into psychologist Eudora, who got intrigued by the case.
He is capable of impersonating just about everybody with an incredible level of resemblance. He can turn into just about anybody. In a psychiatric hospital, he starts behaving like a psychiatrist, and then like the patients. Scientists are puzzled, and the press speculates wildly about Zelig. The poor fellow is subjected to all sorts of physiological and neurological experiments (including electrical shocks), while hysterical masses blame him for all sorts of evils.
Eudora thinks that Zelig can be better cured by her and her fiance', and assumes guardianship of him, who is thus released from the hospital. Crowds gather to take a peek at the celebrated "human chameleon", and souvenirs of all kinds are manufactured. Famous worldwide, he tours the world.
Eudora continues her stubborn analysis of Zelig. He is such a chameleon that he assumes her identity and pretends to be a doctor. She fools him by pretending to be a fake doctor, and, sure enough, he admits that he is not a doctor. Eventually, Eudora falls in love with him and marries him. The media publicize the miracle of Zelig's healing. Unfortunately, several women reveal that Zelig married them in one or another of his previous lives. Humiliated, Zelig disappears. He is spotted all over the world, and eventually Eudora finds him sitting next to Adolf Hitler. Zelig returns home to a hero's welcome.
Husbands And Wives (1992) e` un dramma domestico filmato con la cinepresa continuamente in movimento, come se si trattasse di un documentario. I personaggi spiegano le proprie azioni alla persona che li sta intervistando (un po' come in Zelig). Non succede molto nel film, ma in termini di profondita` psicologica la sceneggiatura rappresenta forse il suo vertice. Lo scrittore Allen e sua moglie Farrow tentano di salvare la relazione fra due amici, Sally e Jack, che hanno deciso di separarsi. Jack si e` invaghito di una giovane e quando Sally lo scopre si dispera. Farrow e` a sua volta colpita da un collega gentiluomo, e lo presenta all'amica Sally sperando che lui la consoli. Anche Allen e` invaghito di una ragazza, una studentessa che lo ammira come scrittore. Allen e la moglie (che e` divorziata e ha avuto una figlia dal primo marito) cominciano ad avere discussioni sulla loro relazione. Lei ha sempre voluto figli e lui non li ha mai voluti e l'argomento causa tensione. Allen capisce che un figlio risolverebbe i loro problemi, ma adesso e` lei che e` titubante.
La situazione precipita. Allen viene poco alla volta sedotto dalla studentessa, che gli svela i suoi torbidi retroscena sessuali (fa raccolta di uomini di mezza eta`). Farrow e` affascinata dal collega che ha presentato all'amica, ma questi si e` seriamente innamorato dell'amica, benche' l'amica sia un'isterica indisponente che lo offende e imbarazza con il suo comportamento. Jack, dopo un litigio con la sua giovane amante, va a visitare la moglie e, trovatala a letto con l'uomo, le fa una scenata finche' l'amante, che era stata soltanto parcheggiata di sotto, non viene a riprenderlo.
Jack e Sally decidono di rimettersi insieme e lo comunicano a Allen e Farrow. Farrow ha pero` raggiunto la conclusione che non vuole piu` vivere con Allen e glielo dice durante una concitata conversazione (praticamente gli fa una psicanalisi). Farrow si dedica invece a consolare il collega che e` rimasto demoralizzato dalla brusca decisione di Sally di tornare con il marito. Al party di compleanno della studentessa Allen non resiste alla tentazione e la bacia. Farrow finisce per convincere il collega a sposarla.
L'unico difetto e` che il finale arriva un po' all'improvviso.

Manhattan Murder Mystery (1993)

Il film si apre nel modo piu` stereotipico per Woody Allen, e potrebbe quasi essere un'auto-parodia. Il milieu e` quello solito degli intellettuali nevrotici della classe borghese.
Larry (Allen) e Carol (Diane Keaton) fanno la conoscenza di una coppia anziana, gli House, che vivono allo stesso piano. La vecchia muore il giorno dopo di attacco cardiaco. Ma Carol sospetta che il marito l'abbia uccisa. In breve si improvvisa investigatrice e imbastisce una teoria complicata dell'omicidio. Larry tiene alla propria tranquillita`. Vuole auto-convincersi che non ci sia nulla di cui preoccuparsi. Lei e` eccitata dall'idea di essere coinvolta in un fatto di cronaca nera, lui e` terrorizzato all'idea che la sua routine possa essere alterata cosi` drasticamente. Il presunto omicidio diventa cosi` una metafora per la loro crisi matrimoniale. Carol, frustrata dallo scetticismo e dalla reticenza di Larry, convince l'amico Ted ad aiutarla.
Lei e` testarda e determinata a scoprire la verita`. E` ossessionata dal fatto che abbiano cremato un'altra persona. La ricerca la porta a una camera d'hotel, ma non riesce a produrre alcuna prova della sua teoria.
Larry e` geloso di Ted e intuisce che dietro questa caccia all'assassino si nasconde una piu` profonda inquietudine domestica (il suo amore per la routine contro il senso d'avventura della moglie) e pertanto l'incidente diventa una metafora per una crisi di mezza eta`. La moglie attraversa la sua crisi pre-menopausale e lui non riesce a placare la sua insoddisfazione. A consolarlo e` la romanziera sexy Marcia (Anjelica Huston)
Lei giura di aver intravisto la morta su un autobus e Allen non le crede, o non le vuole credere. Ma un giorno la vedono insieme. La seguono, e la trovano morta di nuovo. Chiamano la polizia, ma il cadavere e` scomparso. Lei e` eccitatissima.
Come se non bastasse, la sera vedono che le luci della camera dell'hotel sono accese. Naturalmente lei vuole precipitarsi e lui invece vorrebbe semplicemente chiamare la polizia. Il loro atteggiamento nei confronti della vita e` sempre opposto.
Nella camera non trovano nulla, ma rimangono bloccati nell'ascensore. Lui si fa prendere dal panico, lei cerca una soluzione. Apre il tetto dell'ascensore e... scopre che il cadavere e` nascosto li`. L'ascensore si mette in moto e si ritrovano nei bui sotterranei. Trovano l'uscita sulla strada in tempo per vedere qualcuno che infila il cadavere in un'auto e si allontana. Lui vuole andarsene, lei lo vuole inseguire. In piena notte si addentrano in una desolata zona industriale finche' ritrovano l'auto e assistono impotenti alla distruzione del cadavere in una fornace. Uscendo, riconoscono il vedovo della morta che si allontana sull'auto.
Il problema e` che lo incontrano subito dopo sugli scalini di casa, in compagnia di un'amica, e sembra del tutto innocente. Per risolvere il puzzle convocano i due amici, Ted e Marcia, e Marcia suggerisce un piano arzigogolato e del tutto improbabile. Ma Larry e` rapito dal suo delirio di romanziera e questa volta e` sua moglie a ingelosirsi. (I clienti e i camerieri del ristorante ascoltanto allucinati le loro congetture sull'omicidio).
Fanno audizioni per selezionare l'attrice che realizzi il loro piano. Registrano un nastro, chiamano il vedovo e pretendono che sia la sua complice. Lo convincono che Larry e la moglie hanno sottratto il cadavere e adesso lo vogliono ricattare. Lui getta la maschera: sequestra la moglie, e intima a Larry di consegnare il cadavere. Larry non ha il cadavere e non sa bluffare. Il vedovo estrae la rivoltella e Larry scappa. Braccato dentro un capannone in cui si proietta un vecchio film di Welles ambientato in un labirinto di specchi, Larry viene salvato dall'amica del vedovo, che lui ha tradito per una giovane modella. Nella sparatoria fra i due amanti (come nel film di Welles) lui soccombe. Larry libera la moglie.
Il mistero e` chiarito: Mr House aveva fatto passare come sua moglie la sorella della moglie, e quella era stata cremata. Sua moglie era pertanto entrata in possesso della fortuna della sorella. House aveva poi ucciso la moglie per essere libero di seguire la sua giovane amante.
I coniugi sono felici, non hanno piu` bisogno ne' di Ted ne' di Marcia.
Molto teatro, e teatro di mestieranti. Ogni tanto Allen sembra fare la parodia dei film noir degli anni Trenta, ma il grosso e` rappresentato dai dialoghi fra i personaggi principali.
Bullets Over Broadway (1994) Uno scrittore di commedie, artista innamorato dell'arte, sta cercando di convincere un produttore a produrre la sua nuova opera. Il produttore inizialmente tergiversa, ma poi capita che un boss mafioso, per accontentare l'amante stanca di fare la ballerina in camerini affollati, decida di finanziare l'opera in cambio di una parte per la ragazza. Il boss e` coinvolto in una guerra fra gang piuttosto rude, con morti frequenti da una parte e dall'altra. Per compensare la debolezza di questa attricetta il produttore assume una celebre star in via di decadenza e un celebre attore inglese. Lo scrittore inizialmente e` ripugnato dall'idea di cedere a un compromesso e non vorrebbe acconsentire a lasciare recitare l'attricetta, ma poi si rende conto che non ha alternative. A dargli conforto morale e` la sua ragazza, che gli e` sempre stata al fianco e condivide con lui il buco in cui vivono.
Iniziano le prove. La ballerina viene accompagnata da una guardia del corpo, un tizio truce che ha giustiziato freddamente diversi rivali. Durante le prove si creano amori e tensioni: l'autore si invaghisce progressivamente dell'anziana star, l'unica a comprendere il suo genio; l'attore inglese seduce la ballerina scema; tutti provano disprezzo per l'incompetente che rischia di rovinare la commedia. Persino la guardia del corpo comincia a intromettersi, dicendo che la commedia e` ridicola. Il fatto sorprendente e` che i suoi suggerimenti piacciono agli attori e alla fine la star convince l'autore ad accettarli. Piano piano l'autore si rende conto che il gangster ha delle idee geniali, che gli vengono dall'aver veramente vissuto la vita. Messo da parte l'orgoglio, l'autore comincia a usare senza scrupoli tutti i suggerimenti che gli vengono dati. Gli attori sono sempre piu` entusiasti delle revisioni al manoscritto, che attribuiscono al genio dell'autore. L'autore diventa l'amante segreto della star, mentre l'attore inglese ha un affare segreto con la ballerina. Ormai tutte le sere il gangster rivede i testi dell'autore. L'autore si rende conto che il gangster ha un talento superiore al suo. Alla prima e' un successo, ma la ballerina non c'era. La commedia continua a migliorare per ritocchi successivi e adesso e` il gangster che non vuole la ballerina: teme che quella scema gli rovini la commedia. Una sera la porta al porto e la uccide. L'autore intuisce che e` stato lui ad eliminarla, ma, per quanto inorridito, non ha il coraggio di denunciarlo. Sconvolto pero` confessa alla sua ragazza di averla tradita con la star. Lei non si scompone e gli confessa di avere da tempo un affare con il suo miglior amico, anche lui artista, convinto assertore del libero amore. Alla prima a New York la parte della scema viene recitata da una vera attrice. Il boss mafioso ha intuito la verita' sull'assassinio della sua bella e ordina che il gangster venga eliminato. Lo inseguono in teatro, dove la troupe sta trionfando. Lo uccidono. Prima di morire fa in tempo a mormorare all'autore un ultimo suggerimento: come cambiare l'ultima frase della commedia in maniera che la renda ancor piu' forte. L'autore va a confessare alla sua ragazza di non avere talento, ma lei torna da lui.
Bella parabola sull'arte (arte come vita e non come cultura studiata sui libri), ma lo stile e` quello verboso e contorto di Allen.

Stardust Memories (1980) e` un trattato filosofico con cui Allen tenta di chiarire la sua crisi esistenziale, ma il film e` troppo verboso e discontinuo.

Si sente soltanto il ticchettio di un orologio. Allen e` in un treno scalcinato e gli altri passeggeri non parlano. Dal finestrino Allen vede un altro treno in cui viaggiano nobili e ufficiali e belle ragazze. Allen tenta invano di uscire dal suo treno: tutte le porte e le finestre sono bloccate. Il treno si ferma in una discarica pubblica, che i passeggeri visitano sempre in silenzio.
La pellicola finisce. Era un film. Alcuni critici discutono sul regista. Sono costernati: il regista non sa piu` far ridere. Ed e` la verita`: Allen sta attraversando una crisi in cui vede soltanto le sofferenze della gente e rifiuta di fare un film comico. Ma i critici e il pubblico si aspettano invece film comici.
Allen e` un regista celebre che e` stato invitato a presenziare a una retrospettiva dei suoi film e a partecipare ai dibattiti. A quelle press conference Allen trionfa invariabilmente con il suo humour sarcastico.
Allen passa da una donna all'altra con disinvoltura, professando a tutte il suo amore. Flirta con la cugina adolescente della sua ragazza e co-protagonista e lei gli fa una scenata. Al tempo stesso si presenta una vecchia amica francese che si e` appena separata dal marito, ma ha due figli.
I giornalisti continuano a intervistarlo ovunque. Lui e` ossessionato dalle sofferenze dell'umanita` e dalla contraddizione di dover far ridere la gente. Esasperato, rifiuta anche le sue donne. Immagina che un fan gli spari a bruciapelo e che tenga la sua ultima press conference da morto.
Termina la proiezione di un film e ancora una volta si vedono soprattutto i critici e i fans discutere del film, discutere di lui, dare interpretazioni. Il film si chiude nel cinema deserto, con Allen che guarda il grande schermo ancora attanagliato dai suoi dubbi.
I dialoghi sembrano raffazzonati e piu` profondi di quanto Allen si possa permettere. I deliri finali sul significato della vita non sono neppure parodistici, sono semplicemente amatoriali. E` un film autobiografico e anarchico come 8 1/2 di Fellini, ma senza la poesia surreale.

Broadway Danny Rose (1984) e` una commedia nostalgica e un po' patetica, in cui Allen e` un idealista che vede "talento" in una folla di falliti.

Allen e` un ex performer che adesso fa l'agente teatrale per il mondo del varieta`. Veterani del varieta`, raccolti attorno a un tavolo, raccontano le sue disavventure. Una delle sue scoperte e` Lou Canova, un cantante italiano di night club a cui Allen rida` fiducia e a cui procura un contratto. Ma Lou si e` invaghito di una bionda, Tina, ragazza di un boss mafioso e rifiuta di esibirsi senza aver lei al suo fianco, per cui Allen deve inseguirla dappertutto per convincerla a tornare da Lou. L'uomo di Tina si convince pero` che sia Allen a corteggiare Tina. Il suo clan decide percio` di eliminare Allen. Allen e Tina sono costretti a fuggire per campi e fiumi. Lei e` in realta` una donna senza scrupoli, che ha gia` presentato il cantante a un altro impresario, e il povero Allen, sfortunato e generoso, si era fatto in quattro per salvare la carriera di Lou. Sequestrati e minacciati di morte, i due se la cavano rivelando che il vero amante sarebbe un (innocente) ventriloquista. Mentre i sicari sono sulla falsa pista, la coppia riesce a liberarsi e a raggiungere il cantante. Lou si e` ubriacato per la disperazione, ma Allen e Tina riescono a rimetterlo in sesto in modo che lui possa fare lo show. Ma non appena lo show ha successo TIna e Lou rivelano a Allen che intendono cambiare manager. Allen ne esce devastato: non riesce a credere che possano averlo tradito cosi`, dopo tutto cio` che ha fatto e rischiato per loro. Allen si reca a trovare il ventriloquista in ospedale, che non sa neppure perche' i sicari lo abbiano picchiato. Nonostante il successo e i soldi, Tina si annoia a morte con Lou e alla fine lo lascia. Allen ha invitato i suoi amici falliti per una piccola festa nel suo misero appartamento: Tina gli si presenta all'improvviso e gli chiede scusa. Allen dapprima reagisce con freddezza, poi la rincorre, in un finale alquanto patetico. Crimes and Misdemeanors (1989) is an analysis of existential crises and marriage crises more in line with the films of Ingmar Bergman than with the comedies of Allen. Judah (Martin Landau) is a distinguished and wealthy ophthalmologist, apparently happily married with a perfect wife, Maryam, who is being blackmailed by a flight attendant, Dolores, with whom he has an affair. Dolores wants him to divorce. Cliff (Allen) is a pathetic filmmaker (first shown trying to provide a cynical education to his little niece by taking her to the movies and to museums) who dreams of making an important film but instead is commissioned a documentary about the successful brother-in-law, Lester (Alan Alda), whose pompous attitude he has always detested. He even has to be grateful to Lester for getting him the job. Judah tells a colleague, Ben, about his trouble with Dolores, who is becoming more and more aggressive (she also knows that he used some charity money for his own purposes). During the filming of the documentary both Lester and Cliff flirt with the cute tv producer, Halley (Mia Farrow). She seems interested in Cliff's intellectual project and not interested at all in the aggressive behavior of obnoxious Lester. Cliff tells his sister that he has problems with his wife (when his widowed sister, the mother of his favorite niece, tells him that she dated a psycho out of desperation). Judah confides his troubles also to his ruthless brother Jack. Jack convinces him that the best is to have her killed. But after the murder Jack is devastated by the guilt (he even goes to see personally the scene of the crime). Cliff witnesses Lester's seduction of Halley. Despite Cliff's warnings, Halley let the irresistible Lester into her life, while Cliff is stuck with his boring marriage. Judah tells Jack that he wants to confess to the police, and Jack hardly manages to stop his sense of guilt from destroying both of them. Cliff is fired by Lester when Lester sees that Cliff is turning the documentary into a parody of Lester's character. Cliff and Judah finally meet at a wedding party. Judah is as depressed as ever. Cliff gets depressed when he sees Lester introducing his new girlfriend: Halley. Both Judah and Cliff get away from the party and end up meeting in a room. Judah tells him his story in disguise, as if it were the plot of an imaginary film, and indirectly says how he survived his crisis and decided that, for the sake of his family, it was best not to confess and let someone else be arrested for the murder. There are symmetries and asymmetries. Judah shows Ben his real self. Cliff shows his niece his real self. Both Judah and Cliff have negligible wives. On the other hand, Cliff is the opposite of Judah: very unsuccessful, he doesn't get to seduce the girl who would give him his first adultery. Judah lives in the real world, while Cliff (who watches movies with his niece) lives in a dream. Both Judah and Lester are successful selfish men who seduce naive girls, and both live in the real world and get away with it. The film looks for a moral center, but it doesn't find it.
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Deconstructing Harry (1997) is an autobiographical film about a writer who writes autobiographical novels. Allen employs innovative storytelling techniques, such as interleaving stories from the protagonist's book (which are really stories about the protagonist played by other actors) with his current life, or such as meeting and chatting with characters of his books (which, again, are caricatures of himself). It is probably Allen's most ferocious film and perhaps his most vulgar (so vulgar to be truly hilarious), as if Allen was seriously taking issue with the failures of his own life. Ultimately, this most non-philosophical of his films is also his most philosophical one, a sort of 8 1/2. However, it feels more like a series of comic vignettes than an organic plot. A middle-aged man has sex with a sexy, young woman in his room, while his wife is downstairs. A blind grandmother walks in and thinks they are simply preparing some drinks.
This is one of many stories told in the books of successful writer Harry Block. A real-life girlfriend of Harry, Lucy, is outraged that he depicted a real event in that episode: she was the woman Harry took in that room. She is so upset that she pulls out a gun and chases him on the roof.
It turns out that Harry has been using his novels to re-examine his sex life, but in a selfish, offensive manner, thereby alienating ex-lovers and ex-wives.
An episode from his book explains how the problem is truly that he is attracted by women, but not by the marrying kind. As a young shoe salesman, he was aroused by everybody except by his girlfriend. A colleague organizes an evening with a prostitute and offers Harry his place. The oriental prostitute performs an amazing job, but then death knocks at the door, looking for his colleague but taking him instead. Now he is three-times divorced and still obsessed with whores.
The college that expelled him now wants to honor him. Harry would like company on the trip to the college, but nobody wants to go with him.
Another episode tells the story of an actor who was out of focus.
Harry begs his ex wife Tamara for his child Hilly to accompany him to the college. Tamara hates him and categorically says no because her friend Beth overheard Harry teach sex to Hilly in school.
An episode recounts how the sexy psychologist of a character told him bluntly she wanted to date him (a thinly disguised account of how he met Tamara).
Harry finally finds someone willing to travel with him to the college: an old friend who has had heart problems. As he meets these people who don't want to travel with him, Harry has to face the fact that he is aging and that he can't write anymore.
Harry invites his current girlfriend Fay, but instead she tells him that she is getting married to his old friend Larry.
Harry hires a black prostitute, Cookie, and is so impressed by her skills and he pays her to accompany him to the college.
A flashback shows how he met Fay, a fan of his writing, on his way to his lover's apartment, and how they got stuck in an elevator and became lovers.
Harry picks up Cookie and his sick friend Richard, kidnaps his son Hilly from Beth who is taking him home, and takes off on the freeway towards the college.
A flashback tells how his lover learned from his wife that he was leaving her for a third girl (the elevator girl).
Harry pays lengthy visit to his devout Jewish sister who doesn't have a good word for him.
A flashback shows how Tamara found out that he was having an affair with one of her clients, Amy.
Another flashback shows how he introduced his girlfriend Fay to Larry in a toy store.
Suddenly Cookie realizes that Richard has died of a heart attack. Harry decides to continue driving. They arrive at the college, but Harry is now out of focus, like the actor in his tale.
Harry takes an elevator that keeps going down in a Dante-sque hell ("the media," "tv lawyers", etc). His father is there and Fay is there, kept prisoner by Larry the devil.
The college is about to commence the cerimony when Tamara and the police arrive. Harry gets arrested. He is entitled to a phone call and he wastes it calling Fay, still trying to disrupt her wedding with Larry. Fay and Larry, who already got married, are kind enough to pay bail for him. He is more lonely and depressed than ever.
Harry has a dream: he is being honored by his own characters, all the characters that appeared in this film.

Mighty Aphrodite (1995), loosely based on George Bernard Shaw's "Pygmalion", is a humble experiment in narrative cinema. Not quite a comedy (very few laughs), it remains in a limbo between psychoanalytical tragedy, existential melodrama and parody.

A Greek Chorus in the ruins of a Greek theater introduce the story as if it were an ancient Greek tragedy.
Lenny, a sportswriter, and Amanda are a couple who cannot have children. Despite the ominous warning of the Greek chorus that reenacts Oedipus' tragedy, and despite an initial emphatic "no" by Lenny, they adopt a child, Max. Lenny tells a friend how unhappy his marriage is and a flashback shows an emblematic argument in a taxi cab and then in bed. And suddenly the thought occurs to him that Max, a handsome intelligent child, must be the son of a gorgeous and brilliant woman, the ideal woman of his life. Lenny argues with the Greek chorus in the ruined theater, the chorus warning him that he is looking for trouble. Lenny inquires about the biological parents of the child, but the adoption office is not allowed to disclose the names. In vain reproached by a chorus member, Lenny does not hesitate to break into the office and steal the files. Then he begins a "odyssey" through the countryside that leads him back to the streets of the city, to a porn actress who changed her name to Linda. A friend who trains boxers tracks her down: she's a prostitute. Cassandra appears to him with yet another warning to stop his journey, and the chorus member accuses him of planning to cheat on his wife. Instead Lenny makes an appointment with Linda. When he meets her, he finds her so dumb and vulgar that he feels dizzy. But then a new project takes shape in his mind: reforming her. He gets so possessive that she gives him back his money and sends him out. The Greek chorus makes fun of him and foresees even more tragedy. Determined to change her life, he stalks her and eventually convinces her to have lunch with him. He keeps seeing her and, instead of sex, he gives her unwanted advice. Eventually, she confesses that she had a child and gave him away, and that she thinks of him every day. Eventually, she accepts his advice and decides to give up her profession. Cassandra foresees that a man will break Lenny's kneecaps with a steel bar. Sure enough, Linda tells Lenny that her pimp Ricky wants to kill him. In the meantime, Lenny's wife Amanda is tempted by her boss but remains faithful to Lenny. Linda is now dreaming of starting a new life, but it is not easy to find a man for her. Lenny has the idea that a very dumb boxer, Kevin, could be the perfect husband. He wants to go back to his family's onion farmer, and she hates farming, but Lenny introduces him as a bright exciting type. He wants a church girl, and Lenny introduces her as an honest hairdresser who is almost virgin. The Greek chorus turns into a doo-wop choir to comment the first date between Kevin and Linda. Lenny is warned by a blind beggar that his wife has been kissed by her boss. The chorus implores Zeus for help. Zeus does not reply, but his answering machine goes off and prompts them to leave a message. Amanda tells Lenny that, while she has not cheated on him yet, she wants to move out. Kevin tells Lenny that he found out about Linda's past. He is losing on both fronts. Linda consoles him. They finally make love. But then Amanda goes back to him. Linda is driving in the countryside when she sees a helicopter land in front of her due to a mechanical problem and the young pilot running towards her, asking her for a ride. They fall in love and get married. The blind man appears to the Greek chorus in the ruins and reveals to be Tiresias. He tells them that the story is not over: Linda is already pregnant. But it's Lenny's child. She lets her husband believe its their child. After a few months Lenny meets Linda again: Linda already has her child, and Lenny is with Max. Neither knows it, but each is with the other's biological child. The chorus ends the movie with a Broadway-style ballet.

Celebrity (1998) is another minor work.

Sweet and Lowdown (1999) is a tribute to jazz music, and it is in fact organized like a music album, a collection of tracks that constitute an organic "sound". The film is more a character study than a "story", each vignette adding to the overall understanding of the protagonist's psyche. The pace is slow, the gags are few (and hardly funny).

Jazz experts introduce the various episodes of the film. The movie opens with an interview to Woody Allen himself, who explains why he decided to make a film on Emmet Ray, an obscure jazz guitarist of the 1930s. The story begins with the player showing up, as usual, late at the club where he performs. The reason he is late that he is also pimping two silly prostitutes, and a customer just died of a heart attack. He is full of himself, but, fundamentally, he is a failure, constantly drunk and jealous of Django Reinhardt One day he and a friend pick up two girls at the pier. They flip a coin and Emmet gets a shy girl, who turns out to be deaf. Initially he's arrogant with her, disappointed that he got the "dumb" one while his friend enjoys the other lively girl. Soon he begins enjoy her "company", i.e. talking and talking and talking to her. She is a sweet and simple-minded girl (a sort of female Harpo Marx) who falls in love with him right away. He takes her in her room and she lets him make love to her. She seems honored of his attention.
When the band decides to move to Hollywood, Hattie convinces him to take her with him. Emmet is looking for glory, but it's Hattie who gets hired for a short role in a film.
At a party Emmet meets the eccentric heiress Blanche, a femme fatale who is fascinated by his past as a pimp, whom he falls in love with and quickly marries. It turns out to be an unhappy marriage. She even cheats on him with a gangster, morbidly attracted to the idea of homicide. Emmet finds out about her affair and decides to follow them, hiding in the trunk of the car. What happened next is unknown, because Allen and a jazz critic tell two different versions of the events.
Emmet moves back to his roots, and tries in vain to seduce Hattie again. He becomes a drunk again and one night smashes his guitar against a tree. The jazz experts add that nobody knows what happened to him, except that he made his best recordings and then disappeared.
(Translation by/ Tradotto da Emanuele Carrafa)

Harry a pezzi (1997) e` un film autobiografico a proposito di uno scrittore che compone romanzi autobiografici. Allen sperimenta tecniche narrative innovative, come l'intreccio di episodi tratti dal libro del protagonista (che sono storie proprio del protagonista interpretate da altri attori) con la sua vita di ogni giorno, o come l'incontro ed il dialogo con personaggi dei suoi libri (che, ancora una volta, sono caricature di se stesso). Probabilmente e` il film piu` feroce di Allen e forse quello piu` volgare (tanto da essere veramente esilarante), come se Allen stesse seriamente criticando i fallimenti della propria esistenza. Infine, questo che il piu` non-filosofico dei suoi film e` anche il piu` filosofico, una specie di 8 1/2.Comunque sia, sembra essere costiutito piu` da una serie di vignette comiche che avere una trama organica. Un uomo di mezza eta` fa sesso con una donna giovane e sexy nella sua camera, mentre sua moglie e` di sotto. Una anziana donna cieca irrompe e crede che stiano solo preparando dei drink. Questa e` una delle tante storie raccontate nel libro dello scrittore di successo Harry Block. Una compagna della vita reale di Harry, Lucy, e` fuori di se` perche` lui ha ritratto un evento reale in quel episodio: era lei la donna che Harry aveva portato in quella stanza. E' cosŤ sconvolta che tira fuori una pistola e lo insegue fin sul tetto. Si scopre che Harry sta usando i suoi romanzi per riesaminare la sua vita sessuale, ma in modo egoistico, offensivo, cioe` alienandosi la simpatia di ex-amanti ed ex-mogli. Un episodio del suo libro spiega come il problema e` veramente che lui e` attratto dalle donne, ma non da quelle che vogliono sposarsi. Nei panni di un giovane commesso in un negozio di calzature, era stimolato da chiunque tranne che dalla sua ragazza. Un collega organizza una serata con una prostituta ed offre ad Harry di andarci al suo posto. La prostituta orientale si dimostra sorprendente, ma a questo punto la morte bussa alla porta, in cerca del collega al posto del quale prende lui. Ora lui ha divorziato tre volte ed e` ancora ossessionato dalle prostitute. Il college che l'aveva espulso adesso vuole rendergli onore. Harry vorrebbe qualcuno che lo accompagnasse al college, ma nessuno vuole andare con lui. Un altro episodio racconta la storia di un attore che era fuori fuoco. Harry prega la sua ex-moglie Tamara di permettere a suo figlio Hilly di accompagnarlo al college. Tamara lo detesta e dice categoricamente di no poiche` la sua amica Beth a scuola aveva sentito mentre Harry parlava di sesso ad Hilly. Un episodio racconta di come la psicologa sexy di un personaggio abbia chiesto a questo sfacciatamente un appuntamento (un accenno malamente celato di come lui aveva incontrato Tamara). Harry finalmente trova qualcuno che voglia accompagnarlo al college: un vecchio amico che ha avuto problemi cardiaci. Mentre trova queste persone che non vogliono partire con lui, Harry deve far fronte al fatto che sta invecchiando e che non pu• piu` scrivere. Harry invita la sua attuale compagna Fay, ma lei gli dice che sta per sposare il suo vecchio amico Larry. Harry abborda una prostituta di colore, Cookie, ed e` cosŤ impressionato dalle sue qualita` che la paga per accompagnarlo al college. Un flash-back mostra come ha incontrato Fay, una sua ammiratrice, mentre si dirigeva verso l'appartamento della sua amante, e di come erano rimasti bloccati in ascensore ed erano diventati amanti. Harry fa salire in macchina Cookie ed il suo amico malaticcio, rapisce suo figlio Hilly da Beth che lo stava accompagnando a casa, e sbuca sull'autostrada che porta verso il college. Un flash-back racconta come la sua amante abbia appreso da sua moglie che stava per lasciarla per una terza ragazza (quella dell'ascensore). Harry fa una lunga visita a sua sorella, una devota ebrea che non ha una buona parola per lui. Un flash-back mostra come Tamara abbia scopertoche lui aveva una relazione con una delle sue clienti, Amy. Un altro flash-back mostra come egli abbia presentato la sua ragazza Fay a Larry in un negozio di giocattoli. Improvvisamente Cookie si accorge che Richard e` morto per un attacco di cuore. Harry decide di continuare il viaggio. Arrivano al college, ma adesso Harry e` fuori fuoco, come l'attore del suo racconto. Harry prende un ascensore che continua a scendere in un inferno dantesco ("i media", "i legislatori tv", ecc.). Suo padre e` lŤ ed anche Fay, prigionera di un Larry-demonio. Tutto il college sta per dare inizio alla cerimonia quando arriva Tamara con la polizia. Harry viene arrestato. Gli viene concessa una telefonata e lui la spreca chiamando Fay, cercando ancora di impedire il matrimonio fra questa e Larry. Fay e Larry, che si sono gia` sposati, sono tanto gentili da pagargli la cauzione. Lui e` piu` solo e depresso che mai. Harry fa un sogno: viene onorato dai suoi stessi personaggi, tutti quelli che sono apparsi nel film.

LA DEA DELL'AMORE (1995) e CELEBRITY (1998) sono stati lavori di gran lunga minori.

ACCORDI E DISACCORDI (1999) è un tributo alla musica jazz, ed infatti è organizzato come un album,una serie di tracce che costituiscono un "suono" organico. Il film è più uno studio sul personaggio che una "storia" vera e propria, visto che ogni fotogramma aggiunge al tutto chiarimenti sulla psiche del protagonista. L'andamento è lento, poche sono le gag (oltretutto raramente divertenti).

Esperti di jazz introducono i vari episodi del film. Questo si apre con un'intervista allo stesso Woody Allen, che spiega perchè ha deciso di fare un film su Emmet Ray, un ignoto chitarrista degli anni 30. La storia inizia con l'artista che compare, come al solito, in ritardo nel club dove si esibisce. E' in ritardo perchè è anche il "pappa" di due sciocche prostitute, ed un cliente è appena morto a causa di un attacco cardiaco. E' un tipo pieno di sè, ma , fondamentalmente, è un fallito, sempre ubriaco e invidioso di Djago Reinhardt. Un giorno lui e un suo amico rimorchiano due ragazze sul molo. Lanciano una monetina ed Emmet sceglie la ragazza timida, che si scopre essere sorda. Inizialmente è arrogante con lei, infastidito dal fatto che a lui è capitata la tipa taciturna mentre il suo amico se la spassa con quella vivace . Presto inizia ad apprezzare la sua "compagnia", cioè le parla in continuazione. Lei è una ragazza dolce e semplice (una specie di Harpo Marx al femminile) che subito si innamora di lui. Lui la riporta a casa e lei gli si concede. Sembra onorata della sua attenzione. Quando la band decide di spostarsi ad Hollywood, Hattie lo convince a portarla con sè. Emmet sta cercando la gloria, ma è Hattie che viene scelta per una particina in un film. Durante un party Emmet incontra l'eccentrica ereditiera Blanche, una femme fatale affascinata dal suo passato di pappone, della quale lui si innamora e immediatamente la sposa. Si rivela un matrimonio infelice. Lei arriva al punto di ingannarlo con un gangster, morbosamente attratta com'è dall'idea dell'omicidio. Emmet scopre il suo inganno e decide di seguirli, nascondendosi nel bagagliaio della macchina.Ciò che accade dopo non si sa, perchè Allen e un critico di jazz raccontano due versioni differenti degli eventi. Emmet ritorna sui propri passi, e prova in vano di sedurre nuovamente Hattie. Ritorna ad ubriacarsi ed una notte sfascia la sua chitarra contro un albero. Gli esperti di jazz aggiungono che nessuno sa cosa ne è stato di lui, a parte che incise le sue cose migliori e poi sparì

Melinda and Melinda (2004) is another post-modernist pastiche and another meditation on the dualism of comedy and tragedy in the human condition. It is literally two movies in one. In a restaurant Sy and his friends are having a discussion about whether life is comedy or tragedy. To make his point Sy tells a story and asks them to decide if it's a comedy or a tragedy. A young woman, Melinda, walks in a dark street and rings a bell. Upstairs a couple of yuppies, Laurel (a teacher) and Lee (an actor), are throwing a dinner party and have invited an influential producer, Jack and his wife Sally, besides Laurel's old-time friend Cassie and her husband Peter. In the middle of the dinner the young woman enters the apartment. She is an old friend of Laurel and Cassie. Melinda is talkative and neurotic but certainly not shy. Lee tells the guests how Melinda disappeared months earlier.
One of Sy's friends, the older one, interrupts him arguing that his story is missing the humor. He retells the story as a comedy. The couple, film-maker Susan and struggling actor Hobie, is throwing a party hoping that they will find the money for Susan's next movie when their downstairs neighbor Melinda shows up, dizzy from an overdose of sleeping pills.
Back to the tragedy, when the guests have left, Melinda tells Laurel that she has dumped her boring albeit loving husband (from whom she had two children), run away with a photographer, was dumped by him, tried to kill herself and ended up in a mental hospital. Melinda wants to stay for a while.
Back to the comedy, Melinda is childless. She caught her husband in bed with another woman. She has become the center of attention at the dinner party.
Back to the tragedy, Cassie wants to set Melinda up with Bud the dentist. Laurel's husband is having an affair with one of his very young students.
Comedy. On the set of her film Susan learns that the money has been found to fund her movie. Her friend Jennifer also proposes to set Melinda up with a wealthy sexy single dentist, Greg. But at home Melinda goes out with Hobie and his friend Walt. Melinda tells Hobie that she needs sex very often and Hobie is clearly attracted. When she gets home Susan tells Hobie of the plan to set Melinda up with Greg, and Hobie protests that it is a bad idea.
Tragedy. Lee is given a major role in a movie. Lee and Laurel are taking Melinda the insecure to a party. She meets Bud but doesn't feel comfortable and refuses his invitation to a date. Instead she hits it off with black pianist Ellis.
Comedy. Susan organizes a car trip with Greg and Melinda in Greg's Rolls Royce. Hobie is miserable the whole time and tries to disrupt the conversation at Greg's sumptuous villa.
Tragedy. Melinda has a romantic time with Ellis but has to confess to him that she killed a woman. The jury believed that it was an accident, but she admits that it was premeditated. Lee gets fired. Laurel is depressed. Melinda and Ellis take her out to a pub. Laurel confesses that Lee is the only man she's had sex with. When Melinda leaves them alone for a minute, he confesses to Laurel that he was attracted to her before learning that she is married. She is clearly fascinated and admits it to her best friend Cassie.
Comedy. Hobie tells his best friend that his marriage is going downhill and that he is attracted to Melinda. At home he finds his wife in bed with her producer Steve. The lovers are scared but Hobie, far from being furious, can't hide that he is happy. He immediately calls Melinda. She found a job at an art gallery and... has fallen in love with a man she met in the street, black pianist Billy. When Melinda learns of Susan's affair, she and Billy decide to find a girlfriend for Hobie. Unfortunately, Hobie is still in love with Melinda and madly jealous.
Tragedy. Melinda the neurotic and insecure finds out that Laurel and Ellis are having an affair. Laurel, in turn, found out that her husband is having an affair, and her husband has noticed that Laurel is in love with Ellis. Melinda would commit suicide if Ellis did not stop her from jumping off the window.
Comedy. Melinda and her boyfriend introduce Hobie to a sexy girl, Stacey. She seems ready to sleep with him after the first date. She has also been betrayed: her fiance slept with her best friend. And the torment ruins the evening. She refuses to have sex and Hobie goes to sleep alone. In the middle of the night a noise wakes him up. He opens the door and it's Melinda, who was spying on him. Melinda just realized she loves him. He asks her to marry him.
Back to the restaurant, one of the friends announces that someone has died of a heart attack.
The film is a bit slow, and at the end it is not clear what it was trying to say. It is clear what Allen had in mind (the comedy-tragedy dilemma) but the film did not quite talk about that. By neatly dividing comedy and tragedy, the film said something else altogether.

Allen also directed some truly awful films such as The Curse of the Jade Scorpion, Magic in the Moonlight and Cafe Society (2016).

(Translation by/ Tradotto da xxx)

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