Black Tape For A Blue Girl: Goticamente vostro
An interview with Black Tape For A Blue Girl
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
An Introduction to Black Tape For A Blue Girl - Scheda

Question?

(Translation by/ tradotto da Cinzia Russi)
Back to the page of interviews | Torna alle interviste | Back to the main music page
Permission is granted to download/print out/redistribute this file provided it is unaltered, including credits.
E` consentito scaricare/stampare/distribuire questo testo ma a patto che venga riportata la copyright
Sam Rosenthal e` al tempo stesso l'animatore di una scena musicale che si raccoglie attorno alla sua Projekt Records e il musicista che si nasconde dietro la sigla Black Tape For A Blue Girl, autore di sei album preziosissimi e in particolare di un recente {Remnants Of A Deeper Purity} che, per quanto riguarda il sottoscritto, non ha ancora eguali quest'anno.
"Sono prima un imprenditore musicale e poi un musicista" dice lui. La ragione? "La Projekt assorbe gran parte del mio tempo e della mia passione. La musica deve aspettare che trovi del tempo libero, cosa che succede sempre piu` raramente. E poi, a dire il vero, io cominciai come critico musicale, non come musicista. La Projekt nacque quasi per caso, quando decisi di mettere su cassetta le bande di cui scrivevo. Quella cassetta del 1983 doveva servire a pubblicizzare la musica degli altri, non la mia. Poi mi feci prendere la mano..."

Perche' pensi che la Projekt stia avendo tanto successo nell'ambito del rock elettronico/gotico/atmosferico?
"Per due ragioni. La prima e` che il rock tradizionale ha un po' fatto il suo tempo e molti ragazzi vorrebbero sentire qualcosa di diverso dal solito assolo di chitarra. La seconda e` che per me questo genere e` diventato una vera ossessione e sto facendo tutto cio` che posso per promuovere i miei gruppi".

Come musicista cosa ti ha influenzato?
"Non sono un musicista di adozione. Non ho modelli a cui mi ispiro. Le canzoni nascono pensando alle persone che mi stanno intorno, non a questo o quel musicista del passato. Tecnicamente l'influenza maggiore la esercitano i collaboratori di cui mi servo. Ogni album ha visto musicisti diversi e loro hanno indubbiamente determinato la "forma", se non i contenuti, dei brani. C'e` chi e` portato per l'improvvisazione e chi no, chi preferisce il brano breve e chi preferisce la jam."

Quali sono gli album che preferisci a posteriori?
"{Mesmerized By The Sirens}, {A Chaos Of Desire} e l'ultimo. Sono anche i tre piu` densi e omogenei."

Hai mai avuto la tentazione di scrivere semplicemente un lungo brano strumentale?
"Ci ho provato in quest'ultimo album, che e` una lunga suite di canzoni. Sono ancora incerto se preferire le parole o gli strumenti. Certo l'unico modo di ottenere una composizione lunga e` di tenere gli stessi collaboratori. In questo album se non altro mi sono al fianco sempre gli stessi musicisti, e questo spiega perche' il lavoro risulta cosi` omogeneo. Non e` che sugli altri album la produzione fosse meno lambiccata: in qualche caso c'erano cosi` tanti dettagli che non si notavano. In questo il sound si ripete di brano in brano e ti da` il tempo di assorbirlo appieno."

Chi ascolti?
"Bryars, Part, Gorecki... poca musica popolare. John Cale e Nico in cima ai miei interessi attuali".

Dell'ultimo disco, As One Aflame Laid Bare By Desire, ecco cosa ha scritto:

I think the music of black tape for a blue girl has always been intensely personal and deeply revealing, often born from the scars of relationships and existential searching for the right choice. As one aflame laid bare by desire comes from that same realm, yet takes it into the next phase: looking at desire as a catalyst for transition. The album works this theme within a framework, where the songs appear as snapshots into different passages, erotic desire forming clarity - a point of understanding before achieving one's next state. The ideas that informed this theme came from my interest in the work of Marcel Duchamp, a French visual artist, producing much of his major work in the teens and twenties of this century. The Bride Stripped Bare By Her Bachelors Even, Dulcinea and Given are three pieces which serve as a conceptual jumping off point for ideas I had been formulating.
I've always found myself influenced by relatively minute events. Playing the moment over and over in my mind, it is quite easy to devise a chain of events that led up to, and were the result of the event. A chance meeting takes on a life of its own. A story is created within the viewer's mind. This sort of over-analyzation has often been a basis for my writing . . . and I discovered a similar reality in Duchamp's work. In Dulcinea, a woman is revealed by the desire of the artist viewing her from afar, but revealed in a conceptual realm, rather than literally. 'Desire as a tool for revelation' made sense to me . . . and was the beginning of the conceptual thread of As one aflame laid bare by desire.
In the past, I have relied heavily upon my journals for source material for my lyrics . . . this time, however, I had a number of disconnected thoughts, that I tied together by incorporating ideas from Duchamp's work as a sort of frame, within which I could tell my different stories . . . There is an idea from Duchamp that intrigued me: "the passage from virgin to bride;" you are dealing with a conceptual transition, a change of form. It's not a physical thing . . . and this is true of most important changes. They are mental changes -- changes of perspective, shifts that begin one on a new path . . .
"i want to leave behind this lauded virginity to experience love, to be taken. i want to feel the earth below me, ravish me. given: the waterfall, the illuminating gas. the cinematic blossoming: halo of the bride. i use to diagram love as a machine. myself as the motor, erotic energy . . ." - from "Given"
It's difficult to narrow down the theme of As one aflame laid bare by desire into a convenient sentence that describes it perfectly. It is an album about the point of transition, or perhaps the moment right before that passage -- a second of reflection, of understanding, desire forming brief clarity -- before one plunges forward into the next phase . . .

Sam, tu sei un filosofo prima ancora che un musicista e molti dei tuoi dischi sono dei concept mascherati da raccolte di canzoni. Qual'e` il tema del nuovo disco? "Il desiderio come catalista. L'idea e` che il desiderio emotivo per qualcosa o qualcuno serva a motidare un'azione mentale interna che a sua volta causi un cambiamento. Non intendo un rapido cambiamento esterno, ma un cambiamento indotto nel tempo dal desiderio. In questo senso il desiderio e` un catalista per il cambiamento. Per esempio, nella title-track vedo una persona per pochi istanti, ma quanto basta per riflettere e quella riflessione mi porta a cambiare me stesso." Come si ricollega questo tema a quello degli album precedenti? "Penso che ci siano dei legami. Tutto si riconduce ai miei sentimenti per la mia ragazza Robin, i sentimenti che motivarono "The Rope". Nel nuovo album le premesse sono le stesse, ma le conclusioni sono diverse... catalisi invece che caos." In che rapporto stanno liriche e musica? "Benche' il tema fosse gia` presente nella mia coscienza da tempo, ho dovuto prima trovare le musiche giuste. In genere, improvviso con l'elettronica finche' la caznone e` pronta. SOltanto allora comincio a trasferire il mio tema in parole." Quali libri, film o lavori d'arte hanno ispirato questo tema? "Marcel Duchamp e` stato l'influenza principale su questo album. Leggi Jerrold Seigel: The Privare Worlds of Marcel Duchamp (University of California Press, 1995)." 1. Can you elaborate on "desire as a catalyst" The idea there is that one's emotional desire for something or someone can serve to motivate a mental action within, that can cause a change. It doesn't really mean that there is an outward change, immediately. But rather that these emotions (desire) would inspire internal changes, growth, etc -- that would then motivate change. For example, the title track deals with a brief glimpse of a person . . . which then cause reflection within the glimpser, and where that leads . . . 2. How does this theme relate to the previous albums... is it sort of expanding on a theme that has been going on since the beginning? I think that it does relate back to ideas on previous albums. It goes all the way back to my feelings for Robin that motivated "The Rope" but looks at it in new ways. Instead of just dealing with the confusion and chaos that came out of desire . . . It is seeing that this desire can serve a purpose. 3. How do the lyrics influence a music that relies on such sophisticated arrangement? I find it hard to believe that you plan the music based on the lyrics... Well, you are correct. Although the theme had already been tumbling around in my head, I first compose the music. I basically improvise with the electronics, until a song is developed. THEN i start to think about what part of the theme I want to explore, and then I shape the words around the music. So you are correct in your difficulty in believing that the music comes first... 4. Books, movies, other music that relates to this subject, that has inspired you or that you would just recommend? I think I have mentioned that Marcel Duchamp was an influence on the album. I think that looking at his artwork, alone, will not give you a clear idea of how they relate together. It really helps to read about his ideas. The book that the quote on the cover comes from is a good starting point: Jerrold Seigel, The Privare Worlds of Marcel Duchamp (University of California Press, 1995).