Lionel Hampton
(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

, /10
Links:

Lionel Hampton (1908), who had recorded the first vibraphone solo in october 1930 in Louis Armstrong's version of Eubie Blake's Memories of You and who had featured in Benny Goodman's inter-racial quartet (1936-38), formed an orchestra that came to specialize in ebullient swing music at the border with boogie-woogie and predating rhythm'n'blues. Relying throughout his career on young lions such as alto saxophonist Earl Bostic (1939), tenor saxophonist Jean-Baptiste "Illinois" Jacquet (1941), bassist Charlie Mingus (1947), trumpeter Fats Navarro (1948), trumpeter Quincy Jones (1951), and trumpeter Clifford Brown (1953), Hampton became a staple of the dancehall with Jimmy McHugh's Sunny Side of the Street (april 1937), his own Hot Mallets (september 1939), featuring tenor saxophonists Coleman Hawkins, Ben Webster and Chu Berry as well as young trumpeter Dizzy Gillespie, a version of Euday Bowman's Twelfth Street Rag (june 1939) highlighted by his frantic two-finger piano tour de force, Down Home Jump (october 1938), Central Avenue Breakdown (may 1940), on which he played piano accompanied by the Nat King Cole trio, Flying Home (may 1942), originally recorded in november 1939 with Benny Goodman, but now featuring Jacquet's celebrated "honking" solo (the mother of all rhythm'n'blues saxophone solos), Hamp's Boogie-Woogie (march 1944), written by the band's exuberant pianist, Milt Buckner, and Hey Baba Rebop (january 1946). Hampton also composed the four-movement symphonic King David Suite (1953).

Lionel Hampton died in 2002.

(Translation by/ Tradotto da Luca Magnano)

Lionel Hampton (1908), che aveva registrato nell'ottobre del 1930 il suo primo assolo di vibrafono nella versione di Louis Armstrong di Memories of You di Eubie Blake, e che aveva fatto parte del quartetto interrazziale di Benny Goodman (1936-38), fond˛ un'orchestra che si specializz˛ in uno scottante swing che confinava con il boogie-woogie e attingeva al rhytm'n'blues. Nel corso della sua carriera, affidandosi a giovani leve come il sassofonista contralto Earl Bostic (1939, il sassofonista tenore Jean-Baptiste "Illinois" Jacquet (1941), il contrabbassista Charlie Mingus (1947), i trombettisti Fats Navarro (1948), Quincy Jones (1951) e Clifford Brown (1953), Hampton divenne uno dei pi¨ grandi successi nelle sale da ballo dell'epoca, con brani come Sunny Side of the Street di Jimmy McHugh (aprile 1937), con la sua Hot Mallets (settembre 1939), con Coleman Hawkins al sax tenore, Ben Webster, Chu Berry e il giovane trombettista Dizzy Gillespie, poi con una versione di Twelfth Street Rag di Euday Bowman (giugno 1939) sottolineata dalla sua frenetica perfomance pianistica a due dita, Down Home Jump (ottobre 1938), Central Avenue Breakdown (maggio 1940), sulla quale Hampton suonava il piano accompagnato dal trio di Nat King Cole, Flying Home (maggio 1942), inizialmente incisa del novembre del 1939 con Benny Goodman, ma in seguito registrata con il celebre e sguaiato assolo di Jacquet (il padre di tutti gli assoli di sax rhytm'n'blues), Hamp's Boogie-Woogie (marzo 1944), scritta dall'esuberante pianista del gruppo, Milt Buckner, e Hey Baba Rebop (gennaio 1946). Hampton compose anche la King David Suite (1953), in quattro movimenti, dal respiro sinfonico.

(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
What is unique about this music database