Jazztet
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At the turn of the decade the quintet and quartet sessions of Philadelphia's tenor saxophonist Benny Golson (1929) introduced a number of hard-bop talents, who benefited from Golson's talent in composing bluesy ballads. New York Scene (october 1957), with the soulful Whisper Not, featured trumpeter Art Farmer, pianist Wynton Kelly and bassist Paul Chambers. The Modern Touch (december 1957), with the eleven-minute Blues On Down, had Kelly, Chambers, trumpeter Kenny Dorham and drummer Max Roach. The Other Side (november 1958) debuted trombonist Curtis Fuller and drummer Philly Joe Jones. Fuller remained for Gone (june 1959), with Blues After Dark, Groovin' (august 1959), with the lengthy My Blues House and Stroller and the stellar rhythm section of pianist Ray Bryant, bassist Paul Chambers and drummer Art Blakey, Gettin' With It (december 1959), with the lengthy Bub Hurd's Blues and a new rhythm section of pianist Tommy Flanagan, bassist Doug Watkins and drummer Art Taylor, and the fascinating experiment of Take a Number from 1 to 10 (december 1960), whose ten numbers are interpreted by progressively larger groups, starting with a sax solo and ending with Time for a tentet (including trumpeter Freddie Hubbard and pianist Cedar Walton).

Propelled by Golson's compositions and arrangements, Benny Golson's major project, the Jazztet, became the mainstream hard-bop experience of the early 1960s. The line-up for Meet The Jazztet (february 1960), containing Blues March (already recorded in 1958 by trumpeter Blue Mitchell) and Killer Joe, featured three outstanding horn players, with trombonist Curtis Fuller and trumpeter Art Farmer, and a rhythm section with pianist McCoy Tyner. Big City Sounds (september 1960) retained only Farmer and Golson and replaced Tyner with Cedar Walton. Walton left and trombonist Grachan Moncur joined for Here And Now (march 1962) and Another Git Together (june 1962).

The Jazztet dissolved in 1962.

Golson ended his recording career (before becoming a full-time arranger) by wasting an all-start cast (including Bill Evans, Wayne Shorter, Eric Dolphy, Hubbard, Fuller) for a pop-jazz experiment, Pop + Jazz = Swing (april 1962), and the Miles Davis-ian rhythm section of Kelly, Chambers and drummer Jimmy Cobb for the mediocre Turning Point (november 1962), and the rhythm section of Flanagan, bassist Ron Carter and drummer Art Taylor for the slightly better (but certainly not "free") Free (december 1962).

(Translation by/ Tradotto da Luca Magnano)

Alla fine degli anni cinquanta le sessioni dei quartetti e dei quintetti di Benny Golson (1929), sassofonista tenore di Philadelphia, portarono alla fama varie future stelle dell'hard-bop, che trassero beneficio dal talento di Gordon nello scrivere ballad dal sapore blues. In New York Scene (ottobre 1957), con l'emozionante Whisper Not, suonano Art Farmer alla tromba, Wynton Kelly al piano e Paul Chambers al contrabbasso. In The Modern Touch (dicembre 1957), con Blues On Down, di dodici minuti, Kelly, Chambers, Kenny Dorham alla tromba e Max Roach alla batteria. The Other Side (novembre 1958) vede il debutto del trombonista Curtis Fuller e del batterista Philly Joe Jones. Fuller rimase anche in Gone (giugno 1959), con Blues After Dark, in Groovin' (agosto 1959), con le lunghe My Blues House e Stroller e l'incredibile sezione ritmica composta da Ray Bryant al piano, Paul Chambers al contrabbasso e Art Blakey alla batteria, Gettin' With It (dicembre 1959), con la lunga Bub Hurd's Blues e una nuova sezione ritmica con Tommy Flanagan al piano, Doug Watkins al contrabbasso e Art Taylor alla batteria, e l'affascinante esperimento di Take a Number from 1 to 10 (dicembre 1960), i cui dieci brani sono interpretati da un gruppo che si accresce progressivamente, iniziando con un solo di sax e finendo con il diecetto di Time (con Freddie Hubbard alla tromba e Cedar Walton al piano).

Grazie alle composizioni e agli arrangiamenti di Golson il suo progetto principale, il Jazztet, divenne il più celebre gruppo hard-bop dei primi anni sessanta. La formazione di Meet The Jazztet (febbraio 1960), che include Blues March (già registrata nel 1958 dal trombettista Blue Mitchell) e Killer Joe, include tre eccezionali fiati, tra cui Curtis Fuller al trombone e Art Farmer alla tromba, e una sezione ritmica con McCoy Tyner al piano. In Big City Sounds (settembre 1960) si ritrovano solo Farmer e Golson, mentre Tyner è rimpiazzato da Cedar Walton. Walton lasciò il gruppo e Grachan Moncur vi si unì per incidere Here And Now (marzo 1962) e Another Git Together (giugno 1962).

Il Jazztet si sciolse nel 1962.

Golson pose fine alla sua carriera di interprete (prima di diventare un arrangiatore a tempo pieno) sprecando una formazione straordinaria (con Bill Evans, Wayne Shorter, Eric Dolphy, Hubbard, Fuller) in un esperimento pop-jazz, Pop + Jazz = Swing (aprile 1962), e la sezione ritmica di Miles Davis composta da Kelly, Chambers e dal batterista Jimmy Cobb nel mediocre Turning Point (novembre 1962), e quella composta da Flanagan, Ron Carter al contrabbasso e Art Taylor alla batteria in Free (dicembre 1962), lievemente migliore ma di sicuro niente affatto “free”.

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