Jaco Pastorius
(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

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Florida-raised flamboyant white electric bassist Jaco Pastorius (1951), who had debuted on Pastorius Metheny Ditmas Bley (june 1974) with Paul Bley and Pat Metheny, became a sensation with Jaco Pastorius (october 1975), one of the most innovative albums ever led by a bass player, also featuring keyboardist Herbie Hancock, saxophonists David Sanborn, Wayne Shorter and Michael Brecker, flutist Hubert Laws, Peter Gordon on French horn, drummer Lenny White, percussionist Don Alias. Pieces such as Opus Pocus and Cha Cha matched bold arrangements and an eclectic array of musical styles (from soul to neoclassical) with an insanely obsessive instrumental technique. His solos in the higher registers and the fat, colored tones that frequently turned into his distinctive "growl", the dense, eerie chords and harmonics, wed rhythmic and textural playing in one instrument. The album not only popularized the fretless electric bass, but turned the bass into one of the most expressive instruments of the fusion era.

Shortly thereafter, Pastorius joined Weather Report. During that time, Pastorius also played on Joni Mitchell's albums (1976-80).

After Weather Report split in 1981, Pastorius formed his big band, Word of Mouth, featuring dozens of musicians (including Hancock, Shorter, Laws, Shorter, Brecker, Alias, reed player Tom Scott, harmonica player Toots Thielemans trumpeter Chuck Findley, tuba player Howard Johnson, drummers Jack DeJohnette and Peter Erskine). Word of Mouth (august 1980) focused more on his skills as a composer than on his virtuoso playing, particularly in the lengthy Liberty City and John and Mary. Another orchestra (five trumpets, five reeds, four trombones, two French horns, harmonica, drums, percussion and steel drum) performed the wildly inferior live Invitation (december 1981), mostly devoted to covers. Word of Mouth disbanded in 1984.

For a couple of years, Pastorius wasted his talent in pop-jazz albums. His last album, Holiday For Pans, recorded between 1980 and 1982, was not released. Afflicted by addiction to both drugs and alcohol, Pastorius died in 1987 in a fight.

(Translation by/ Tradotto da Arrigo Verderosa)

Lo stravagante bassista bianco Jaco Pastorius (1951), cresciuto in Florida, che aveva debuttato con Pastorius Metheny Ditmas Bley (giugno 1974) con Paul Bley e Pat Metheny, fece scalpore con Jaco Pastorius (ottobre 1975), uno degli album piú innovativi mai realizzati da un bassista, con la collaborazione del tastierista Herbie Hancock, dei sassofonisti David Sanborn, Wayne Shorter e Michael Brecker, del flautista Hubert Laws, Peter Gordon al corno francese, il batterista Lenny White, il percussionista Don Alias. Pezzi come Opus Pocus e Cha Cha mescolavano arrangiamenti arditi e un insieme eclettico di stili musicali (dal soul alla neoclassica), con una tecnica strumentale ossessiva a livelli maniacali. I suoi assoli nei registri alti e i toni pieni e colorati che si trasformavano frequentemente nel caratteristico “growl”, gli accordi e gli armonici, densi e inquietanti, congiunsero nello stesso strumento un modo di suonare ritmico e strutturale. L’album non solo rese popolare il basso elettrico senza tasti (fretless), ma trasformó il basso in uno degli strumenti piú espressivi dell’era del fusion.

Poco tempo dopo, Pastorius entró nei Weather Report. Nello stesso periodo, Pastorius suonó anche negli album di Joni Mitchell (1976-80)

Dopo aver lasciato i Weather Report nel 1981, Pastorius formó la propria big band, i Word of Mouth, comprensiva di dozzine di musicisti (inclusi Hancock, Shorter, Brecker, Alias, il suonatore di legni Tom Scott, il suonatore di armonica Toots Thielemans, il trombettista Chick Findley, il suonatore di Tuba Howard Johnson, i batteristi Jack DeJohnette e Peter Erskine). Word of Mouth (agosto 1980) si focalizzava piú sulle sue capacitá di compositore che sul suo virtuosismo di musicista, in particolare nel prolisso Liberty City e in John and Mary. Un’altra orchestra (cinque trombe, cinque legni, quattro tromboni, due corni francesi, un’armonica, batteria, percussioni  e steel pan) si esibí nel live sensibilmente inferiore Invitation (dicembre 1981), piú che altro votato alle cover. I Word of Mouth si sciolsero nel 1984.

Per un paio d’anni, Pastorius sprecó il suo talento in album pop-jazz. Il suo ultimo album, Holiday for Pan, inciso tra il 1980 e il 1982, non fu pubblicato. Afflitto da dipendenza sia da droga sia da alcool, Pastorius morí in una rissa nel 1987.

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