Lester Young
(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

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Tenor saxophonists Lester Young was the key element in William "Count" Basie's orchestra, to which Young contributed Taxi War Dance (march 1939), Lester Leaps In (september 1939), reminiscent of George Gershwin's I Got Rhythm, and Tickle Toe (march 1940). Lester Young's intimate, slow, lighter, laconic style (that was more about emotion than about vanity, more about melody than about innovation, and probably more inspired by the blues singers than by jazz trumpeters) made Armstrong' syncopated generation sound outdated. In 1934 Young had briefly replaced Coleman Hawkins in Fletcher Henderson's orchestra, but it was only in the Jones-Smith Incorporated, a quintet with Count Basie, Walter Page, Jo Jones and a trumpeter, that Young's style became a sensation. His first solos in George Gershwin's Lady Be Good (october 1936) and Saul Chaplin's Shoe Shine Boy (november 1936) introduced Young's tenor saxophone as almost the exact opposite of Coleman Hawkins' saxophone: light, breezy, vibrato-free, more similar to an alto than to Hawkins' tenor, and improvising on the melody rather than on the chords. His artistic peak was perhaps achieved in another small setting, the Kansas City Six (1938) with guitarist Eddie Durham. Young did not seem to belong to the swing age at all: his role was essentially

His career was later devastated by the war, drugs, alcohol and mental problems. He died in 1959.

(Translation by/ Tradotto da Luca Magnano)

Lester Young, sassofonista tenore, fu un elemento essenziale nell'orchestra di William "Count" Basie, a cui Young portò il suo contributo con Taxi War Dance (marzo 1939), Lester Leaps In (settembre 1939), che evoca I Got Rhythm di George Gershwin, e Tickle Toe (marzo 1940). Lo stile intimo, lento, leggero e laconico di Lester Young (uno stile più volto all'emozione che alla vanità, più alla melodia che all'innovazione, e probabilmente ispirato più ai cantanti blues che ai trombettisti jazz) fece sembrare datato il suono sincopato della generazione di Armstrong. Nel 1934 Young sostituì per breve tempo Coleman Hawkins nell'orchestra di Fletcher Henderson, ma fu solo con i Jones-Smith Incorporated, un quintetto con Count Basie, Walter Page, Jo Jones e un trombettista, che lo stile di Young divenne celebre. I suoi primi assoli in Lady Be Good (ottobre 1936) di George Gerschwin e in Shoe Shine Boy (novembre 1936) di Saul Chaplin affermarono il sax tenore di Young come opposto quasi diametrale di quello di Coleman Hawkins: leggero, arioso, privo di vibrato, più simile a un sax alto che al tenore di Hawkins, e portato a improvvisare sulla melodia, più che sugli accordi. La sua più alta vetta artistica fu raggiunta probabilmente con un'altra piccola formazione, i Kansas City Six (1938), con il Eddie Durham alla chitarra. Young sembra non essere mai appartenuto all'epoca dello swing.

Successivamente, la sua carriera fu devastata dalla guerra, dalle droghe, dall'alcol e dai problemi mentali. Morì nel 1959.

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