Manfred Mann
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La Manfred Mann Band era stata formata nel 1962 dal pianista jazz sudafricano Mike Lubowitz (ribattezzato Manfred Mann) e dal batterista Mike Hugg (inizialmente si facevano chiamare Mann-Hugg Blues Brothers) e suonava blues nei club di Londra come i giovani Rolling Stones e tanti altri. Il loro primo singolo, Why Should We Know (1963), fu uno strumentale soul-jazz, costruito su limpidi e swinganti intrecci di organo e sassofono.

Mann scopri` preso un'inclinazione naturale per l'arrangiamento di canzoni pop e, dopo il successo dei Beatles, cambio` drasticamente il sound del gruppo. Il cantante, Paul Jones, era uno dei piu` precisi e ordinati dell'epoca, e alla sua squillante esuberanza vocale il complesso dovette gran parte del successo. Fra i tanti gruppi venuti alla luce grazie alla "British Invasion" del 1964 la Manfred Mann Band fu forse la meno caratteristica e la piu` legata ai modelli del decennio precedente. Cio` non toglie che dal 1963 al 1969 la Manfred Mann Band ebbe piu` brani in classifica di qualsiasi complesso del Merseybeat, eccetto i Beatles.

A partire dal secondo 45 giri, Cock A Hoop (1963), un blues fremente alla Animals, accelerarono il ritmo e nel 1964 puntarono decisamente su ritornelli scioglilingua: 5-4-3-2-1 (1964), divenuta celebre come sigla di una trasmissione televisiva (e per l'armonica selvaggia di Jones), Hubble Bubble Toil And Trouble (1964), Do Wah Diddy Diddy (1964), scritta da Ellie Greenwich e Jeff Barry per gli Exciters (1962), forse la piu` caratteristica dello stile esuberante e chiassoso del Merseybeat, e Sha La La (1964), una versione dell'hit delle Shirelles. Erano tutte cover e piu` che altro reminescenti delle novelty degli anni '50. L'album Five Faces (Ascot, 1964) proponeva invece ancora il sound soul-jazz degli esordi.

Subito dopo la defezione di Jones il soul sofisticato di Pretty Flamingo (1966, scritta da Mark Barkan), di Semi Detached Suburban Mr. James (1966), scritta da Geoff Stephens e John Carter e nobilitata da uno dei primi moog, di Ha Ha Said The Clown (1967), scritta da Tony Hazzard, di Fox On The Run (1968), sotto l'influsso dei Kinks e della psichedelia, complicarono il gioco, e al limite il complesso riusci` anche a reinventare in modo travolgente la mediocre Mighty Queen (1968) di Dylan.

Up The Junction (Fontana, 1968) fu l'ultimo album significativo.

Singles Album (EMI, 1986) e` un'antologia del 1963-66 e Best (Capitol, 1977) un'antologia del 1967-68. Ma il gruppo (dominio esclusivo di Mann dopo che anche Hugg se n'era andato) avrebbe continuato per anni sotto la leadership di Manfred Mann a proporre un soul-rock pomposo. L'ultimo sussulto nelle classifiche fu uno strumentale trascinante, Joybringer (tratto dai "Pianeti" di Holst).

(Translated by Ornella C. Grannis)

The Manfred Mann Band was formed in 1962 by South African jazz pianist Mike Lubowitz (Manfred Mann) and drummer Mike Hugg. Initially they called themselves Mann-Hugg Blues Brothers, and played along with the young Rolling Stones and many others in the clubs of London. Their first single, Why Should We Know (1963), is a soul-jazz instrumental built on a crisp, swinging interlacing of organ and saxophone.

Mann, who discovered early his natural inclination for pop arrangements, drastically changed the sound of his band after the Beatles' success. The singer, Paul Jones, was one of most precise and organized of the time. Most of the success of the band is credited to his shrill vocal exuberance. Manfred Mann was the least characteristic among the bands born out of the "British Invasion", the one that best preserved its ties with the models of the preceding decade. Nevertheless, from 1963 to 1969, Manfred Mann had more hits on the charts than any other Merseybeat band, except the Beatles.

On their second 45, Cock A Hoop (1963), a thrilling blues a la Animals, they accelerated the rhythm. In 1964 they boldly turned to tongue-twister choruses: 5-4-3-2-1 (1964), the memorable soundtrack of a television program (also memorable for the wild harmonica playing of Jones), Hubble Bubble Toil And Trouble (1964), the loud and exuberant Do Wah Diddy Diddy (1964), written by Ellie Greenwich and Jeff Barry for the Exciters (1962), perhaps the one most typically in the Merseybeat style, and Sha La La (1964), a version of the hit by the Shirelles. They were all covers reminiscent of 50s novelties. But the album, Five Faces (Ascot 1964), still preserved the soul-jazz sound that marked their debut.

Their successes continued with the sophisticated soul sound of Pretty Flamingo (1966), of Semi Detached Suburban Mr. James (1966) - written by Geoff Stephens and John Carter and enriched by one of the first moogs - of Ha Ha Said The Clown (1967), written by Tony Hazzard, and of Fox On The Run (1968), under the influence of the Kinks and psychedelia. Further work was complicated by Jones' defection, yet the band managed to reinvent rather nicely even the mediocre Mighty Queen (1968) of Dylan.

Up The Junction (Fontana, 1968) was the last meaningful album.

Singles Album (EMI, 1986) is an anthology of 1963-66. Best (Capitol, 1977) also an anthology tracks 1967 and 1968.

The band, the exclusive domain of Mann after Hugg's departure continued for years under Mann's leadership, promoting a pompous soul-rock. Their last contribution to the charts, Joybringer is a stirring instrumental from Holst's "Planets".

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