AC/DC
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
High Voltage (1974), 5/10
TNT (1975), 6/10
Dirty Deeds Done Dirty Cheap (1976), 7/10
Let There Be Rock (1977), 6/10
Powerage (1978), 5/10
Highway To Hell (1979), 6.5/10
Back In Black (1980), 7/10
For Those About To Rock (1981), 6/10
Flick Of The Switch (1983), 5/10
Fly On The Wall (1985), 5/10
Blow Up Your Video (1988), 6/10
The Razor's Edge (1990), 6/10
Ballbreaker (1995), 5/10
Stiff Upper Lip (2000), 4/10
Black Ice (2008), 5.5/10
Rock or Bust (2014), 4/10
Links:

AC/DC are one of the greatest heavy-metal bands of all times, and one of the most authentic acts of rock'n'roll. They embody the wild, rebellious quintessence of rock music like few other bands before punk-rock. They were the opposite of the intellectual singer-songwriter or the brainy progressive-rock or the decadent glam-rock of the 1970s: they were not the brain and not the heart but the guts of rock and roll. Rolling Stone Magazine gave a "zero" to several of their albums: the greatest compliment ever paid to them.

Scottish brothers Angus and Malcolm Young (both on guitar) formed AC/DC in Sydney (Australia) in 1973, adding hoarse and feverish vocalist Bon Scott (Ronald Belford) one year later. Thanks to their stage antics, both Scott and Angus Young became cult idols. The hard and frenzied blues-rock of High Voltage (Albert, 1974 - Atlantic, 1976), whose reissue contains their early anthems The Jack (1975) and It's A Long Way (1975), TNT (Albert, 1975), Dirty Deeds Done Dirty Cheap (Atlantic, 1976), perhaps their best engineered frenzy (Ride On, Problem Child, Dirty Deeds), Let There Be Rock (Atlantic, june 1977), with the ferocious Whole Lotta Rosie (1977), and Powerage (Atlantic, may 1978) defined their ethos, if not their sound (that was still very much indebted to the Free).


If English is your first language and you could translate the Italian text, please contact me.
Scroll down for recent reviews in english.
(Tradotto/translation by John Politico

Gli AC/DC sono una delle piu' grandi band di heavy-metal di tutti i tempi,e uno dei piu' autentici "acts" del rock & roll.Incarnano il selvaggio,la quintessenza ribelle del rock come poche altre band,prima del boom del punk-rock. Erano l'opposto dell'intellettualismo dei cantautori o del progressive rock e del decadentismo del glam rock degli anni 70:loro non erano il cervello o il cuore ma bensi' le viscere del rock and roll.Il "Rolling Stone Magazine"diede "zero" a parecchi dei loro album:era il miglior complimento che si potesse fare a loro! I fratelli scozzesi Angus e Malcolm Young(entrambi alla chitarra) fondarono gli AC/DC nel 1973, aggiungendo il rauco e febbrile vocalist,Bon Scott (Ronald Belford) un anno dopo. Grazie alle loro pagliacciate sceniche sia Scott che Angus Young divennero degli idoli da "cult".Il duro e frenetico blues rock di High Voltage (Albert, 1974 - Atlantic, 1976), TNT (Albert, 1975), Dirty Deeds Done Dirty Cheap (Atlantic, 1976), Let There Be Rock (Atlantic, giugno 1977) e Powerage (Atlantic, maggio 1978) defini' il loro ethos,se non il loro suono (che era molto influenzato dai Free).The Jack (1975), It's A Long Way (1975), Ride On (1976), Problem Child (1976), Dirty Deeds (1976), Let There Be Rock (1977) e soprattutto Whole Lotta Rosie (1977) rifini' la formula mostrando una crescente aggressivita'.


Highway To Hell (aug 1979), con l'omonimo anthem, un blues-rock abrasivo e sincopato alla Free, rivelo' la pirotecnica chitarristica di Angus Young e le doti di shouter blues di Bon Scott.

Il massimo del successo lo toccarono dopo la morte del cantante (soffocato da vomito a seguito di un'ubriacatura nel febbraio 1980) e con l'album Back In Black (aug 1980), del quale si vendettero otto milioni di copie e che contiene classici come Back In Black, la gotica raccapricciante Hells Bells e soprattutto il loro capolavoro, You Shook Me, nel quale il nuovo vocalist, lo scozzese Brian Johnson, sfoggia i ruggiti piu` perversi della storia del rock.

For Those About To Rock (1981), con For Those About To Rock e Inject The Venom, Flick Of The Switch (1983) Fly On The Wall (1985), con Shake Your Foundations e Sink The Pink, Who Made Who (1986), un'antologia che contiene anche lo strumentale Chase The Ace e Who Made Who, ripeterono la formula con minore originalita', propinando stolidi, massicci riff su ritmi cingolati, urla assatanate e cori licantropi fino alla nausea.

Il loro sound, e il loro show, riassumono quelli delle centinaia di gruppi che li hanno preceduti: esplosivo, elettrico, sanguinario, demoniaco, ma tutto all'insegna della fruibilita` piu` bieca. Ripresisi dalla crisi che li stava debilitando, toccheranno nuovi vertici di ferocia con I Wanna Rock And Roll e soprattutto Heat Seeker (1988), Blow Up Your Video (1988) altro capolavoro di ferocia incontenibile, seguiti da Money Talks su The Razor's Edge (1990) e dal singolo Thunderstruck

L'energia primordiale del loro boogie dinamitardo, da You Shook Me a Heatseeker, e` l'emblema di un paganesimo musicale che rifugge da qualsiasi ideologia sonora e mira unicamente agli istinti bradi. Piu' rustici e naif dei loro rivali, celebrano rituali dionisiaci vecchi come il mondo, non le orge decadenti dell'evo borghese.

Sempre piu' stanchi, gli AC/DC di Ballbreaker (EastWest, 1995) confermano che la stagione di Heatseeker e I Wanna Rock And Roll era stata un puro caso. Il feroce ruggito di Brian Johnson e' piu' che altro patetico. Il riff di Angus Young e' sempre lo stesso da almeno dieci anni. Non a caso i brani migliori sono quelli che ritornano alle loro radici "nere", Boogie Man e Burnin' Alive. Troppo prevedibili invece Hail Caesar e Hard As A Rock.

Bonfire (Elektra, 1997) is a 5 CD box-set of live, rare and remastered material, dedicated to Bon Scott.

Stiff Upper Lip (East West, 2000) is their worst album ever. Nonetheless, Black Ice (2008) catapulted the band to the top of the charts again in its home country, in Britain and all over Southeast Asia, thanks to the old-fashioned roars of Rock'n'roll Train, Wheels, Rocking All the Way.

A very ill Malcolm Young was missing on Rock or Bust (2014), the shortest album of their career, whose material is so lame that a lame mid-tempo rocker such as Rock the Blues Away ends up sounding like a standout.

What is unique about this music database