Le Orme
(Copyright © 1999-2024 Piero Scaruffi | Terms of use )

Ad Gloriam (1970), 5/10
Collage (1971), 6/10
Uomo di Pezza (1972), 5.5/10
Felona e Sorona (1973), 6.5/10
Contrappunti (1974), 6/10
Links:

Le Orme were one of the founders of the Italian progressive-rock school of the 1970s. Their first album, Ad Gloriam, was still in the psychedelic style of the late 1960s, but Tony Pagliuca's keyboards took on the dominant role on Collage (Philips, 1971), very derivative of Nice and EL&P but at the same time steeped in Italy's renaissance and baroque tradition. Uomo di Pezza (1972) was a pop effort that showed their fundamental ambiguity. Le Orme achieved a mature and aggressive sound with the Hammond-driven sci-fi saga Felona e Sorona (1973), one of the symphonic works of the era. Contrappunti (1974) emphasized instrumental passages, but the band was not renown for its virtuoso playing, and subsequent albums, such as Smogmagica (1975), Verita` Nascosta (1976) and Storia o Leggenda (1977), abandoned the progressive pretentions and adopted a simpler song-oriented format. Florian (1979), instead, marked a return to their neoclassical passion. (Translation by/ Tradotto da Alessio Zoppi e Matteo Violato)

Le Orme furono tra i fondatori della scuola Progressive Rock italiana. Il loro primo album, Ad Gloriam, era ancora contaminato da stilemi di matrice psichedelica tipici dei tardi anni 60, ma le tastiere di Tony Pagliuca divennero dominanti all'interno di Collage (Philips, 1971), il cui stile riprendeva gli esempi dei Nice e degli ELP fondendoli alla tradizione classica e barocca italiana. Uomo Di Pezza (1972) fu un album pop che rivel• la loro ambiguit… di fondo. Le Orme maturarono un sound pi— aggressivo e dominato dall'Hammond con la loro opera sinfonica Felona E Sorona (1973). Contrappunti (1974) enfatizz• invece l'aspetto strumentale del gruppo, nonostante la band non fosse rinomata per i suoi virtuosismi e i successivi album Smogmagica (1975), Verita` Nascoste (1976) e Storia o Leggenda (1977) abbandonarono il Progressive Rock per adottare uno stile pi— semplice di canzone. Florian (1979), affidato prevalentemente a strumenti acustici della tradizione (clavicembalo, violoncello, mandola, violino ...), segna pero` un loro ritorno alla passione neoclassica.

(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Terms of use )
What is unique about this music database