Phoebe Snow
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

, /10
Links:

Phoebe Snow (real name Phoebe Laub) was a folk-jazz-blues contralto who seasoned the ballads of Phoebe Snow (1974) with scat and melisma. The easiest (if not catchiest) of the melodies is Poetry Man, which also provides one of the most upbeat moments of the collection, not too dissimilar from the easy-listening styles of Burt Bacharach and bossanova that were popular in those years. Second easiest would be Either Or Both, a folkish ballad accompanied only by David Bromberg's guitars. But Snow's real skills are to be found elsewhere. She best displays her mixture of rational and poetic singing in the elegant I Don't Want The Night To End, strolling casually amid the jazz-rock inflections of the rhythm section and the grandeur of Bob James' electronic organ. Harpo's Blues is night-time swing music for philosophers, the austere vocals dueting with a lonely saxophone, a timid piano, harp and organ. It Must Be Sunday is a bit more lively, again with Zoot Sims' saxophone echoing her words, but more of the same mind-expanding experience. Even the simple lullaby of Take Your Children Home and and the straightforward guitar-bass-drums folk-rock of No Show Tonight are actually each an impressive show of vocal poignancy.

However, Second Childhood (1976) It Looks Like Snow (1976), Never Letting Go (1977), Against the Grain (1978), Rock Away (1980) marked a rapid decline. She returned after a long hiatus with Something Real (1989). But it was followed by mediocre collections of covers.

Phoebe Snow died in april 2011.

(Translation by/ Tradotto da Antonio Buono)

Phoebe Snow (vero nome Phoebe Laub) e` un contralto folk-jazz-blues che insaporisce le ballate dell'album Phoebe Snow (1974) con scat e melisma. La piu` semplice (se non pi— orecchiabile) delle melodie Š Poetry Man, che e` anche uno dei momenti piu` ritmati della collezione, non troppo distante dall'easy-listening di Burd Bucharach e la bossanova che era popolare in quegli anni. La seconda piu` semplice potrebbe essere Either Or Both, una ballata folk accompagnata solo dalle chitarre di David Bromberg. Ma le reali capacita` di Snow sono da trovare altrove. Sfoggia meglio la sua mistura di cantato razionale e poetico nell'elegante I Don't Want The Night To End, gironzolando con disinvoltura tra le inflessioni jazz-rock della sezione ritmica e l'imponenza dell'organo elettronico di Bob James. Harpo's Blues Š uno swing notturno per filosofi, le austere vocals che duettano con un sassofono solitario, un timido piano, arpa e organo. It Must Be Sunday Š un po' piu` vivace, ancora col sassofono di Zoot Sims che fa da eco alle sue parole. Anche la semplice ninnananna di Take Your Children Home e il lineare folk-rock per chitarra-basso-batteria di No Show Tonight sono in realt… un impressionante show di intensit… vocale.

Second Childhood (1976), It Looks Like Snow (1976), Never Letting Go (1977), Against the Grain (1978), Rock Away (1980) segnarono un rapido declino. Ritorn• dopo una lunga interruzione con Something Real (1989). Ma fu seguito da mediocri collezioni di covers.

Phoebe Snow mori` nell'aprile 2011.

(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
What is unique about this music database