Adolescents
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
Yard Sale, 5/10
Joyride, 5/10
Links:

Gli Adolescents, con Rikk Agnew alla chitarra (che suono` anche sul primo disco dei D.I. di Casey Royer, quello con la terribile Richard Hung Himself), Tony "Montana" Cadena al canto e Steve Soto al basso, registrarono (per la Frontier) uno degli album punk piu` maturi del 1981, i cui candelotti di dinamite esplodono uno dopo l'altro senza un momento di pausa illuminando un universo poetico rappresentativo del teenager medio di Los Angeles (nichilismo, anelito all'auto-distruzione, disprezzo della societa`). Accanto ad anthem a ritmo supersonico come I Hate Children, a ritornelli-filastrocca alla Ramones come Wrecking Crew e a slogan epici alla Clash come No Way, il disco presenta una fenomenale abilita` a forgiare canzoni di powerpop, grazie soprattutto ai riff e agli assoli infuocati di Agnew.
Lungi dall'indulgere nel tono tragico di tanto punkrock dell'epoca, il disco degli Adolescents eccelle anzi nel registro comico: vignette sarcastiche come L.A. Girl, e temi degni delle colonne sonore dell'orrore come Amoeba e Creatures. Il capolavoro e` Kids Of The Black Hole, un classico rock and roll con progressioni boogie da far girare la testa ai Led Zeppelin, suonato e cantato con uno spleen futurista alla Ultravox.

Come tanti altri di questi "one-album wonder" del 1981, anche gli Adolescents si sciolsero subito dopo il primo album. Agnew, incise All By Myself (Frontier, 1982), ancora in quel powerpop demenziale nobilitato dalla pirotecnica della sua chitarra. Poi formo` i Christian Death e il suo mito continuo` a crescere. Ma soltanto nel 1986 riusci` a ricostituire gli Adolescents e a registrare un album di materiale nuovo, Brats In Batallions (S.O.S.), inferiore al primo e al suo "solo". Molto meglio il successivo Balboa Fun Zone (Triple X), con Alone Against The World e It's Tattoo Time, per quanto sia ancora un'opera disimpegnata e senza nerbo al cospetto dell'esordio.

Sono passati altri anni di silenzio prima che Agnew riuscisse a trovare un altro contratto discografico. Questa volta e` alla testa degli Yard Sale e il primo album, Emotional Vomit (Triple X, 1990), ne accentua semplicemente l'hardrock, conservando la verve e il melodismo dei bei tempi. Nel 1992 Turtle prosegue lo stesso programma in solitudine. Nel 1993 Agnew si e` iscritto al college di Long Beach.

Soto ha invece formato i Joyride, forse la formazione che ha raccolto la vera eredita` degli Adolescents e i principali concorrenti dei Big Drill Car negli anni '90: il 45 giri She's A Rebel e le due gemme melodiche All I Ever Wanted Was You e As I Fall dell'album Another Month Of Mondays non hanno nulla da invidiare al powerpop di dieci anni prima.

(Translated from the Italian by Joel Calahan)

The Adolescents, with Rikk Agnew on guitar (who played also on the first disc of Casey Royer's D.I., featuring the awful Richard Hung Himself), Tony "Montana" Cadena on vocals and Steve Soto on bass, released (on Frontier) one of the most mature punk albums of 1981, whose sticks of dynamite exploded one after the other without a moment of pause illuminating a poetic universe representative of the teenager medium of Los Angeles (nihilismo, a yen for self-destruction, contempt for society). Touching on anthems to supersonic rhythm like I Hate Children, the nonsense-refrains of the Ramones like Wrecking Crew and the epic slogans of the Clash like No Way, the disc presents a phenomenal ability to forge powerpop songs, thanks overall to the riffs and fiery solos of Agnew.
Far from indulging in the tragic tone of so much punk rock of that period, the Adolescents' disc excels rather in the comic register: sarcastic vignettes like L.A. Girl, and themes worthy of the sound columns of horror like Amoeba and Creatures. The masterpiece is Kids Of The Black Hole, a classic rock cut with boogie progressions that'll remind you of Zeppelin played and sung with the futuristic melancholy of Ultravox.

Like so many of these "one-album wonders" of 1981, the Adolescents also came unglued immediately following their first album. Agnew cut All By Myself (Frontier, 1982), also in that mad power pop by the guitar pyrotechnics of Agnew. He then formed Christian Death and his legend continued to grow. But only in 1986 did he succeed in reforming the Adolescents and releasing an album of new material, Brats In Batallions (S.O.S.), inferior to the first and to Agnew's solo album. Much better was the successive offering Balboa Fun Zone (Triple X), with Alone Against The World and It's Tattoo Time, as far as it is still a disengaged work without the powerful presence of their debut.

They passed more years of silence before Agnew succeeeded in finding another recording contract. This time it was under the heading of Yard Sale and the first album, Emotional Vomit (Triple X, 1990), emphasized simply hard rock, preserving the verve and the melodism of their good times. In 1992 Turtle pursued the same agenda in solitude. In 1993 Agnew enrolled in Long Beach College.

Soto had meanwhile formed Joyride, perhaps the formation that brought together the true heredity of the Adolescents and their principal competitors, Big Drill Car, in the 90s: the 45 rpm She's A Rebel and the two melodic gems All I Ever Wanted Was You and As I Fall from the album Another Month Of Mondays were nothing to envy over the power pop of ten years earlier.

What is unique about this music database