Beastie Boys
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Licensed To Ill , 6.5/10
Paul's Boutique , 7/10
Check Your Head , 5.5/10
Ill Communication , 5/10
Root Down , 3/10
Aglio And Olio , 5/10
The In Sound From Way Out , 5/10
Hello Nasty , 6/10
BS2000: Simply Mortified , 5/10
Money Mark: Keyboard Repair (1995), 6/10
Money Mark: Push The Button (1999), 6/10
Money Mark: Change Is Coming (2001), 6/10
Money Mark: Brand New By Tomorrow (2007), 5/10
To the Five Boroughs (2004), 5/10
The Mix-up (2007), 4.5/10
Hot Sauce Committee Pt 2 (2011) , 6/10
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The Beastie Boys integrated punk-rock and hip-hop into an organic whole on Licensed To Ill (1987), while the orgy of samples of Paul's Boutique (1989) virtually invented a new ("cut and paste") way of making music (thanks to the producing team of the Dust Brothers). They went full circle with Check Your Head (1992), that reverted back to guitar, bass and drums. De facto, the Beastie Boys jumped style/attitude and age-group with each of their first three albums: from the juvenile stage of punk'n'rap and satirical exuberance (Licensed To Ill) to the formative/creative stage of blaxploitation and intellectual eccentricity (Paul's Boutique) to the adult stage of soul-jazz-rock and pensive sophistication (Check Your Head).
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I Beastie Boys (formati a New York nel 1981) furono uno dei gruppi che, agli inizi degli anni '80, stesero un ponte fra musica rock e musica rap. Trio di ebrei bianchi (drummer Mike "Mike D" Diamond, bassist Adam "MCA" Yauch, guitarist Adam "Ad-Rock" Horovitz), proponevano una musica da ballo praticamente priva di melodia e di canto. Urlavano i loro rap in tono animalesco (deformando il concetto gospel di call-and-response) sul frastuono di distorsioni e ritmi. Le liriche esprimevano personalita` da ragazzini viziati e perversi, secondo la migliore filosofia "I wanna" dei rudeboys. Le loro performance dal vivo erano improntati alla piu` pervicace demenzialita'. In realta` erano un'invenzione di Rick Rubin, l'accorto produttore che li lancio` nel 1983 (quando aveva soltanto diciannove anni) in occasione della fondazione della sua etichetta, mettendo insieme il look provocante dei Sex Pistols, il "metal-rap" dei Run-DMC e un'originale piglio da cartone animato, perfettamente in linea con l'infantilismo anarchico che aveva ispirato tanto rock da culto, dai Beatles ai Ramones.

Il quartetto (il cantante Michael Diamond, il bassista Adam Yaunch, il chitarrista John Berry, la batterista Kate Schellenbach) cominciarono a esibirsi nei ranghi dell'hardcore, come testimonia l'EP Polly Wog Stew (Rat Cage, 1982). Quando Berry e Schellenbach vennero sostituiti da Adam Horowitz, i Beastie Boys cominciarono a suonare rap. Cooky Puss (Def Jam, 1983), una novelty pornografica e razzista, fu il loro primo hit di strada, Rock Hard (Def Jam, 1984) il loro primo successo nazionale, She's On It (Def Jam, 1986) il brano della consacrazione. Sul secondo figurano anche Party's gettin' Rough e Beastie Groove, il primo ispirato a AC/DC e il secondo a Led Zeppelin. Some Old Bullshit (Grand Royal, 1994) contiene il primo EP e il primo singolo.

Il primo album del trio, Licensed To Ill (DefJam, 1987), continuo` in quella direzione "post-modernista". In altre parole, sembra un collage di citazioni, quasi una sintesi in forma rap dello scibile hard-rock.
Fra numeri canonici, con tutti i trucchi ritmici del mestiere (l'incalzante ansimo a piu` voci di Posse In Effect) e gli ibridi rock segnati dalle sventagliate heavy-metal (le declamazioni sgolate e l'incedere panzer di Rhythmin' And Stealin', l'anthem delirante a passo di voodoobilly Fight For Your Right, l'iper-sincopata e distorta No Sleep Till Brooklyn). Naturalmente l'imitazione sembra spesso parodia. Tanto piu` che il disco abbonda anche di gag surreali: il numero da vaudeville Girls a ritmo thrash, il girotondo funky di Brass Monkey, il collage dadaista di Time To Get Ill.

Il loro bubblegum scipito si emancipo` da Rubin sul successivo Paul's Boutique (Def Jam, 1989), molto piu` sofisticato anche se molto meno epidermico, soprattutto molto piu` hip hop e molto meno rock. I Beastie Boys non sono particolarmente bravi in nulla, ma sono divertenti in tutto, che imitino il passo allucinato del dub in Johnny Ryall o che balbettino ilnel rap scanzonato di High Plains Drifter, nel tanto nel vaudeville ubriaco di Sounds of Science quanto nel voodoo-billy martellante di Looking Down the Barrel of a Gun, tutti capolavori di qualunquismo e goliardia. Se il disco tende a essere disunito e disorganico, il funk sguaiato di canzoni come Shake Your Rump, Hey Ladies e Shadrach funge un po' da collante.
I Dust Brothers, dietro le quinte, forniscono i campionamenti (in particolare jazz e soul) che costituiscono la vera` novita` del disco e da cui scaturiscono caotici brani-collage come Eggman e Car Thief, e soprattutto la suite rap in nove movimenti B-Boy Bouillabaisse. Anche se non e` del tutto riuscito, questo disco rimarra` per anni uno standard di riferimento nel campo del rap d'avanguardia. L'album vendette milioni di copie anche se non vantava un solo ritornello orecchiabile.

Parodia delle nevrosi giovanili, il loro rap and roll era il piu` annacquato e goliardico dell'epoca, ma fu determinante per attirare le masse di consumatori bianchi verso il rap, un po' come le fusa dei Beatles erano state importanti per attirare i consumatori borghesi verso il rock and roll.

After the orgy of samples of Paul's Boutique, the Beastie Boys returned to guitar, bass and drums (plus Money Mark's keyboards) on Check Your Head (Grand Royal, 1992), but the album was perceived as a major disappointment and led to a critical de-valuation of the trio. The novelty Funky Boss sketches a few interesting ideas but is too short to deserve more than a passing nod. while the hip hop of So What'cha Want and the emphatic hard-rock of Gratitude sound already obsolete (Pass The Mic and Time For Livin', respectively, fare a lot better, but, again, they are not fully developed). Stand Together is a half-baked anthem Among the "experiments," the organ-powered funk, soul and jazz jams (Pow, Groove Holmes, In 3's) stand out not because of the band's technical prowess but because of their failed musical ambitions. At least half the tracks of these album are filler. On the other hand, this was probably the first album on which the lyrics were less important than the music. This was a "musical" work, not a rapping work.

The Beastie Boys broke a lot of new ground with their first three albums, jumping style/attitude and age group with each of them: from the juvenile stage of punk'n'rap and satirical exuberance (Licensed To Ill) to the formative/creative stage of blaxploitation and intellectual eccentricity (Paul's Boutique) to the adult stage of soul-jazz-rock and pensive sophistication (Check Your Head).

Same Old Bullshit (Grand Royal, 1994) compiles old demos dating from their punk years, the first EP and the first single.

Ill Communication (Grand Royal, 1994) is also the quintessential definition of a "transition" album, as half of the tracks hang on to their witty hard-rock sound and the other half point towards a totally different future and a much more refined sound. On one hand, we are shaken by the manic boogie of Sabotage, the frantic punk-rock of Tough Guy, the instrumental soul-rock jam of Futtermans Rule. On the other hand, we are galvanized by the angry and pounding call-and-response of Sure Shot, and the demented and anthemic recital of B-Boys Makin' With The Freak Freak. The hypnotic semi-reggae of Do It and the Tibetan rap of Bodhisattva Vow experiment on the classic form of rap, while several brief interludes (culminating in the fusion of world-music and funk of Shambala) seem to belong entirely to another album. The artistic statement is bold, but, out of 20 tracks, too few are keepers.

Root Down (Grand Royal, 1995) is simply the title-track (three times) and a few live songs. Aglio And Olio (Grand Royal, 1995) is a surprising incursion in the world of hardcore. The In Sound From Way Out (Grand Royal, 1995) is an all-instrumental album that mocks both electronica and jazz-funk and occasionally resembles Frank Zappa's orchestral work (Bobo On The Corner, Son of Neckbone). The style of this era owes quite a bit to mixmaster DJ Hurricane and to keyboardist Mark Ramos-Nishita.

First and foremost, Hello Nasty (Capitol, 1998) is a breathtaking carnival of samples. Every song is built layer upon layer of sounds. This is the ideal continuation of Paul's Boutique.
Even their celebrated humour has become a robotic tic. Their traditional chants have morphed into mechanic singalongs like Super Disco Breakin' and Body Movin'. The most futuristic of them all, Intergalactic, is even adrift in a noir atmosphere.
The construction is often the most endearing aspect of the song, i.e. the superb harpsichord break in The Move, the a grotesque rhythm and blues coda in Song For The Man, the sheer cacophony of Dedication.
The problem is that, entertainin as they may be, tracks like Remote Control are merely collages of cute samples. The samples would stand on their own and climb the charts. What the Beastie Boys add is only the out-of-tune whine of the singer. The sonic value of the album greatly obscures its musical value.
What makes it an even more daring experiment is a number of subdued incursions in other genres: the instrumental samba Song For Junior, the instrumental swing Sneakin' Out The Hospital, the whispered bossanova I Don't Know, the soul-jazz ballad Picture This, the lounge music of Instant Death, all of them filled with noises and echoes of trip hop, drum'n'bass and psychedelic dub. The album certainly marks the return of the Beastie Boys to the forefront of rap music.

Sounds Of Science (Capitol, 1999) is a career anthology that also includes the new single Alive.

BS2000 is the project of Beastie Boy's Adam Horowitz Simply Mortified (Grand Royal, 2001), a sort of lo-fi pop record for samplers, drum-machines, cheap keyboards and voices.

(Translation by/ Tradotto da Andrea Pinna)

I Beastie Boys tornarono a concentrarsi su chitarra, basso e percussioni in Check Your Head (Grand Royal, 1992), ma l'album fu giudicato come una grande delusione, e porto' ad una rivalutazione negativa del trio. La piatta Funky Boss e la stupida e offensiva So What'cha Want sono ancora dello stesso tipo, mentre l'hip hop di Jimmy James e il rock duro di Gratitude suonano come gia' sentiti. Il funk-rock dei Beastie Boys rimane indietro rispetto al resto della musica rock.

Ill Comunication (Grand Royal, 1994) e` anche la purissima definizione di un album di "transizione", in quanto meta' delle tracce rimane fedele allo spiritoso suono dell'hard rock (Heart Attack Man, Tough Guy) e l'altra meta' punta verso un suono futuro interamente diverso e molto piu' rifinito (Sure Shot, Flute Loop).

Root Down (Grand Royal, 1995) e' semplicemente un singolo (tre volte) oltre a qualche canzone registrata durante un'esibizione live.

Aglio E Olio (Grand Royal, 1995) e' una soprprendente incursione nel mondo dell'hardcore.

The In Sound From Way Out (Grand Royal, 1995) e' un album completamente strumentale che deride sia l'elettronica sia il funk e occasionalmente assomiglia all'opera orchestrale di Frank Zappa (Bobo On The Corner, Son Of Neckbone). Lo stile di questo periodo deve qualcosa sia a DJ Hurricane che al tastierista "Money" Mark Ramos-Nishita.

Principalmente, Hello Nasty (Capitol, 1998) e' un miscuglio mozzafiato di campionamenti. Ogni canzone e' costruita, strato dopo strato, da suoni. Questo e' l'ideale seguito di Paul's Boutique. Anche il loro celebrato umorismo e' diventato un tic robotico. Le loro solite canzoni si sono trasformate in canzoni ripetitive e orecchiabili come Super Disco Breakin' e Body Movin'. La piu' futuristica fra tutte, Intergalactic, e' regolare mentre va avanti in un'atmosfera misteriosa. La costruzione e' spesso il piu' affettuoso aspetto della canzone, come il superbo ritmo del clavicembalo in The Move, il ritmo grottesco e la coda blues in Song For The Man, la pura cacofonia di Dedication. Il problema e' che, divertenti quanto possano essere, tracce come Remote Control sono dei semplici collage di ingegnosi campionamenti. I campionamenti avrebbero successo da soli e quindi scalato le classifiche. Quello che i Beastie Boys aggiungono e' solo il lamento fuori sintonia del cantante. Il valore sonoro dell'album oscura di molto il suo valore musicale. Quello che lo fa un ancor piu' audace esperimento e' il numero di controllate incursioni in altri generi: la samba strumentale Song For Junior, lo swing strumentale Sneakin' Out The Hospital, il bisbigliato bossanova I Don't Know, la ballata soul-jazz Picture This, il lounge Instant Death, tutte riempite con rumori ed echi del trip hop, del drum'n'bass e del dub psichedelico. Di sicuro l'album segna il ritorno dei Beastie Boys nella facciata della musica rap.

Sounds Of Science (Capitol, 1999) e' l'antologia della carriera che include anche il nuovo singolo Alive.

BS2000 e' il progetto del Beastie Boy Adam Horovitz Simply Mortified (Grand Royal, 2001), una specie di disco lo-fi pop per campionatori, percussori, tastiere scadenti e voci.

Money Mark (Ramos-Nishita), the man who, more than anyone else, is responsible for the "sound" of Beastie Boys albums, debuted solo with the effervescent Keyboard Repair (Mo' Wax, 1995), a collection in the vein of Isaac Hayes' funk-soul (Don't Miss The Boat, Ba Ba Ba Boom, Cry, Insects Are All Around Us and particularly. Make It Alone).
That was only the beginning. Push The Button (FFRR, 1999), his second solo album, is a more mainstream, pop, song-oriented work, highlighted by the catchy Maybe I'm Dead, Too Like You, Tomorrow Will Be Like Today. The new standout is Hand In Your Head. The instrumental tracks (Destroyer, Bossa Nova 101, Underneath It All) display his skills as a player and an arranger, but here they are sacrificed to the songwriting.

Money Mark's third album, the all-instrumental Change Is Coming (Emperor Norton, 2001), is more focused on funk, which is performed with all sorts of creative twists (Soul Drive Sixth Avenue, Glitch In Da System), but is equally versed in odd disco beats (People's Party), jazzy atmospheres (Love Undisputed), futuristic dance grooves (Information Contraband), and lazy latin rhythms (Pepe Y Irene, Another Day to Love You). The atmosphere got even more relaxed and adult on the six-song EP Demo? or Demolition? (Chocolate Industries, 2004).

Money Mark turned to pop tunismith on Brand New By Tomorrow (2007), an impeccable collection of melodies.

(Translation by/ Tradotto da Andrea Salacone)

Money Mark (Ramos-Nishita), l'uomo che più di tutti è responsabile del sound dei dischi dei Beastie Boys, ha esordito come solista con líesuberante Keyboard Repair (M0í Wax, 1995), una raccolta di canzoni alla maniera del funk-soul di Isaac Hayes (Donít Miss the Boat, Ba Ba Ba Boom, Insects Are All Around Us e, in particolare, Make It Alone).

Questo è stato solo líinizio. Push The Button (FFRR, 1999), il suo secondo album da solo, è un lavoro più orientato verso una forma-canzone pop-mainstream, le cui parti migliori sono le orecchiabili Maybe Iím Dead, Too Like You, Tomorrow Will Be Like Today. Stavolta spicca dalle altre la canzone Hand In Your Head. Le tracce strumentali Destroyer, Bossa Nova 101, e Underneath It All, mostrano la sua abilità di esecutore e arrangiatore, ma qui vengono messe in secondo piano rispetto alla composizione delle canzoni vere e proprie.

Il terzo album di Money Mark, lo strumentale Change Is Coming (Emperor Norton, 2001), si basa maggiormente sul funk, che viene sottoposto a contorsioni creative díogni sorta (Soul Drive Sixth Avenue, Glitch In Da System), ma è ugualmente incline a tempi disco strambi (Peopleís Party), atmosfere jazzate (Love Undisputed), dance grooves futuristici (Information Contraband), e a ritmi latini indolenti (Pepe Y Irene, Another Day to Love You).

To The Five Boroughs (Capitol, 2004) is the most awkward album of their career. The lyrics are trivial and uninspired, the music is substandard even by the low standards of old-school rappers. Ch-Check It Out and The Brouhaha prolong the agony, but, ultimately, the Beastie Boys are a dying concept.

Money Mark's solo Brand New By Tomorrow (Brushfire, 2007), the first one in five years, is simple and accessible but much less ambitious than its predecessors.

The Mix-up (2007) was de facto a continuation of the jazz-funk experiment of The In Sound From Way Out. Alas, the Beastie Boys are neither gifted instrumentalists nor original composers. In the jazz realm, they simply pale.

Hot Sauce Committee Pt 2 (2011), instead, marked a return to their vintage sound, with a handful of songs that would have made a terrific EP three decades earlier (Lee Majors Come Again, Make Some Noise, Too Many Rappers, Don't Play No Game That I Can't Win).

John Berry died in 2016.

(Translation by/ Tradotto da xxx)

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