13 Engines
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

A Blur To Me Now , 6/10
Perpetual Motion Machine , 6/10
Conquistador , 5/10
Links:

13 Engines was a Toronto (Canada) quartet that played an intelligent and elegant brand of power-pop. John Critchley, singer and guitarist, was often compared to Tragically Hip and Neil Young, but his more mature work bears a much stronger resemblance to Robyn Hitchcock's. Before Our Time (Nocturnal, 1987) and Byram Lake Blues (Nocturnal, 1989) already displayed their characteristically somber and atmospheric approach to melody. The former ran the gamut from rock and roll (Come Back Lover) to sentimental balladry (The Reunion), and the latter also spawned the modest hit Beached.

After a mediocre A Blur To Me Now (EMI, 1991), that included singles Big Surprise and King Of Saturday Night, their fourth album, Perpetual Motion Machine (EMI, 1993), suddenly found the magic balance between popular and "high" art. More and Smoke And Ashes divulged their pop style, while Bred in the Bone and What If We Dont Get What We Want showcased the delicate infrastructure of that style. But, while talent was never an issue, the collection as a whole still lacked a powerful, distinctive accent.

While Beneath My Hand and Vermillion are catchy and refined, Conquistador (EMI, 1995) is ultimately the album of a band that has not found its personality yet and the 13 Engines dissolved shortly thereafter.

John Critchley's solo career took off with Crooked Mile (2000).

(Translation by/ Tradotto da Giuseppe Schiavoni)

I 13 Engines erano un quartetto di Toronto (Canada) che suonava un intelligente ed elegante power-pop. John Critchley, il cantante e chitarrista, è stato spesso paragonato ai Tragically Hip e a Neil Young, ma in realtà i suoi lavori più maturi mostrano una somiglianza molto più spiccata con Robyn Hitchcock. Before Our Time (Nocturnal, 1987) e Byram Lake Blues (Nocturnal, 1989) avevano già mostrato il loro caratteristico approccio alla melodia, malinconico e atmosferico. Il primo presentava pezzi che spaziavano dal rock and roll (Come Back Lover) alla ballata sentimentale (The Reunion), mentre il secondo ha prodotto perfino un discreto successo come Beached.

Dopo il mediocre A Blur To Me Now (EMI, 1991), che includeva i singoli Big Surprise e King Of Saturday Night, il loro quarto album, Perpetual Motion Machine (EMI, 1993), trovò improvvisamente un magico equilibrio fra arte "popolare" e "alta". More e Smoke And Ashes palesavano lo stile pop della band, mentre Bred in the Bone e What If We Donít Get What We Want erano una vetrina delle delicate infrastrutture di quello stile. Però, nonostante il talento non sia mai stato messo in discussione, tutta la loro produzione è sempre mancata di un tratto potente e distintivo.

Beneath My Hand e Vermillion sono orecchiabili e raffinati, mentre Conquistador (EMI, 1995) è fondamentalmente líalbum di una band che non è ancora riuscita a sviluppare una sua personalità, nonché líultimo prima dello scioglimento, avvenuto subito dopo.

La carriera solista di John Critchley ha preso il via con Crooked Mile (2000).

What is unique about this music database