Derrick May
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Innovator, 8/10
Links:

Derrick May is one of the founding fathers of Detroit techno, a precursor of its many variants and particularly of acid house. Far more creative and passionate than the other founders of the genre, May's aestethic, skeletal, melancholy style gained him the nickname of "the Miles Davis of techno". He introduced both a psychological element and a futuristic vision in dance music.

Along with his high-school mates Juan Atkins and Kevin Saunderson, May began early in life to explore electronic music May sponsored the single Let's Go by X-Ray, that introduced the hypnotic, repetitive electronic figures of techno, and then recorded Nude Photo (Transmat, 1987), credited to Rhythim Is Rhythim, one of the records that started the techno revolution world-wide. An affecting melody, subaquatic basslines, jazzy hi-hats, liquid synthesisers made it an instant underground classic. May followed it with Strings Of Life (Transmat, 1987), his masterpiece. May's label soon became a reference point for an embryonic but rapidly expanding Detroit scene. R-Tyme's R-Theme and Rhythim Is Rhythim's Beyond The Dance also ranked very high in the techno Valhalla.

In 1990, right after Beginning, May sank into a self-imposed exile from the musical scene. He returned three years later with the evocative Icon (Transmat, 1993), the transcendent Kaotic Harmony (Transmat, 1993) and the compilation of unreleased tracks Relics.

The double CD Innovator (Transmat, 1997) contains all the music that May has ever released.

(Translation by/ Tradotto da Alessandro DalCin)

Derrick May è uno dei padri fondatori della tecno di Detroit, un precursore delle sue tante varianti e in particolare dell’acid house. Il suo estatico, scheletrico, malinconico stile gli fece attribuire il soprannome di "Miles Davis della Tecno". May riesce ad integrare all’interno della dance music, elementi psicologici e visioni futuristiche.

Assieme ai suoi compagni di scuola Kevin Saunderson e Juan Atkins, May inizia prestissimo ad esplorare la musica elettronica. Lancia il singolo "Let’s Go". Il brano introduce le ipnotiche, ripetitive, figure della Tecno. Successivamente, registra "Nude Photo" (Transmat, 198), accreditato Rhytm is Rhytm, uno dei brani che daranno inizio alla rivoluzione Tecno in tutto il mondo. Una melodia emozionante, linee di basso subacque, hi-hats dai sapori jazz, sintetizzatori liquidi la innalzano immediatamente a classico dell’underground. May successivamente realizza "String of Life" (Transmat, 1987), il suo capolavoro. La label di May diventa immediatamente il punto di riferimento per l'embroniale, ma in rapidissima espansione, scena di Detroit. "R-Time" di R-Tyme e Beyond the Dance del progetto Rhytm is Rhytm si collocano ai vertici del "Tecno Valhalla".

Nel 1990, proprio dopo "Beginning", May, decide di allontanarsi dalla scena musicale. Ritornerà tre anni più tardi con la evocativa "Icon" (Transmat, 1993), la trascendente "Kaotic Harmony" (Transmat, 199) e la compilation di pezzi inediti "Relics".

Il doppio cd "Innovator" (Transmat, 1997) contiene tutta la musica pubblicata da Derrick May.

What is unique about this music database