Atomic Bitchwax
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Atomic Bitchwax, 7/10
II, 5/10
Spit Blood , 5/10
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Legendary guitarist Ed Mundell of Monster Magnet, whose demonic licks were responsible for that band's most freaked-out albums, formed Atomic Bitchwax in their home base of New Jersey back in 1993, but it took five years to materialize their music on an album: Atomic Bitchwax (Mia, 1999). Mundell's restless guitar is supported by the neurotic delivery of Chris Kosnik (vocals and bass) and Keith Ackerman's stunning drumming (a relentless beat machine in the tradition of John Bonham and Keith Moon), both coming from the Slap Rocket,
Compared with other "stoner" bands, such as Captain Beyond, Fu Manchu, Kyuss and Nebula, their style is much more improvisational and more guitar-based. Mundell's trio erects a cult of riff which closely mirrors Jimi Hendrix Experience's wild and loose jamming around the guitar's improvisations. Mundell, a devoted Tommy Bolin fan, has inherited a passion for smoking blues riffs.
The show opens with a brief instrumental, Stork, which brings back memories of Led Zeppelin and Traffic. Then the power-trio's energy explodes in Birth To The Earth, a raw blues-rock jewel in the tradition of Mountain and Free, and, from here on, it's a trip at breakneck speed. Stronger doses of adrenalin propel Hey Alright (which already appeared on a 1997 compilation), in the name of Led Zeppelin's rock and roll and with runaway drumming, and Shitkicker, a compat, lucid, quintessential rave-up.
After the instrumental jam of Crazed Fandango (a Tommy Bolin song interpreted from Carlos Santana's latin perspective), Mundell charges head down with the ferocious, dark, Black Sabbath-ian riff of Hope You Die, only to pause in the smouldering tension of the cinematic instrumental Last Of The V8 Interceptors. The instrumental skills of the band emerge from Getting Old's long ouverture and from instrumental tour de force The Formula, whose 11 minutes cover more ground than most grunge bands covered in their entire career, cross-breeding progressive-rock and acid-rock, redefining heavy rock melodrama in an arresting psychological dimension. The pace is just unrelenting.
American hard-psych-rock has been left behind by the Japanese horde, and Atomic Bitchwax is no Fushitsusha, but Mundell does rule in his own little empire.
(Translation by Walter Consonni/ Tradotto da Walter Consonni)

Il leggendario chitarrista Ed Mundell dei Monster Magnet, le cui demoniache rasoiate sono state responsabili degli albums piu` stravaganti della band, ha formato gli Atomic Bitchwax nella loro tana del New Jersey gia` dal 1993, ma ci sono voluti cinque anni affinche` la loro musica si potesse materializzare su un album: Atomic Bitchwax (Mia, 1999). L'irrequieta chitarra di Mundell e` supportata dalla declamazione neurotica di Chris Kosnik (voce e basso) e dal drumming stordente di Keith Ackerman (un'implacabile macchina del ritmo nella tradizione di John Bonham e Keith Moon), entrambi provenienti dagli Slap Rocket.
Paragonati con altre "stoner" bands, come Captain Beyond, Fu Manchu, Kyuss e Nebula, il loro stile e` molto piu` improvvisato e piu` basato sulla chitarra. Il trio di Mundell erige una sequenza di riff che rispecchiano strettamente il jamming libero e sfrenato della Jimi Hendrix Experience per quanto riguarda le improvvisazioni chitarristiche. Mundell, un devoto fan di Tommy Bolin, ne ha ereditato la passione per i fumosi riffs blues.
Lo spettacolo si apre con un conciso strumentale, Stork, che riporta alla memoria i Led Zeppelin ed i Traffic. Poi l'energia del power-trio esplode in Birth To The Earth, un ruvido gioiello blues-rock nella tradizione dei Mountain e dei Free, e, da qui in žin avanti, e` tutto un viaggio a rotta di collo. Forti dosi di adrenalina sospingono Hey Alright (che e` gia apparsa su una compilation del 1997), nel nome del rock and roll dei Led Zeppelin e caratterizzata da un drumming in grado di prendere il sopravvento , e Shitkicker, una serrata, lucida, purissima festa scatenata.
Dopo la jam strumentale Crazed Fandango (una canzone di Tommy Bolin interpretata dalla prospettiva latina di Carlos Santana), Mundell carica a testa bassa con il feroce, cupo, Black Sabbath-iano riff di Hope You Die, per concedersi una pausa solo nella tensione latente dello strumentale cinematografico Last Of The V8 Interceptors. L'abilita` strumentale della band emerge dalla lunga ouverture di Getting Old e dal tour de force strumentale The Formula, i cui 11 minuti esprimono piu` di quanto molte grunge bands abbiano espresso nella loro intera carriera, mescolando progressive-rock ed acid-rock, ridefinendo il melodramma heavy rock in una dimensione psicologica in grado di togliere il respiro. Quest'album suonato a passo veloce non concede mai tregua.
L'hard-psych-rock americano e` stato superato dall'orda giapponese, e gli Atomic Bitchwax non sono i Fushitsusha, ma Mundell detta legge nel suo piccolo impero.

II (Tee Pee, 2000) is a disappointment. Forty-Five and Cast Aside Your Mask are forceful and energetic, while Solid and Cloning Chamber are dark, magnetic psychedelia, but most of the album sounds like leftovers from the previous one.

Spit Blood (Meteor City, 2002) is a test of how many times a stoner band can repeat the same, obnoxious concepts and still find an audience.

(Translation by/ Tradotto da xxx)

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