Heather Duby
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Post To Wire, 8/10
Elemental , 6/10
Come Across The River (2003)
Heather Duby (2006)
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Heather Duby e` una cantautrice, nata a Portland ma residente a Seattle dal 1994, che si ispira alle voci piu` eccentriche della musica rock (Nico, Enya, Galas, Mitchell, Bjork) per comporre canzoni colte e surreali, orchestrate in maniera ancor piu` eccentrica.
Sono proprio le orchestrazioni oniriche, dovute al produttore Steve Fisk, a costituire il forte di Post To Wire (Subpop, 1999): il forte rombo di basso che accompagna tutte le canzoni, le tenui filigrane dell'elettronica, i ritmi esotici, i registri strozzati delle chitarre. La cantante intanto sposa il cerimoniale di Nico alle visioni di Enya. Judith, cantata nel delicato contralto di Enya e sottolineata da un ritmo trip-hop, fa leva su un assordante riff di basso ed e` contrappuntata da una sezione di violini stonati. Kensington Place sfodera una tetra melodia di harmonium alla Nico sui rintocchi spettrali del pianoforte. Il passo e` da passo da tragedia greca, nonostante la scenografia da trip-hop, i campionamenti, le percussioni elettroniche, e le vertigini vocali che rispondono al suo canto accorato. Falter e` emblematica di queste cantilene delicatissime che si perdono in riberberi magici, accompagnata da un carillon minimalista di sintetizzatore a da un organo psichedelico in (lontanissimo) sottofondo. For Jeffrey, forse l'apice emotivo, e` un madrigale alla Enya con la voce sovrapposta in modo da sembrare una partitura a piu` voci, con il tribalismo africano (di cui Fisk amplifica i rimbombi) in selvaggio crescendo, e una tenue melodia new age delle tastiere. I gorgheggi soavi si accavallano alla progressione incalzante delle percussioni. Il nadir psichico e` rappresentato da September, una lenta e sonnolenta elegia cantata nel tono della Enya piu` "ecclesiastica".
I momenti di gioia sono rari. La canzone piu` cadenzata e` You Loved Me, che fa perno su un motivo soul alla Todd Rundgren e sul basso sempre poderoso. C'e` posto anche per la novelty A Healthy Fear Of Monsters, a meta` strada fra valzer e calypso.
Lo show di Duby finisce qui, perche' gli ultimi tre brani del disco sono puri esperimenti di produzione in studio della musica. Negli otto minuti di Halo Sky, forse il capolavoro del disco, la voce e` gia` distorta, le tastiere e le percussioni imbastiscono una danza grottesca, il ritmo prende velocita`, la voce si libra frantumata in echi galattici; in Soulflower e Amygdala il canto non esiste piu`, si e` ridotto a suoni umani, la cantante si limita ad emettere vagiti, e a prendere il sopravvento sono (nel primo) il ritmo e (nel secondo) le tastiere.
La voce e le liriche di Duby, nonche' le sue melodie struggenti, varrebbero da sole l'acquisto del disco, ma combinate con le partiture di Fisk diventano armi micidiali per un'analisi psicanalitica della depressione maniacale e per la ricerca dell'assoluto, secondo le direttrici di Nico.
Heather Duby is a singer songwriter from Portland, although resident in Seattle since 1994, who is inspired by the most eccentric voices of rock music (Nico, Enya, Galas, Mitchell, Bjork) for her erudite and surreal songs, often arranged in an even more eccentric manner.
It's the orchestration, due to the collaboration with producer Steve Fisk, which is at the core of Post To Wire (Subpop, 1999): the strong rumbling of the bass, the fragile filigrees of the electronics, the exotic rhythms, the agonizing timbres of the guitars. In the meantime, the singer weds Nico's cerimonial music to Enya's visions. Judith, sung in Enya's delicate contralto and punctuated by a trip-hop rhythm, relies on a loud bass riff and the counterpoint of an out of tune string section. Kensington Place, in true Nico style, displays a horror melody on the harmonium and spectral rings of piano. The effect is halfway between a greek tragedy and trip-hop. Falter, accompanied by a minimalist carillon at the synth and a psychedelic organ in the distance, is archetipical of her superbly delicate litanies which fade away in magic reverbs. For Jeffrey, possibly the emotional apex, ia a madrigal in Enya's style, with Duby's voice overdubbed so as to sound like a many-part choral song, sustained by a wild crescendo of african tribal drumming and underscored by a fragile new age melody at the keyboards. The psychic nadir of the album may be represented by September, a slow and sleepy elegy sung in Enya's most "eclesiastic" register.
Moments of happiness are rare. The most upbeat song is You Loved Me, which boasts a Todd Rundgren-like soul leitmotiv. A Healthy Fear Of Monsters is a novelty, halfway between a waltz and a calypso.
Duby's show ends here, because the album's last three songs are mere experiments in studio production. In Halo Sky, possibly the album's masterpiece, keyboards and percussions join in a grotesque dance, the rhythm takes off, the voice is fragmented in galactic echoes; in Soulflower and Amygdala there is no singing as such, as the voice is reduced to a sound and the singer wails at random: rhythm (in the former) and keyboards (in the latter) prevail.
Duby's voice and lyrics, not to mention her suave melodies, are worth the price of the CD, but, combined with Fisk's scores, they become powerful tools for a psycoanalysis of manic depression and the quest for the absolute, in Nico's footsteps.
(Translation by/ Tradotto da xxx)

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The EP Elemental (Subpop, 2001) documents the supergroup led by Steve Fisk and Heather Duby that includes a saxophonist and a turntablist. The music elaborates on the fusion of dub, hip-hop, funk, jazz and electronica that has been offered by several artists over the previous few years. Duby's voice becomes an accessory for the high-tech shuffle What You Thought and the dancefloor locomotive From Here To Gone, something like a disco diva for Fisk's scores. So much so that we find her crooning a mellow, sensual soul ballad like Love You More. And she's out of the picture in the drum'n'bass and dub monster Terrabyte, possibly the standout. Not an Heather Duby EP, despite the credits.
Duby later recorded Come Across The River (2003) and Heather Duby (2006). (Translation by/ Tradotto da xxx)

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