Jawbreaker
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
Unfun , 6.5/10
Bivouac , 5/10
24 Hour Revenge Therapy , 6/10
Dear You , 4/10
Jets To Brazil: Orange Rhyming Dictionary , 5/10
Jets To Brazil: Four Cornered Night , 4/10
Jets To Brazil: Perfecting Loneliness, 5/10
Links:

If English is your first language and you could translate this text, please contact me.
Scroll down for recent reviews in English.
I Jawbreaker (originari di New York, ma trasferitisi a Berkeley in California) sono uno dei gruppi che all'inizio degli anni '90 tentano di fondere punk-rock e power-pop. La loro parabola e` simile a quella dei concittadini Green Day, una volta sostituito Billie Joe Armstrong con il chitarrista e cantante Blake Schwarzenbach. Sono tutti figli degli Husker Du, seppur con gradazioni diverse. In questo caso Schwarzenbach vanta un registro da poco o nulla melodioso, rauco e debole, ma sa come amplificare l'effetto di un ritornello con l'energia piu` grezza.

A rivelarli e` l'EP Whack And Blite (Shredder, 1989): il concitato thrash di Lawn non e` in realta` tanto rappresentativo del talento della formazione quanto il pop sarcastico, urlato con enfasi punk, di Crane o il melodramma quasi glam di Eye-5.

Il gruppo progredisce rapidamente e sull'album Unfun (Shredder, 1990): svettano gia` le filastrocche orecchiabili di Seethruskin, Incomplete e (soprattutto) Busy, cantate a rotta di collo con la grinta di un cane rabbioso e accompagnate da un compatto "wall of sound" chitarristico. Il punkpop sentimentale di Want e` tutto sommato un'anomalia. Meno convincenti le sceneggiate piu` melodrammatiche, in cui il leader tenta di predicare come un intellettuale.

Purtroppo e` invece questa la strada intrapresa dall'album Bivouac (Communion, 1992), edito su vinile come due EP separati, sul quale e` evidente l'influenza di Paul Westerberg, dalla filosofica Shield Your Eyes alla monumentale (dieci minuti) title-track, da Chesterfield King all'autobiografica Tour Song (la migliore).

24 Hour Revenge Therapy (Communion, 1994) fa tesoro dei pregi e degli errori del precedente, con il gruppo ormai proteso verso una forma di "superpower ballad", di meditazioni esistenziali su uno sfondo strumentale granitico.

Despite the anthemic Save Your Generation, Jawbreaker's sellout became embarrassing with Dear You (DGC, 1995): Fireman is an old-man's imitation of young Jawbreaker, while Accident Prone, Jet Black and Basilica are pop ballads. A Beatles reunion couldn't be more dreadful. (Translation by/ Tradotto da xxx)

Se sei interessato a tradurre questo testo, contattami

Relocated to New York, Blake Schwarzenbach formed Jets To Brazil with former Handsome bassist Jeremy Chatelain to play pop muzak for yuppies. Orange Rhyming Dictionary (Jade Tree, 1998) contains melodic ballads like Resistance is Futile and I Typed For Miles that are not exactly revolutionary.

Adding a second guitarist (Brian Maryansky) and more keyboards, Four Cornered Night (Jade Tree, 2000) achieved the nirvana in generic mainstream radio-friendly power-pop. Where Jawbreaker were angry and intense, Jets To Brazil sound like smiling middle-age veterans of the nostalgy circuit that play Beatles fodder (You're Having the Time Of My Life), country-rock (Empty Picture Frame), and soft-rock (Orange Rhyming Dictionary, that steals the riff from the Smiths' How Soon is Now) for an aging audience of ex-punks.

Jets To Brazil's third album, Perfecting Loneliness (Jade Tree, 2002) betrays the effort that Schwarzenbach put into it (lengthy tracks, finely-sculpt arrangements, poignant lyrics) but only a couple (Disgrace, The Frequency) escape the curse of the power-pop ballad. The rest indulges in melodic muzak haflway between the Beatles and Chicago (Cat Heaven, You're the One I Want, the seven-minute closer, Rocket Boy).

Blake Schwarzenbach then formed Forgetters with Against Me's drummer Kevin Mahon and bassist Caroline Paquita that debuted with the double-EP Forgetters (TSTF, 2010).

(Translation by/ Tradotto da xxx)

Se sei interessato a tradurre questo testo, contattami

What is unique about this music database