Poster Children
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Toreador Squat, 5/10
Flower Power, 5/10
Daisy Chain Reaction , 5/10
Tool Of Man , 6/10
Junior Citizen , 6.5/10
International , 6/10
New World Record , 5/10
DDD , 6/10
No More Songs About Sleep and Fire (2004), 5/10
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Rick Valentin's Poster Children started out with the brainy noise-rock of Tool Of Man (1992), featuring drummer John Herndon, but converted to a more accessible style on Junior Citizen (1995). They eventually refined a more accessible version of the intellectual post-rock movement.
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Formati nel 1987 all'Universita` dell'Illinois, nei pressi di Champaign, da Rick Valentin (chitarra) e Rose Marshack (basso), i Poster Children suonavano un noise-rock intellettuale, ostico e un po' pretenzioso. Il sound della cassetta Toreador Squat (autoprodotta nel 1988) e` un incrocio fra il punkpop dei Buzzcocks e la neo-psichedelia dei Dinosaur Jr. Quelle registrazioni e altre sessioni dell'anno dopo costituiscono l'album di debutto ufficiale, Flower Power (Limited Potential, 1990 - Frontier, 1991). Il disco risulta raffazzonato e non riesce ancora a coniare un idioma personale.

Per Daisy Chain Reaction (Twin Tone, 1991 - Sire, 1992) il trio venne aumentato dal chitarrista Jeff Dimpsey degli Hum. Il sound e` ancora immaturo, ma Valentin ha modo di sfoderare il suo registro maniacale e, messo ordine nel disordine, canzoni come If You See Kay assomigliano adesso al formato dei Pixies. Space Gun e Chain Reaction si avventurano nella psichedelia.

Con Tool Of Man (Sire, 1992), registrato dal trio di Valentin, Marshack e il nuovo batterista John Herndon, ha inizio la fase maggiore, caratterizzata da una maggiore pulizia armonica e da frequenti ammiccamenti al rock alternativo a` la mode (Dinosaur Jr, Sonic Youth, Pavement, e cosi' via). Il principale riferimento e`, comunque, quello dei fIREHOSE, a partire dall'irruente Dynamite Chair. L'ambizione del gruppo e' quella di Clock Street e Outside In, di cesellare canzoni melodiche senza rinunciare a quello stile di strumenti molto indaffarati (ma anche piuttosto inconclusivi). L'armonia piu' originale alla fine e' quella un po' orientaleggiante di Tommyhaus. Il manifesto arrabbiato di Blatant Dis e' emblematico del loro rock comunista, che tenta di trasformare in musica l'enfasi e la dialettica di un comizio politico. Il resto del disco trabocca di armonie astruse (Redline, Three Bullets, In My Way) che pero` non coagulano in un idioma personale. Jim Valentin si e` aggiunto alla seconda chitarra e il doppio attacco rende il sound molto piu` robusto.

L'EP Just Like You (Twin Tone, 1994), riedito come Not Like You (Sire, 1995) e forte di Sick Of It All e dell'ottima Voight, e l'album Junior Citizen (Twin Tone, 1995), registrati simultaneamente, hanno le carte in regola per farli accettare da un pubblico piu' ampio in virtu' di una camaleontica varieta' di stili: su Get A Life (uno dei loro apici) sono un complesso di hardrock suonato a tutto volume, ma quella della title-track e' invece un'incalzante discomusic, sia pure didascalica secondo tecnica "brechtiana"; e lo spirito di King For A Day e' quello comico del vaudeville. A forza di provarci, il gruppo imbrocca l'anthem che cercava da anni, Revolution Year Zero, aperto da un urlo di pellerossa e condotto come un frenetico pow-wow. I brani sperimentali sono meglio focalizzati che in passato, anche se scimmiottano generi altrui, dalle sonorita' oniriche degli shoegazer (He's My Star) alle atmosfere "dilatate" dell'acidrock (Drug I Need). Howie Kantoff e` diventato il batterista permanente e ha dato una nuova impronta ritmica al gruppo.

Il vecchio batterista, Bob Rising, pubblica intanto il primo disco solista, Bob O'Clock (Throwrug, 1997), originariamente registrato nel 1993., un'opera nel segno del Syd Barrett piu` bislacco.

The poppier, and far more spirited, sound of International: RTFM (Sire, 1997) scavenges radio-friendly formats for debris and leftovers that can be pasted together to yield familiar although unusual hybrids. Black Dog starts off with a Nirvana-style vocals/guitar blast after a quiet brooding. OFor1 strums along like a folk lullaby, lulled in a surfing organ theme, until it soars in a choral guitar anthem. A Stooges-derived sneering boogie (with a chorus stolen from Pere Ubu's Non Aligned Pact) detonates Attack. Music Of America drowns a punk-rock "ramalama" in guitar arpeggios and circus drumming (and the coda recalls the Fleshtones' exuberant American Band). A disco pulse propels the novelty 21st Century, that mixes B52's and Blondie. In the end, one is faced with a short history of new wave and punk-rock, the leading genres of the 1980s.
Each song is, technically speaking, a mess: power riffs that overlap theremin wails, tempos that surge and decay, scattered guitar bursts, neurotic drumming, sneering albeit robotic vocals. The ambient/funk/dub/boogie/raga of Afterglow is as intriguing as inconclusive. It is their strength and their weakness. The songs that click are little masterpieces, the songs that do not click (generally the slow ones, with the exception of the singalong Happens Everyday) are impossible bores.

It is not surprising that members of Poster Children are also active as the more experimental Salaryman.

New World Record (SpinArt, 1999) emphasizes the pounding percussive element (the catchy Accident Waiting to Happen, Mr. Goodnight) and the heavy-bass lines (6x6) that emerged on the previous album, but also harks back to their punk origins (Chemicals, Time to Kill). With the exception of the ballad Deadman and the atmospheric samples-laden Planet Earth, the album is one of the rawer and frenzier of their career.

DDD (SpinArt, 2000) could be Poster Children's most complex album, a veritable summary of alternative rock's noncommercial techniques, and the catchy This Town Needs A Fire could be its motto and manifesto. As usual, the percussive aspect is dominant (The Old School And the New, Elf), but the band's style now runs the gamut from noise-rock (Time Share) to psychedelic pop (Strange Attractors) and to power-pop (Rock and Roll). Daisy Changed is a reggae version of Chain Reaction Judge Freeball and Peck N' Paw are eccentric instrumentals reminiscent of side-project Salaryman.

The problem is that each album seems to "remember" too well the previous one, and simply add a few discrete touches to a well-tested formula. No More Songs About Sleep and Fire (Hidden Agenda, 2004). This is basically the definition of background music, whose individual songs are negligible compared with the whole. And thus Jane and The Leader are among the few that stand out. The rest lacks identity, if not passion.

The EP On The Offensive (Hidden Agenda, 2004) collects covers.

(Translation by/ Tradotto da xxx)

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