7% Solution
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All About Satellites And Spaceships , 7/10
Gabriel's Waltz , 6/10
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7% Solution were formed in Austin by guitarist and vocalist Reese Beeman, a Texas transplant originally from Mississippi, to perform improvised jams in a style reminiscent of both Can's avantgarde experiments and Pink Floyd's early psychedelic suites. Their "lo-fi" cassettes 7% Solution (X-Ray) and Sugar (X-Ray) established them in the crowded Texan psychedelic scene.

The line-up solidified with the arrival of guitarist James Adkisson and the sound veered towards a form of space-rock without the edge: a texture of dreamy solos and instrumental trance but enlivened by a melodic, song-oriented approach that may at times recall REM and Radiohead. That quality is what makes All About Satellites And Spaceships (X-Ray, 1996) outstanding in that year's musical cene: 7% Solution adds more dynamics (and melody) to the drone-driven ambient psychedelia of the shoegazers. Built On Sands and The Road And The Common border on a more rocking brand of Mazzy Star's atmospheric pop. Revolve sounds like an excerpt from Jimi Hendrix's Third Stone From The Sun. Vocally, Beeman's obsession with Jeff Buckley is also beginning to pay off.

The single Lullaby (Hidden Agenda, 1997) introduces the three-guitar attack of Beeman, Adkisson and new member Julian Capps, but Gabriel's Waltz (X-Ray, 1999), a concept album centered around the musical form of the waltz, mostly disappoints with a self-indulgent take on Stereolab (minus the layered harmonies) and Tortoise (substitute waltz for dub). Between melodic hard-rock (Bruise), Neil Young balladry (Dear Anne, Threshold) and instrumental jam (Gabriel's Waltz), the band carves itself a unique place in the history of Texas psychedelic rock.

(Translation by/ Tradotto da Walter Consonni)

I 7% Solution sono stati formati ad Austin dal chitarrista e cantante Reese Beeman, un texano trapiantato originario del Mississippi, per esibirsi in jam improvvisate in uno stile che riporta alla mente sia gli esperimenti d'avanguardia dei Can che le prime suites psichedeliche dei Pink Floyd. Le loro cassette "lo-fi" 7% Solution (X-Ray) e Sugar (X-Ray) li hanno innalzati al top della scena psichedelica texana.

La line-up si è consolidata con l'arrivo del chitarrista James Adkisson ed il sound si è volto verso una specie di space-rock senza un confine ben definito: una trama di assoli sognanti ed estasi strumentale tuttavia rianimata da un approccio melodico e song-oriented che può richiamare alla mente tanto i REM quanto i Radiohead. Questa caratteristica è ciò che rende rilevante All About Satellites And Spaceships (X-Ray, 1996) nella scena musicale dell'anno: i 7% Solution aggiungono una maggior quantità di dinamica (e melodia) alla psichedelia ambient, orientata verso un ronzio monotono, degli shoegazers. Built On Sands e The Road And The Common si avvicinano maggiormente al pop atmosferico dei Mazzy Star. Revolve suona come una citazione della Third Stone From The Sun di Jimi Hendrix. Dal punto di vista vocale, l'ossessione di Beeman per Jeff Buckley comincia appena a licenziarsi.

Il singolo Lullaby (Hidden Agenda, 1997) presenta l'attacco a tre chitarre di Beeman, Adkisson e del nuovo membro della band Julian Capps, ma Gabriel's Waltz (X-Ray, 1999), un concept album incentrato sulla forma musicale del valzer, per lo più delude con un auto-indulgente avvicinamento agli Stereolab (meno le armonie stratificate) ed ai Tortoise (con la sostituzione del dub con il valzer).

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