Stewart Copeland
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

, /10
Links:

Stewart Copeland, nato in California e figlio di un trombettista jazz (che sarebbe in seguito diventato un dirigente della C.I.A.), trasferitosi in Inghilterra da adolescente, divenne famoso come batterista dei Police. Ma le ambizioni di Copeland si spingevano ben al di la` della musica rock, e lo scioglimento dei Police gli offri` l'occasione di abbandonare la professione di batterista. Un disco realizzato con lo pseudonimo di Klark Kent, Music Madness From The Kinetic Kid (Kryptone, 1978), ne aveva gia` messo in luce le doti di compositore orchestrale, in particolare nel Theme For Kinetic Ritual.

Copeland intraprese dapprima la carriera di compositore di colonne sonore per il cinema ("Rumble Fish", "Wall Street", "Talk Radio") e la televisione, queste ultime raccolte su The Equalizer (A&M, 1988), musiche d'occasione che avevano in comune soltanto la versatilita` del personaggio.

In mezzo ci fu l'esperienza multirazziale dei The Rhythmatist (A&M, 1985). Seguirono due album con il trio degli Animal Logic, (IRS, 1986) e (IRS, 1991).

Piu` ambizioso, ma anche piu` competente dei colleghi Sting e Summers, Copeland aspira a diventare un compositore classico (il suo primo balletto ha aperto a San Francisco nel 1985, la sua prima opera ha debuttato a Cleveland nel 1989).

(Translated by Massimo Mascia)

Born in California to a trumpet jazz player (who would eventually become a CIA official), Stewart Copeland moved to England and reached celebrity as the drummer of the Police. Yet Copeland’s ambitions looked far beyond rock music, and the splitting up of the Police offered him with the occasion to quit his drummer career. A record he released under the pseudonym of Klark Kent, Music Madness From The Kinetic Kid (Kryptone, 1978), had already highlited his qualities in orchestral composition, especially clear in the track Theme For Kinetic Ritual.

Copeland first took on composing soundtracks for movies ("Rumble Fish", "Wall Street", "Talk Radio") and TV, the latter ones collected in The Equalizer (A&M, 1988), circumstancial tunes which only have in common the versatile attitude of Copeland’s character.

Somewhere in the middle came the multi-racial experience of The Rhythmatist (A&M, 1985) and two records with the Animal Logic trio, (IRS, 1986) e (IRS, 1991).

More ambitious but also more competent than his Police colleagues, Sting and Summers, Copeland aims at becoming a classical music composer (his first ballet opened at San Francisco in 1985, his first opera début dates back to 1989, in Cleveland).

What is unique about this music database
Permission is granted to download/print out/redistribute this file provided it is unaltered, including credits.
E` consentito scaricare/stampare/distribuire questo testo ma a patto che venga riportata la copyright