Groove Armada


(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Northern Star , 6/10
Vertigo , 6/10
Goodbye Country , 6/10
Lovebox , 5/10
Black Light (2010), 5/10
Links:

Groove Armada is the collaboration between two London-based disc-jockeys, Tom Findlay and Andy Cato who debuted with the single At The River (that uses a Patti Page vocal sample) and the album Northern Star (Tummy Touch, 1998).

Vertigo (Pepper, 1999) better defined their style: atmospheric dance music for funk guitar, dub bass, jazz horns and house keyboards, all wrapped up in a slick production, that is both refreshingly retro` and romantically perverted. Chicago is an apt manifesto: samples, acid-jazz, downtempo, hip-hop, soul. Dusk You And Me and Private Interlude apply that formula to the sentimental sphere. However, the hits will be If Everybody Looked The Same and I See You Baby, i.e. two joyful exceptions to the rule, two novelties that that offer a melange of house and techno, grounded in the old-school tradition of disco and funk.

Goodbye Country (Hello Nightclub, 2001), featuring cameos by Richie Havens, Nile Rogers, Tim Hutton and Jeru Tha Damaja, sticks to the same paradigm: an infectious dance ditty (Superstylin) and several pensive ballets (Little By Little). The album is perhaps more mature than the previous ones, and it includes the joyful synthetic romp of My Friend.

Lovebox (Jive, 2002), on the other hand, is a very weak work, a collection of sterile repetition of their cliches. No matter how well packaged, very few songs (the unusually rocking Madder, the downtempo shuffle Think Twice, sexy opener Purple Haze) stand out. The disco-pop numbers (The Final Shakedown, Easy) are beginning to sound a little dated.

Soundboy Rock (2007) opted for upbeat dancefloor anthems such as Get Down.

Late Night Tales (2008) collects covers and remixes.

(Translation by/ Tradotto da Nicola Mecca)

I Groove Armada sono la collaborazione tra due disc jockey formatisi a Londra, Tom Findley e Andy Cato, che debuttarono con il singolo At the River (che usa un campione vocale di Patti Page) e l’album Northern Star (Tummy Touch, 1998).

Vertigo (Pepper, 1999) definì meglio il loro stile: musica dance d’atmosfera per chitarra funk, basso dub, fiati jazz e tastiere house, il tutto impacchettato in una raffinata produzione, che è tanto fresca e retrò quanto romanticamente perversa. Chicago è un degno manifesto: campioni, acid-jazz, lenti, hip-hop, soul. Dusk You And Me e Private Interlude applicano quella formula alla sfera sentimentale. Comunque, le hit saranno If Everybody Looked The Same e I See You Baby, due allegre eccezioni alla regola, due novità che offrono un miscuglio di house e techno, ben piantate nella tradizione della disco e del funk vecchia scuola.

Goodbye Country (Hello Nightclub, 2001), che include cameo di Richie Havens, Nile Rogers, Tim Hutton e Jeru Tha Damaja, si àncora allo stesso paradigma: un motivetto contagioso (Superstylin) e diversi balletti meditabondi (Little By Little). L’album è forse più maturo dei precedenti, ed include l’allegra e veloce My Friend.

Lovebox (Jive, 2002), d’altra parte, è un lavoro molto mediocre, una collezione di sterili ripetizioni dei loro cliché. Non importa quanto ben confezionato, poche canzoni sono salvabili (la stranamente rockeggiante Madder, lo shuffle Think Twice, l’iniziale Purple Haze). I numeri disco-pop (The Final Shakedown, Easy) cominciano a suonare un po’ datati.

Soundboy Rock (2007) optò per inni da pista da ballo.

Late Night Tales (2008) raccoglie cover e remix.

Black Light (2010), a more shameless attempt at riding the synth-pop fad, contained the single Paper Romance. (Translation by/ Tradotto da xxx)

Se sei interessato a tradurre questo testo, contattami

What is unique about this music database