Sarah McLachlan
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
Touch , 6/10
Solace , 7/10
Fumbling Towards Ecstasy , 6/10
Surfacing , 6/10
Afterglow (2003), 6/10
Laws of Illusion (2010), 6/10
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Sarah McLachlan is a songwriter hailing from Halifax (Canada). She recorded Touch (Nettwerk, 1988) while she was barely 20, and became overnight one of the leading figures of modern singer-songwriting. Vox, Ben's Song and Steaming are not only touching melodies but also delicate balances of vocal expression. Similarities with Joni Mitchell end with the contralto range they share. Her miniature acoustic settings are handcrafted like jewels and reveal the same sensitive soul that breathes through the lyrics.

The hit Into The Fire is a super-production that is hardly matched in grandeur by anything else on Solace (Nettwerk, 1991). The sound of the album is even more atmospheric, icy and graceful than before, thanks mainly to producer Pierre Marchard (who plays keyboards, guitars, drums, mandolin). McLachlan has developed into a melancholy and pensive chanteuse who can transcend her realistic topics and achieve a sort of sorrowful trance (Drawn To The Rhythm, Path of Thorns).

The same method that made Solace (Nettwerk, 1991) so cold and stark makes Fumbling Towards Ecstasy (Nettwerk, 1994) so soothing and warm. Fear, Hold On and Good Enough are mature compositions that use melody in a creative manner (although occasionally relying too much on electronic percussion). Possession has a misguided dance beat and lush arrangements almost derail the album. But this was the work that establish her as an influential songwriter on a whole generation of women.

Continuing her fortunate partnership with Marchard, McLachlan Surfacing (Nettwerk, 1997) has the same aura of ecstasy and trance, that emanates both (feminine) confidence and (feminine) grace. The album is unsatisfying for several reasons: a lack of unity (it jumps from the energetic Building a Mystery and Sweet Surrender to the melodrama of Adia), arrangements that sound out of balance and often compete with the voice, a feeling of dejavu in several songs, and the tedious reiteration of the singer's leitmotiv. It is no surprise that the best song is the humble piano ballad Angel (reminiscent of Ben's Song).

(Translation by/ Tradotto da Francesco Serini)

Sarah McLachlan è una cantautrice arrivata da Halifax (Canada). Ancora ragazza, registrò Touch (Nettwerk, 1988) e divenne improvvisamente una delle più acclamate cantanti e cantautrice moderne. Vox, Benís Song e Steaming non solo sorprendono per le toccanti melodie ma anche per le delicate armonie che le sue espressione vocali riescano a creare. I paragoni con Joni Mitchell non vanno oltre la voce da contralto che le accomuna. I suoi arrangiamenti acustici e minimali sono perfettamente eseguiti come gioielli ben lavorati e rivelano la stessa sensibilità díanimo che esprimono le sue liriche. Il successo Into The Fire è una mega produzione che però non riesce a ridare la bellezza degli altri brani contenenti in Solace (Nettwerk, 1991). Il suono dellíalbum è ancora più atmosferico, gelido e gradevole di prima, grazie soprattutto al produttore Pierre Marchard (che suona tastiere, chitarre, batteria e mandolino). McLachlan incarna la figura di una poetessa malinconica e triste che riesce a trascendere argomenti personali a favore di una più sofferta contemplazione del mondo (Drawn To The Rhythm, Path Of Thorns). Lo stesso metodo che fece Solace così freddo e duro fa Fumbling Towards Ectasy (Nettwerk, 1994) invece rilassante e caldo. Fear, Hold on e Good Enough sono mature composizioni in cui si usa la melodia in maniera creativa (sebbene alcune volte rifacendosi troppo a percussioni elettroniche). Così come sulla falsariga del battito dance in Possession, anche altri arrangiamenti usati non mettono in risalto quale fosse líintento di questo lavoro. Continuando la sua fortunata collaborazione con Marchard, la McLachlan di Surfacing (Nettwerk, 1997), ha la stessa aura di estasi e rapimento nel rappresentare contemporaneamente sia la sicurezza che la grazia femminile. Líalbum però, non è soddisfacente per vari motivi: manca di unità (spazia dalle energiche Building A Mystery e Sweet Surrender al melodramma Adia), gli arrangiamenti si presentano non adeguati e spesso in contrasto con la voce, il sentimento di dejavu di tante canzoni e la noiosa ripetizione del leitmotiv della cantante. Non è sorprendente allora che la migliore canzone è una semplice ballata al pianoforte Angel, che ricorda Benís Song.

Afterglow (Arista, 2003), the first album in six years, is her most adult work yet, reflecting on both private and public events, and containing her first international hit, the syncopated shuffle World On Fire.

Laws of Illusion (2010), the first album of original material in seven years, is basically a concept about breaking up, a work of stately melancholy.

(Translation by/ Tradotto da xxx)

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