More Work Songs From The Planet Of Apes (GFC, 1997) includes the
ten-minute Sweet Gertrude.
By his standards, It's True (Blocks Blocks Blocks, 2004) is only
intermittently demented. The
odd autobiographical rant of My Cousin Dave and the tragic
portrait of Lori employ only acoustic guitar, one in a street-minstrel
style and the other one in a sloppy, dissonant style.
But his musical genius is best appreciated in the
Queen of Sheba, possibly his idea of a neoclassical lied (majestic
melody, soaring harpsichord-like accompaniment, bubbling electronica),
Fluke Fluke Fluke, which blends
Jonathan Richman's self-parodic wit and
the rhythm of Talking Heads' Psycho Killer,
and Born To Love You, a wedding of intergalactic signals mix with doo-wop harmonies.
Whether he goes purely acoustic or he ventures into electronics,
the results are always unpredictable.
Theme and Variations (2006), several years in the making, is a concept
about a failed relationship.
Bob Wiseman tortures himself to death by reenacting
the story of his love and of its ending. He begins by searching for his
identity in Who Am I, and then pities himself in the relatively
upbeat pop tune Man of Misery, that (at nine minutes) stands as one
of his most accomplished visions of how to put feeling into words into notes.
Search The World is another poppy peak, in which
languid melody and tender lyrics are perfectly integrated in the piano-based
accompaniment.
So is the desolate elegy of Three Men, dressed up in semi-waltzing chamber music and audio-verite'.
And the six-minute agony of Kissproof, sung from a distance and topped by a barely-tuned piano that awkwardly flirts with both blues and jazz music, displays more of these "scenic" virtues.
However, Wiseman seems more comfortable singing his misery in the
spare folkish style of Passion Flowers and Henry Moore Room.
The "theme" of the album is not particularly engaging but some of the variatios
are strokes of pure genius.
Giulietta Masina at The Oscars Crying (2013)
|
(Translation by/Tradotto da Stefano Iardella)
More Work Songs From The Planet Of Apes (GFC, 1997) include Sweet Gertrude, di dieci minuti.
Secondo i suoi standard, It's True (Blocks Blocks Blocks, 2004) è solo a intermittenza demenziale. Lo strano sfogo autobiografico di My Cousin Dave e il tragico ritratto di Lori utilizzano solo la chitarra acustica, una in stile menestrello di strada e l'altra in uno stile sciatto e dissonante. Ma il suo genio musicale è apprezzato al meglio in Queen of Sheba, forse la sua idea di un lied neoclassico (melodia maestosa, accompagnamento impetuoso simile a un clavicembalo, elettronica gorgogliante), Fluke Fluke Fluke, che fonde l'arguzia autoparodica di Jonathan Richman al ritmo di Psycho Killer dei Talking Heads, e Born To Love You, un matrimonio di segnali intergalattici mescolati ad armonie doo-wop. Sia che scelga di dedicarsi esclusivamente all'acustica o si avventuri nell'elettronica, i risultati che ottiene sono sempre imprevedibili.
Theme and Variations (2006), in lavorazione da diversi anni, è un concept su una relazione fallita. Bob Wiseman si tortura a morte rievocando la storia del suo amore e della sua fine. Inizia cercando la sua identità in Who Am I, per poi autocompatirsi nel brano pop relativamente ottimista Man of Misery, che (con i suoi nove minuti) rappresenta una delle sue visioni più complete su come tradurre i sentimenti in parole e note. Search The World è un altro picco poppy, in cui melodia languida e testi teneri sono perfettamente integrati nell'accompagnamento basato sul pianoforte. Così è la desolata elegia di Three Men, vestita di musica da camera semi-valzer e audio-verité. E l'agonia di sei minuti di Kissproof, cantata da lontano e sormontata da un pianoforte appena accordato che flirta goffamente sia con il blues sia con il jazz, mostra molte di queste virtù "sceniche". Tuttavia, Wiseman sembra più a suo agio nel cantare la sua miseria nello stile folk di Passion Flowers e Henry Moore Room. Il "tema" dell'album non è particolarmente coinvolgente ma alcune variazioni sono colpi di puro genio.
Giulietta Masina at the Oscar Crying (2013)
|