65Daysofstatic


(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
The Fall Of Math (2004), 6.5/10
One Time For All Time (2005), 6.5/10
The Destruction of Small Ideas (2007), 5/10
We Were Exploding Anyway (2010), 5.5/10
Silent Running (2011), 5/10
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65Daysofstatic, a British instrumental post-rock outfit led by guitarists Joe Shrewsbury and Paul Wolinski, coined a sound for guitar, piano, noise and drum-machine that seamlessly blended Brit-pop, hard-rock and drum'n'bass. The Fall Of Math (Monotreme, 2004) was derived from both elements of Mogwai and Squarepusher. The result is moody and neurotic, and perhaps that is what the brief noisy overture of Another Code Against The Gone stands to warn about. Other than the vibrant piano-driven Install A Beak In The Heart That Clucks Time In Arabic, the main idea is one of undanceable dance-music with sudden bursts of energy, such as This Cat Is A Landmine and culminating with the twisted square dance of Aren't We All Running. When drum'n'bass prevails, the best result is the unstable evocative structures of The Fall Of Math. The single Retreat Retreat borders on shoegazing and sound a bit derivative of solemn threnodies of the 1990s, but it lays the foundations for the emotional, quasi-religious and highly-chromatic tapestry of Hole that, in turn, segues naturally into the slow-rising, mildly anthemic, guitar hymn Fix The Sky A Little. The music is rarely jovial and carefree, I Swallowed Hard Like I Understood being the notable exception.

The sonic attack of One Time For All Time (Monotreme, 2005) was simultaneously more intense and elegant, more "digital" and more visceral, thanks to the addition of Paul Wolinski's keyboards.

The Destruction of Small Ideas (2007) had an even stronger digital feel but fell short on creative ideas.

We Were Exploding Anyway (2010) reduced the jarring tones and increased the doses of electronica, yielding the crisp and streamlined Mountainheads as well as the eight-minute "song" Come To Me (with the Cure's Robert Smith on vocals). The epileptic Dance Dance Dance is more in line with the Field's reputation for disorienting soundscapes, a reputation that gets enhanced by enigmatic compositions like the lengthy Tiger Girl, Crash Tactic, Piano Fights and Weak4. The EP Heavy Sky (2010) was a corollary to the album.

Silent Running (2011) was a far less ambitious work, with the exception of Space Montage.

Paul Wolinski also released Labyrinths (2011) in a more traditional techno and synth-pop vein.

(Translation by/ Tradotto da Alessandro Rusignuolo)

I 65Daysofstatic sono un gruppo britannico strumentale post-rock guidato dai chitarristi Joe Shrewsbury e Paul Wolinski che ha originato un suono di chitarra, pianoforte, noise e drum-machine che miscela perfettamente Brit-pop, hard-rock e drum'n'bass. The Fall Of Math (Monotreme, 2004) proviene da elementi presi sia dai Mogwai che da Squarepusher. Il risultato è lunatico e nevrotico e forse la breve e rumorosa ouverture Another Code Against The Gone allerta l’ascoltatore proprio su questo. A parte il vivace brano basato sul pianoforte Install A Beak In The Heart That Clucks Time In Arabic, l'idea principale è quella di una musica dance imballabile con improvvise esplosioni di energia, come in This Cat Is A Landmine e che culmina con la contorta e seriosa danza di Aren't We All Running. Quando prevale il drum'n'bass il risultato più apprezzabile lo si trova nelle instabili e suggestive strutture di The Fall Of Math. Il singolo Retreat Retreat è al limite dello shoegaze e suona piuttosto come delle trenodie solenni degli anni ‘90, ma distende un emozionante, quasi religioso e altamente cromatico arazzo in Hole che, a sua volta, sfocia naturalmente in un lento crescendo, quasi un inno di chitarra, in Fix The Sky A Little. La musica è raramente gioviale e spensierata, tranne l’eccezione di I Swallowed Hard Like I Understood.

L'attacco sonoro di One Time For All Time (Monotreme, 2005) è allo stesso tempo più intenso ed elegante, più "digitale" e viscerale, grazie all'aggiunta delle tastiere di Paul Wolinski.

The Destruction of Small Ideas (2007) ha un'atmosfera digitale ancora più forte, ma denuncia il fatto che la band comincia ad essere a corto di idee creative.

We Were Exploding Anyway (2010) ha ridotto i toni stridenti e aumentato le dosi di elettronica, ottenendo la fredda e semplice Mountainheads, che caratterizzano anche gli otto minuti della "canzone" Come To Me (con Robert Smith dei Cure alla voce). L’epilettica Dance Dance Dance è più in linea con la fama dei Field nel generare paesaggi sonori disorientanti, una peculiarità che viene arricchita da composizioni enigmatiche come Tiger Girl, Crash Tactic, Piano Fights e Weak4. L’EP Heavy Sky (2010) è un corollario dell'album.

Silent Running (2011) è un lavoro molto meno ambizioso, eccettuato il pezzo Space Montage.

Paul Wolinski ha realizzato anche Labyrinths (2011) tipico della vena techno e synth-pop.

(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
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