Adrian Crowley


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A Strange Kind (1999) , 7/10
When You Are Here You Are Family, 6/10
A Northern Country (2004), 6.5/10
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Irish-based Malta-born singer-songwriter Adrian Crowley debuted with A Strange Kind (1999 - Ba Da Bing, 2002), that harked back to the creative songwriters of the 1970s. Capricorn weds the simple tone of a (Nick Drake) and the psychological tension of a John Martyn, while a small ensemble turns the atmosphere into a quiet nightmare. The depressed mood prevails in the languid, hypnotic six-minute dirge Slow Fuse, whose dreamy, plaintive, trancey vocals recall Mark Kozelek. A steady martial beat contrasts effectively with desolate piano notes that never end their melody. The lugubrious Emotional Playground intones an Indian prayer. A wallpaper of neurotic noises envelops the hallucinated fear of Trophies, while the guitar seems to accompany a Middle-Eastern dance. Surprisingly, the longest track, the eight-minute Safe House, is also the most straightforward.
For such an accomplished album, it is odd that the mood be best summed up by an instrumental track, Trilogy, whose foggy ambience and distant tolls seemed to be washed ashore from another planet.

When You Are Here You Are Family (Ba Da Bing, 2002) is a more conventional album, in the vein of Will Oldham (whose brooding resignation echoes in Tall Ships, For the Last Time, Girl From the Estuary, Solitary Diving).

Very few word painters have a palette as broad as Crowley's. A Northern Country (Ba Da Bing, 2004) employs the neoclassical pace of One Hundred Words For Snow before tip-toeing into Dark Anvil Skies, weaves the warmer and denser Morning Frost before evoking Leonard Cohen's tender melodies in A Northern Country, suspends himself in the hypnotic lullaby Photographing Lightning Strikes before weeping into the anemic blues of Great Salt Lake, delves into the dilated trance of Brake Lines and reemerges in the sullen piano notes of Happiness Came To My Door. Everything flows slowly into consciousness, like a continuous state of daydreaming. Each song displays Crowley's ability to abstract a personal/domestic situation and turn it into some kind of supernatural experience. The best thing about Crowley's albums is that not one second is wasted.

(Translation by/ Tradotto da Amir Abbara )

Il cantautore irlandese Adrian Crowley debuttò con A Strange Kind (1999- Ba Da Bing, 2002), probabilmente la prima raccolta di un cantautore britannico che ricorda i gloriosi giorni dei '70. Capricorn unisce il tono semplice di un Nick Drake con la tensione psicologica di un John Martyn, mentre un piccolo ensemble trasforma l'atmofera in un incubo quieto. L'umore depresso prevale nella languida, ipnotica nenia di sei minuti Slow Fuse, le cui voci sognanti, lamentose, piene di trance richiamano MarkKozelek.Un costante ritmo marziale contrasta efficacemente con le note desolate del piano che non terminano mai la loro melodia. La lugubre Emotional Playground intona una preghiera indiana. Un tappeto di rumori nevrotici avvolge la paura allucinata di Trophies, mentre la chitarra sembra che accompagni una danza mediorientale. Straordinariamente, la traccia più lunga, gli otto minuti di Safe House, è anche la più essenziale.Per un album così elaborato, è strano che l'umore sia riassunto al meglio da un traccia strumentale, Trilogy, il cui ambiente nebbioso e i rintocchi distanti sembrano sbarcati da un altro pianeta.

When You Are Here You Are Family (Ba Da Bing, 2002) è un album più covenzionale, con uno spirito alla Will Oldham (la cui rassegnazione meditativa echeggia in Tall Ships, For the Last Time, Girl From the Estuary, Solitary Diving) Over the Waterway chiude un valzer simile a Tonight I Can See.

(Translation by/ Tradotto da Giuseppe Schiavoni)

Pochi autori hanno una gamma espressiva vasta come quella di Crowley. A Northern Country (Ba Da Bing, 2004) utilizza il ritmo neoclassico di One Hundred Words For Snow, prima dell’entrata in punta di piedi di Dark Anvil Skies, tesse la più calda e densa Morning Frost prima di evocare le dolci melodie di Leonard Cohen in A Northern Country, si autosospende nella ninnananna ipnotica Photographing Lightning Strikes prima di riversarsi nel blues anemico di Great Salt Lake, affonda in una trance dilatata in Brake Lines e riemerge sulle cupe note di piano di Happiness Came To My Door. Tutto scorre lentamente all’interno del mondo cosciente, come un continuo stato di dormiveglia. Ogni canzone dimostra l’abilità di Crowley di isolare una situazione personale/domestica e di trasformarla un’esperienza quasi soprannaturale. Il miglior complimento che gli si può fare è che neanche un secondo dei suoi album è tempo sprecato.

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