Crystal Antlers


(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
Crystal Antlers (2008), 7.5/10 (EP)
Tentacles (2009) , 6.5/10
Two-Way Mirror (2011) , 5/10
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Los Angeles' ensemble Crystal Antlers, fronted by shouter Jonny Bell and featuring Victor Rodriguez on Farfisa organ, debuted with the singles Parting Song For The Torn Sky / Parchman Farm (2006) and Until The Sun Dies (Part 2) / Swamp Song (2007), followed by the EP Crystal Antlers (2008). The EP (that reprises the A-sides of the two singles) was one of the most creative and vibrant releases of the era. Until The Sun Dies (Part 2) creates a surprising balance between manic pounding rock'n'roll and power-ballad. Vexation, possibly the apex, is an emphatic and rousing organ-driven anthem that evokes Colosseum. The circus-like atmosphere of the waltzing A Thousand Eyes sounds like a psychotic version of the Doors with a symphonic coda a` la Moody Blues. The instrumental introduction of Owl is reminiscent of early Pink Floyd but is followed by an emphatic aria worthy of a Broadway musical. The relentless Arcturus borders on heavy metal. The dense melodramatic free-form feedback jam of Parting Song For The Torn Sky outdoes Jimi Hendrix. The whole is more than its parts. There is a concentrate of history of rock music and there is a lot that was never in the history of rock music.

The full-length album Tentacles (Touch And Go, 2009) concocts a variety of organ-driven noise-pop rave-ups. After Painless Sleep, an instrumental overture of noisy minimalist repetition, the demented gypsy dance of Dust leads to Time Erased, a drunk version of the Doors' Break On Thru with fibrillating organ and rhythm'n'blues shouting. The pathos is sustained through the waltzing soul ballad Andrew and the anthemic garage bacchanal Tentacles. The seven-minute Several Tongues returns to the minimalist pattern of the overture and adds a psychedelic chant and an instrumental break of free-jazz cacophony. Unfortunately, the quality heads downhill in the second half of the album. This should have been another (killer) EP.

Two-Way Mirror (2011), with new keyboardist Cora Foxx, was an eclectic collection that spanned many genres but failed to master any of them.

(Translation by/ Tradotto da Gianfranco Federico)

L’ensemble di Los Angeles Crystal Antlers, capitanati dallo shouter Jonny Bell e con Victor Rodriguez all’organo Farfisa, debuttarono con i singoli Parting Song For The Torn Sky / Parchman Farm (2006) e Until The Sun Dies (Part 2) / Swamp Song (2007), seguiti dall’EP Crystal Antlers (2008).

L’EP (che riprende i lati A dei due singoli) era una delle più creative e vibranti pubblicazioni dell’epoca. Until The Sun Dies (Part 2)crea un sorprendente equilibrio tra il rock’n’roll più maniacale e martellante e la power ballad.

Vexation, possibilmente l’apice del disco, è un inno enfatico e trascinante guidato dall’organo che ricorda i Colosseum. L’atmosfera da circo del valzer A Thousand Eyes suona come una versione psicotica dei Doors con una coda sinfonica a là Moody Blues. L’introduzione strumentale di Owl è reminiscente dei primi Pink Floyd, ma è seguita da un’aria enfatica degna di un musical di Broadway. L’implacabile Arcturus sfiora l’heavy metal. La densa, melodrammatica jam free-form per feedback Parting Song For The Torn Sky riesce anche a far meglio di Jimi Hendrix. Il tutto è più delle sue parti. Vi è un concentrato di storia della musica rock e anche molto che non c’era mai stato, nella storia della musica rock.

 

L’album Tentacles (Touch And Go, 2009) mette insieme una varietà di rave-up di noise-rock guidati dall’organo. Dopo Painless Sleep, un’ouverture strumentale di rumorose ripetizioni minimaliste, la demente danza zingara di Dust conduce a Time Erased, una versione ubriaca di Break On Thru dei Doors per organo fibrillante e shouting da rhythm'n'blues. Il pathos è sostenuto attraverso il valzer della ballata soul Andrew e l’inno baccanale da garage Tentacles. Several Tongues, di sette minuti, ritorna al pattern minimalista dell’ouverture e aggiunge un cantico psichedelico e un break strumentale di free-jazz cacofonico. Sfortunatamente, la qualità precipita nella seconda parte dell’album. Sarebbe potuto essere un altro EP killer.

Two-Way Mirror (2011), con la nuova tastierista Cora Foxx, è una collezione eclettica di brani che attraversano molti generi senza riuscire però a padroneggiarne alcuno.

(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
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