Dreamland


(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Underwater (2001) , 6.5/10
Honey Barbara: FeedLotLoopHole (1993), 6/10
Honey Barbara: I-10 & W. Ave (2001), 6.5/10
Links:

Dreamland is the Texas-based duo of Johnny Rodriguez on keyboards, native American flutes and vocals, and James Sidlo on guitar and sound effects. They debuted with the ambient/world instrumental music of Underwater (Dogfingers, 2001). Some of the lengthy tracks, notably Sunspots (9.53), evoke the tense atmospheres created by Klaus Schulze with floating melodic fragments, as distorted guitars and electronic keyboards engage in a game of echoes and superposition. I Frequency - Dream in Soundwaves (7.38), instead, creates a gothic mood by interlacing electronic drones and spectral male choirs. The five-part suite Underwater is the most ambitious piece: Descent (6.28) carves circle after circle of the vortex that leads into a filigree of aquatic piano notes; Floating (6.49) sculpts time and space via anoher dose of slowly unfolding soothing electronic drones. Echolocation (5.42) explores the suspended life of the depths, while a few piano notes introduce the magical soundscape of Deep Zone (8.01). Ascent (3.29) is more tense, as the sounds of the journey are no longer absolute, but relative to the noises of the environment. Highly evocative and impressionistic, this is music for inner soundtracks.

James Sidlo is also in Honey Barbara, the wildly eccentric project of vocalist and multi-instrumentalist Ross Marlow, who debuted in the 1990s with FeedLotLoopHole (Emigre, 1993) and whose I-10 & W. Ave (Emigre Records, 2001) is a surrealistic pastiche of electronica, dance music and rock'n'roll that would make the Residents proud of him.

(Translation by/ Tradotto da Andrea Marengo)

Dreamland è il duo composto dai texani Johnny Rodriguez (tastiere, strumenti a fiato dei nativi americani e voce) e James Sidlo (chitarra ed effetti sonori). Essi debuttarono con la musica strumentale ambient-world di Underwater (Dogfingers, 2001). Alcune delle tracce più lunghe, specialmente Sunspot (9:35), rievocano le atmosfere tese di Klaus Schulze grazie ai loro fluttuanti frammenti melodici, mentre chitarre distorte e tastiere elettroniche si innestano in un gioco di echi e sovrapposizioni. I Frequency - Dream In Soundwaves (7:38), crea invece, un'atmosfera gotica interlacciando ronzii elettronici a spettrali cori maschili. La suite in cinque parti di Underwater è la traccia più ambiziosa: Descent (6:28) scolpisce cerchi su cerchi di vortici che si trascinano in una filigrana di note di pianoforte; Floating (6:49) scolpisce il tempo e lo spazio per mezzo di un'altra dose di calmanti ronzii elettronici distesi lentamente. Echolocation (5:42) esplora la vita sospesa delle profondità, mentre poche note di pianoforte introducono il magico paesaggio sonoro di Deep Zone (8:01). Ascent (3:29) è più tesa, come se i suoni della giornata non fossero più illimitati, ma relativi ai rumori dell'ambiente. Questa musica molto evocativa ed impressionista è una colonna sonora dell'intimità.

James Sidlo è anche attivo negli Honey Barbara, il progetto selvaggiamente eccentrico del cantante e polistrumentista Ross Marlow, che debuttò negli anni novanta con FeedLotLoopHole (Emigre, 1993) e il cui I-10 & W.Ave (Emigre Records, 2001) è un pastiche surreale di elettronica, musica da ballo e rock 'n' roll, del quale i Residents sarebbero orgogliosi.

(Copyright © 2003 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
What is unique about this music database