Dresden Dolls
(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso)
Dresden Dolls (2004), 7/10
Yes Virginia (2006), 6.5/10
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Boston's duo Dresden Dolls (drummer Brian Viglione and vocalist and pianist Amanda Palmer) concocted an odd hybrid of German cabaret and British punk-rock on the live A Is for Accident and especially on the real debut Dresden Dolls (8ft, 2004). After the piano-based Queen-like introduction of Good Day, the desperately exuberant Girl Anachronism sets the real tone of the Dresden Dolls' punk opera. Kurt Weill's influence permeates Missed Me and especially the hilarious Coin-Operated Boy, but that's just the surface. Their range is much broader. Gravity boasts an anthemic piano progression à la Warren Zevon. The Perfect Fit is a piano-driven recitation rising to anthemic rant in the vein of Patti Smith. The sweet melody of The Sheep Song evoke the fake innocence of the Velvet Underground & Nico (compare with Sunday Morning). The complex, dark and introverted Half Jack and Slide show sophisticated songwriting skills. The closer is an eight-minute elegy Truce, initially barely whispered and later screamed in a crescendo of strings and finally drowned in an outburst of collective instrumental dissonance.

The stereotypical marches and waltzes of German cabaret are better disguised on Yes Virginia (Roadrunner, 2006), a work that relies more on Palmer's lyrics while attempting to broaden the stylistic palette. Sex Changes and My Alcoholic Friends are the explicit references to the cabaret and the music-hall, the former propelled by jumping piano and the latter decorated with a catchy melody. Amanda Palmer now sounds like a consummate front-woman, and Backstabber echoes the Pretenders. The album, in general, is permeated by a more aggressive, almost furious, approach, notably in Modern Moonlight. However, Shores Of California (and to some extent the more radio-friendly Sing) seems to steer towards a soulful, intellectual stance à la Joni Mitchell. Further refining the vocal skills demonstrated in the first album's The Perfect Fit, The seven-minute Delilah tries to match the creative soliloquy of Joanna Newsom. This is Palmer's show, and a drum-less composition like Me And The Minibar makes it clear. Compared with the first album, though, the material seems to falter a bit too often.

No Virginia (2008) collects (terrible) rarities.

Who Killed Amanda Palmer (2008) was the solo debut by Amanda Palmer, a collection of songs composed over a decade in a broad range of styles.

(Translation by/Tradotto da Davide Carrozza)

I Dresden Dolls di Boston (il batterista Brian Viglione e la cantante e pianista Amanda Palmer) inventarono uno strano ibrido di cabaret tedesco e punk-rock britannico nel live A Is for Accident e specialmente nel vero album d'esordio Dresden Dolls (8ft, 2004). Dopo l'introduzione pianistica Queen-iana di Good Day, la disperata esuberanza di Girl Anachronism stabilisce il vero tono dell'opera punk dei Dresden Dolls. L'influenza di Kurt Weill permea Missed Me e soprattutto l'ilare Coin-Operated Boy, ma solo in superficie. La loro estensione è molto più ampia. Gravity vanta una prograssione pianistica da inno alla Warren Zevon. The Perfect Fit è un recitativo pianistico che si eleva a declamazione da inno sulla falsariga di Patti Smith. La dolce melodia di The Sheep Song evoca la falsa innocenza dei Velvet Underground & Nico (confrontare con Sunday Morning). La complessa, buia e introversa Half Jack e Slide mostrano capacità di scrittura sofisticata. In chiusura, l'elegia di otto minuti Truce, all'inizio sussurrata appena e poi urlata in un crescendo di archi e infine immersa in un'esplosione di dissonanze strumentali collettive.

Marce e valzer stereotipici del cabaret tedesco sono meglio mascherati in Yes Virginia (Roadrunner, 2006), un lavoro che si affida più ai testi della Palmer, nel tentativo di ampliare la tavolozza degli stili. Sex Changes e My Alcoholic Friends sono gli espliciti riferimenti al cabaret e al music-hall, la prima spinta da un piano saltellante e la seconda decorata con una melodia orecchiabile. Amanda Palmer ora sembra una consumata front-woman, e Backstabber ricorda i Pretenders. L'album, in generale, è permeato da un approccio più aggressivo, quasi furioso, soprattutto in Modern Moonlight. Tuttavia, Shores Of California (e in una certa misura la più radiofonica Sing) sembra dirigersi verso un'attitudine profonda e intellettuale alla Joni Mitchell. A rifinire ulteriormente le capacità vocali dimostrate in The Perfect Fit dal primo album, i sette minuti di Delilah provano ad eguagliare il soliloquio creativo di Joanna Newsom. Questo è lo show della Palmer, e la composizione Me And The Minibar, senza batteria, chiarisce tutto. Paragonato al primo album, tuttavia, il materiale sembra perdere colpi troppo spesso.

No Virginia (2008) è una raccolta di (orribili) rarità.

Who Killed Amanda Palmer (2008) è il debutto solista di Amanda Palmer, una raccolta di canzoni composte in una vasta gamma di stili nell'arco di più di una decade.

(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso)
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