Feist


(Copyright © 2010 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

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Canadian singer-songwriter Leslie Feist (based in Toronto), who had already recorded Monarch (Not On Label, 1999) and toured with her roommate Peaches, transformed herself into a pop chanteuse for Let It Die (2004), half covers and half originals, whose humble, naive, singsong Mushaboom propelled her to stardom, and The Reminder (Cherry Tree, 2007), almost entirely co-written by her. The third one marked a mature achievement as she propelled herself to the forefront of the female singer-songwriters trying to bridge the Joni Mitchell generation and the Bjork generation. Just like those two role models, Feist too placed the voice centerstage, her voice making up for most of the appeal of their albums.

The jazzy Let It Die (2004) turned her into a pop star, thanks in no small measure to Canadian producer and keyboardist Jason Charles Beck (Chilly Gonzales).

She wrote all the songs but one of The Reminder (2007). The nonchalant country ballad 1 2 3 4 (co-written with Australian singer Sally Seltmann aka New Buffalo) is the natural heir to Mushaboom, more so than the pounding synthetic single My Moon My Man.

She also sang in Broken Social Scene.

Metals (2011) indulges in torch ballads like the single How Come You Never Go There which are only occasionally also catchy (Bittersweet Melodies and Graveyard) and more often emotionally unstable (the brooding, bluesy Anti-Pioneer, the country lament The Bad In Each Other, the evocative quasi-gospel The Undiscovered First). Ranging from the stomping Comfort Me to the delicate The Circle Married the Line, her music has abandoned the jazzy overtones but picked up more variety and subtlety.

(Translation by/ Tradotto da Rosa Borgonovi)

La cantautrice canadese Leslie Feist, che vive a Toronto, e che aveva già registrato Monarch (autoproduzione, 1999) per poi fare un tour con la coinquilina Peaches, si trasforma in una cantante pop per Let It Die (2004), album di metà cover e metà pezzi propri, la cui umile, ingenua cantilena Mushaboom la porta alla popolarità. Il terzo album, The Reminder (Cherry Tree, 2007) scritto principalmente da lei in collaborazione con altri musicisti, segna una conquista matura, in quanto la porta in prima linea tra le cantautrici femminili nell’intento di collegare la generazione di Joni Mitchell e quella di Bjork. Proprio come questi due modelli, anche Feist dà alla voce un ruolo di primo piano, la quale compensa per la maggior parte l’appeal dei loro album che manca al suo.

 

L’album Let It Die (2004), dal sapore jazz, trasforma Feist in una pop star, in gran parte grazie al produttore canadese e tastierista Jason Charles Beck (Chilly Gonzales).

 

In The Reminder (2007) tutti I brani sono scritti da lei tranne uno. La disinvolta ballad country 1 2 3 4 (scritta in collaborazione con la cantante australiana Sally Seltmann, anche nota come New Buffalo) è l’erede naturale di Mushaboom, ancor più di My Moon My Man, singolo dai suoni sintetici e martellanti.

 

Feist canta anche nei Broken Social Scene.

 

Metals (2011) si concede ballate sentimentali come il singolo How Come You Never Go There che sono solo occasionalmente orecchiabili (Bittersweet Melodies e Graveyard) e, più spesso, emotivamente instabili (la solenne e blueseggiante Anti-Pioneer, il lamento country The Bad in Each Other e l’evocativa, quasi gospel, The Undiscovered First). Oscillando dalla incalzante Comfort Me alla delicata The Circle Married the Line, la sua musica abbandona le allusioni al jazz ma raccoglie più varietà e delicatezza.

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