Steffen Basho-Junghans


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In Search of the Eagle's Voice (1995) , 6/10
Fleur de Lis , 6/10
Song of the Earth , 7/10
Inside , 6.5/10
Waters in Azure , 7.5/10
Landscapes in Exile , 6/10
Rivers and Bridges , 6.5/10
Unknown Music 1 Alien Letter (2005), 6/10
Late Summer Morning (2006), 6.5/10
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German guitarist Steffen Basho-Junghans (already in a band named Wacholder in 1978) is the main European heir to the school of the American primitive guitar (John Fahey, Robbie Basho). His albums for solo acoustic guitar, the naive and pastoral In Search of the Eagle's Voice (Blue Moment Arts, 1995) and the two volumes of raga-influenced Fleur de Lis (Blue Moment Arts, 1996), indulged in hypnotic sound painting of a less metaphysical nature than Fahey's and of a less spiritual nature than Basho's but with a more articulate flair for the flow of notes.

Song of the Earth (Sublingual, 2000), his first masterpiece, was, instead, a gentle and intense philosophical meditation a` la John Fahey.

The more experimental Inside (Strange Attractors, 2001) and Waters in Azure (Strange Attractors, 2002), were studies in texture and ambience, particularly Inside the Rain, Waters, and ONE No1 on the latter.

Landscapes in Exile (Blue Moment Arts, 2002) and Rivers and Bridges (Strange Attractors, 2003) abandoned the experimental edges of the previous works. The latter contains two tours de force: the 22-minute melodic fantasy The River Suite and the 17-minute Fahey tribute The Takoma Bridge Incident.

Unknown Music 1 Alien Letter (Sillyboy, 2005) imagines how an alien would play the guitar.

The centerpiece of Late Summer Morning (Strange Attractors, 2006) is the 22-minute Late Summer Morning, a tender meditation that weaves a thick tinkling carpet while slowly increasing in speed and volume. It sounds not only physically challenging but also a sort of self-inspiring piece, as if each brief pattern of notes fueled its own evolution, propelling itself to ever higher dimensions.
The eight-minute Woodland Orchestra, instead, harks back to Junghans' early post-folk experiments: the metallic tones of the strings are bent to envelop each other in a sort of dome-like effect. Again, one is reminded of recursive structures, and, again, the result is an irregular but steady crescendo. In addition, the staccato quality of the strumming evokes ancient Japanese music.
The repetitive and aggressive Azure No 3 and the propulsive Northern Winds make the collection one of the most varied and eclectic of his career.
All in all this sounds like a survey (if not a summa yet) of Junghans' techniques and visions.

(Translation by/ Tradotto da Marco Spagnuolo)

Il chitarrista Tedesco Steffen Basho-Junghans ( già in una band chiamata Wacholder nel 1978) è il principale erede europeo della scuola di primitive guitarists americani (John Fahey, Robbie Basho). I suoi sono album per solo chitarra acustica; il naive e pastorale In Search of the Eagle's Voice (Blue Moment Arts) e i due volumi influenzati dai raga indiani Fleur de Lis (Blue Moment Arts), indulgevano in un suono ipnotico dipingendo una natura meno metafisica rispetto ai lavori di John Fahey e una natura meno spirituale di quella di Robbie Basho ma con un più articolato intuito per il fluire delle note.

Song of the Earth (Sublingual, 2000), il suo primo capolavoro, era , invece, una sincera e intensa meditazione filosofica molto vicina a John Fahey.

Inside (Strange Attractors, 2001) e Waters in Azure (Strange Attractors, 2002) tutte e due più sperimentali, erano studi di struttura e atmosfera, particolarmente Inside the Rain, Waters, e ONE No1 sul secondo.

Landscapes in Exile (Blue Moment Arts, 2002) e Rivers and Bridges (Strange Attractors, 2003) abbandonarono le remore sperimentali dei lavori precedenti. Il secondo contiene due tours de force: la fantasia melodica della durata di 22 minuti The River Suite e il tributo a Fahey di 17 minuti The Takoma Bridge Incident.

Unknown Music 1 Alien Letter (Sillyboy, 2005) immagina come un alieno suonerebbe la chitarra.

 

Il brano centrale di Late Summer Morning (Strange Attractors, 2006) sono I 22 minuti di Late Summer Morning, una dolce meditazione che intesse un denso tintinnio mentre va incrementando lentamente in volume e velocità. Non sembra solo fisicamente impegnativo ma funge anche come un auto infusione di spirito, come se ogni campione di note si alimentasse nella sua propria evoluzione,spingendo se stesso in dimensioni sempre più elevate. Gli otto minuti di Woodland Orchestra, invece, fa un passo indietro verso i primi lavori sperimentali di post folk di Junghans: i toni metallici delle corde sono rivolte per avvolgersi l’un l’altro in una sorta di effetto cupola. Di nuovo uno faceva ricordare strutture ricurve, e , ancora, il risultato è un irregolare ma saldo crescendo. In aggiunta, la qualità dello strimpellio ricorda l’antica musica giapponese.

La ripetitiva e aggressiva Azure No 3 e la propulsiva Northern Winds sono tra l più eclettiche e varie della sua carriera. In sostanza questo lavoro assomiglia ad una veduta d’insieme ( se non ancora una summa ) delle visioni e tecniche di Junghans.

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