Knotworking


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Self-titled , 6/10
Notes Left Out , 6.5/10
The Garden Below (2003), 6/10
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Essentially the solo effort of Albany (New York)-based singer songwriter Edward Gorch, Knotworking (One Mad Son, 2000) is a collection of gentle, sparse folk ballads. The Years introduces Gorch's wavering baritone and pensive tone, halfway between Cat Stevens and Leonard Cohen. The frantic wail of In Frozen Space uses only the acoustic guitar, as does the more traditional Appalachian rant of The Eternal Game, but the voice is enough to convey the drama, although a little make-up on Loyal Servants (piano, electric guitars) and especially Way Out (atmospheric harmonica, piano) does make a difference. A whistling synthesizer line evokes loneliness and disorientation in the jig-like Step Between, perhaps the standout track.

Knotworking's second album, Notes Left Out (One Mad Son, 2002), another solo acoustic work with the occasional friends dropping in, presents a mature, self-assured artist. Blankets is Tea For The Tillerman-era Cat Stevens, a soaring melody, a tender hymn, a solemn lullaby, as the strumming of the guitar follows the ebb and flow of Gorch's voice. However, Gorch is engaging in a subtler game of words and sounds than it appears to be. His ballads hark back to a tradition of acoustic folksinging but, rather than subverting it, he enhances the old craft with a stronger symbiosis between the voice and the guitar. The two play a role that involves more than "storytelling". Gorch seems lost in a trance when he delivers Not Bigger on middle-eastern sounding chords. A martial tempo in Imbecile Smile propels the intense soliloquy of a whispered spiritual and sudden bursts of gypsy music.
The second half of the album indulges in thicker arrangements that are a mixed blessing. Rhythm, mandolin and organ benefit the pathos of Manuel, perhaps the strongest cut here, and the bard easily tames the rocking lament of Came To Save, the folk-rock shuffle of Central Bridge, and the stomping cajun waltz of Prison Love, but the "noise" detracts a bit from the magic of the voice/guitar setting.

The Garden Below (One Mad Son, 2003) covers well the two fundamental forms of Gorch's art: the delicate, affectionate, introspective recollections of When We Were Small, Free Hand and Decided to Walk; and the impeccable storytelling and melodic appeal of A Time Ago (a slow-paced rockabilly) and Long Step. There are only two loud and noisy songs (Seven and Blossom), which are, as usual, only partially successful. On the other hand, the emphatic closer, the piano-driven The Garden Below (written by guitarist Mike Hotter), is as anthemic as Warren Zevon at his best.

(Translation by/ Tradotto da Paolo Latini)


Sostanzialmente la fatica solitaria del cantante/cantautore di Albany (New York) Edward Gorch, Knotworking (One Mad Son, 2000) è una raccolta di ballate folk tenere e frugali. The Years introduce il canto profondo e baritonale di Gorch, a metà tra Cat Stevens e Leonard Cohen. Per il gemito frenetico di In Frozen Space viene usata solo una chitarra acustica, come per la più tradizionale declamazione appalachiana The Eternal Game, ma la voce è sufficiente a per trasmettere il senso drammatico, sebbene quel tocco di make-up su Loyal Servants (piano, chitarra elettrica) e in particolare su Way Out (armonica atmosferica, piano) fa la differenza. Una linea sibilante di sintetizzatore evoca solitudine e disorientamento nella giga Step Between, forse la miglior traccia.

Il secondo album di Knotworking, Notes Left Out (One Mad Son, 2002), un altro lavoro acustico realizzato da solo, salvo qualche occasionale e casuale aiuto di amici, presenta un'artista maturo e consapevole. Blankets ricorda il Cat Stevens dell'era Tea For The Tillerman, una melodia slanciata, un inno tenero, una ninna nanna solenne, dove la chitarra strimpellata segue il flusso e riflusso della voce di Gorch. Comunque, Gorch s'impenga in un gioco di parole e suoni più sottile di quanto possa sembrare. Le sue ballate si rifanno alla tradizione dei folksingers acustici ma, più che sovvertirla, la arricchisce di una più forte simbiosi tra chitarra e voce, che giocano un ruolo ben più impegnativo della semplice "narrativa". Gorch sembra perso in una trance quando sciorina Not Bigger su accordi dal sapore mediorientale. Un tempo marziale in Imbecile Smile propelle l'intenso soliloquio di uno spiritual sussurrato e improvvise vampate di musica gitana.
La seconda metà dell'album indulge in arrangiamenti più densi. Ritmica, mandolino e organo impreziosiscono il pathos di Manuel, forse il miglior brano del disco, e il bardo docile il lamento rock di Came To Save, lo shuffle folk-rock di Central Bridge, e il battente valzer cajun di Prison Love, ma il "rumore" toglie qualcosa alla magia dell'impianto voce/chitarra.

The Garden Below (One Mad Son, 2003) copre bene le due forme dell'arte di Gorch: la delicata, affettuosa, introspettiva reminiscenza di When We Were Small, Free Hand and Decided to Walk; e l'impeccabile narratività di taglio melodico di A Time Ago (un lento rockabilly) e Long Step. Ci sono solo due canzoni sonore e rumorose (Seven e Blossom), che, come sempre, convincono solo in parte. D'altro lato, la chiosa enfatica, la pianistica The Garden Below, è anthemica quanto il miglior Warren Zevon.

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