Larval


(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
Larval (1997), 6.5/10
Larval 2 (1998), 6.5/10
Predator or Prey (2000), 6/10
Obedience , 6/10
Surviving Death (2007), 6/10
Links:

Larval is an open ensemble formed by Bill Brovold (a veteran of Rhys Chatam's groups) in Detroit in 1996, that plays progressive-rock tainted with avantgarde techniques. The polystylistic mess Larval (Avant, 1997), which featured a rock band, and the free-form freak-out of Larval 2 (Knitting, 1998), which expanded the rock band to classical and jazz instruments, created a sensation with their thunderous, relentless, organic sound. The nine tracks on Predator or Prey (Knitting, 2000) are more varied and accessible, overflowing with echoes of 1970s progressive-rock. In that vein, Brovold also released Childish Delusions (Tzadik) under his own name (but with similar collaborators).

The five tracks on Obedience (Cuneiform, 2003) display a narrower range of influences, which also means that the album as a whole is more focused and tighter. The use of repetition and loud volume in Last Ditch (eleven minutes) recalls Glenn Branca's guitar symphonies, but the second half is a self-indulgent incursion in Sonic Youth's noise-rock. When Bullet Meets Flesh is mostly built around that kind of minimalism, but it is sabotaged by many devastating detours. Something Terrible Is About To Happen (13 minutes), one of their most accomplished compositions yet, opens with the noise of a wasp nest and maintains a threatening atmosphere throughout, despite a couple of dramatic mood/speed changes. This is also a more relaxed and subtle efforts, compared with the early albums. One Day I Just Kept On Walking (eleven minutes), for example, is eight minutes of chaotic, cacophonous notes, resembling a psychedelic jam, that only towards the end coalesce into a solemn crescendo.

(Translation by/ Tradotto da Paolo Latini)

Larval è un ensemble aperto formato a Detroit da Bill Brovold (un vererano nei gruppi  di Rhys Catham) nel 1996. Suonano progressive-rock tinteggiato di techiche avanguardiste. Larval (Avant, 1997), che presenta una rock band, e Larval 2 (Knitting, 1998), che allarga quella rock band con strumenti classici e jazz, davano una sensazione con il loro suono roboante, implacabile e organico. Le nove tracce di Predator or Prey (Knitting, 2000) sono già più varie e accessibili, riempite da eco di progreessive-rock anni '70. Sulla stessa falsariga, Brovold ha anche realizzato a suo nome Childish Delusions (Tzadik), ma sempre coadiuvato dai medesimi collaboratori.

Le cinque tracce di Obedience (Cuneiform, 2003) mostra uno spettro di influenze più ristretto, che significa anche che l'album è più focalizzato e chiuso. L'uso di ripetizioni e di volume rumoroso in Last Ditch (11 minuti) richiama le sinfonie chitarristiche di Glenn Branca, ma la seconda metù del disco è un'incursione auto-indulgente nel noise-rock dei Sonic Youth. When Bullet Meets Flesh è grossomodo imbastita su quel tipo di minimalismo, ma è sabotata da troppe deviazioni disorientanti. Something Terrible Is About To Happen (13 minuti), ad oggi una delle loro composizioni più riuscita, si apre con il ronzìo di un nido di vespe e mantiene un'atmosfera spaventosa per tutto il tempo, al di là di un paio di drammatici cambi di tonalità/velocità. Questo è anche un album più rilassato e ingegnoso, comparato con i loro dischi precedenti. One Day I Just Kept On Walking (11 minuti), per esempio, è composta da otto caotici minuti di note cacofoniche, nello stile delle jam psichedeliche, che solo verso la fine si coagulano in un crescendo solenne.

Surviving not one but five heart attacks, Bill Brovold assembled a Larval double-CD containing a studio recoridng, Surviving Death, and a live recording Alive Why (Cuneiform, 2007). The instrumentation on Surviving Death has converged towards keyboards, guitars and saxophones. The nine pieces are exercises in blending well-tempered minimalism, romantic crescendos and languid instrumental solos rising from the coldly structured harmony. While the music is shrouded in a somber mood, best epitomized by the piano-based elegy Scottish Blood, at times resembling a funeral march (It Was A Puny Plan), despite a couple of comic interludes (notably the unrelenting eight-minute The 300lbs Nurse). Brovold's quintessential crescendo is noisier and more abstract: the eleven-minute Surviving Death.

The live disc recycles Last Ditch from Obedience (2003). Crippled Dance and Alpha Thejone from Predator or Prey (2000), and debuts a loud and relentless Guitar Trio.

(Translation by/ Tradotto da xxx)

Se sei interessato a tradurre questo testo, contattami

What is unique about this music database