Original Instrument
(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )

Octopus Inc: Mere Things & Mindless Creatures
Kettel: Dreim
Octopus Inc: Fluid Freedom
Original Instrument: Original Instrument
Links:

Kracfive is a collective of avantgarde musicians based in New Hampshire. Founded in 1998, the collective's members are Joe Miragliuolo, Christopher Graves, Reimer Eiseng, who has released Dreim (Kracfive, 2001) under the moniker Kettel, and Noah Sasso, who is also active as Pacman (his cassettes have been compiled on the double CD This Is The End) and Octopus Inc, the latter having released two albums, Mere Things & Mindless Creatures (Kracfive, 1999) and Fluid Freedom (Kracfive, 2001).

Original Instrument is a collaboration among all four of the members. Their debut album, Original Instrument (Kracfive, 2002), is a series of electronic/digital manipulations of the human voice in the tradition of Joan LaBarbara and Diamanda Galas. Vocal snippets are vivisected, looped, altered, overdubbed. Coupled with massive distortions and spun around percussive noises, they become collages reminiscent of Oval's glitch-music but with a stronger rhythmic element (Bop Me, Nake). They evoke hip-hop edonism (Lum Club and Birds for Beginners), haunting psychedelia (Sion), the desperate wailing of Diamanda Galas (Rosetta), Sixties pop novelties (Happy We Do).

(Translation by/ Tradotto da Andrea Marengo)

Kraftive è un collettivo di musicisti d'avanguardia del New Hampshire fondato nel 1998. I suoi membri sono Joe Mitragliuolo, Christopher Graves, Reimer Eiseng, che pubblicò Dreim (Kraftive, 2001) con il nome d'arte Kettel, e Noah Sasso, attivo come Pacman (le sue cassette sono state raccolte nel doppio This Is The End) e Octopus Inc. Sotto quest'ultimo alias egli pubblicò due album: Mere Things & Mindless Creatures (Kraftive, 1999) e Fluid Freedom (Kraftive, 2001).

Original Instrument è una collaborazione fra tutti i quattro membri del collettivo. Il loro album di debutto, Original Instrument (Kraftive, 2002), è una serie di manipolazioni elettroniche/digitali della voce umana che seguono la tradizione di Joan LaBarbara e Diamanda Galas. I frammenti vocali sono vivisezionati, messi in loop, alterati, ed effettati dall'overdub. Queste tracce innestate su massicce distorsioni e rumori in circolorimandano ai collage della glitch-music degli Oval, ma con l'aggiunta di una componente ritmica più evidente (Bop Me, Nake). Essi rievocano l'edonismo del trip-hop (Lum Club, The Birds Of Beginners), la psichedelia spettrale (Sion), i gemiti di Diamanda Galas (Rosetta), e le novelty pop degli anni sessanta (Happy We Do).

What is unique about this music database