Upsilon Acrux
(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
In the Acrux of the Upsilon King (1999), 5/10
The Last Pirates of Upsilon (1999), 6/10
Last Train Out (2001), 5/10
Volucris Avis Dirae-Arum (2004), 5/10
Galapagos Momentum (Cuneiform, 2007) , 5.5/10
Links:

Upsilon Acrux, formed in San Diego by guitarist Paul Lai, debuted with a cerebral, spastic and frontal jazzcore sound, documented on the albums In the Acrux of the Upsilon King (1999) and The Last Pirates of Upsilon (1999), including the twelve-minute Descension, the eleven-minute Dark Rainbow and the nine-minute Nails Wine Dio.

The mini-album Last Train Out (2001) and Volucris Avis Dirae-Arum (2004), that featured two drummers, signaled a less confrontational stance and delivered a higher degree of post-rock posturing. The longest track on these was less than eight-minute long.

Galapagos Momentum (Cuneiform, 2007), instead, featured two guitarists, and completed the evolution towards Don Caballero's instrumental post-rock with an additional degree of fractured, syncopated, atonal emphasis. The frantic minimalist repetition of Who's Running Shit and Expiration Date, yhr limping clownish Pere Ubu-esque Petrovich, the convoluted Minutemen-esque funk-jazz-punk of Boa Vs. Crab and Touched By God rehash old habits. The longest track, Hiking Up Feel Good Mountain, introduces enough melody and structure to open new horizons.

Radian Futura (2009)

(Translation by/ Tradotto da Giulio Caroletti)

Gli Upsilon Acrux, formati a San Diego dal chitarrista Paul Lai, debuttarono con un sound jazzcore frontale, cerebrale e spastico, documentato sugli album In the Acrux of the Upsilon King (1999) e The Last Pirates of Upsilon (1999), che includevano i dodici minuti di Descension, gli undici di Dark Rainbow e i nove di Nails Wine Dio.

 

Il mini-album Last Train Out (2001) e Volucris Avis Dirae-Arum (2004), che ospitava due batteristi, segnalarono un atteggiamento meno ideologicamente aggressivo e risultarono in una posa maggiormente da post-rockers. La pił lunga delle tracce di questi dischi era di durata inferiore agli otto minuti.

 

Galapagos Momentum (Cuneiform, 2007) aveva invece due chitarristi, e completava l'evoluzione verso il post-rock strumentale alla Don Caballero con un grado aggiuntivo di enfasi atonale sincopata e fratturata. Le frenetiche ripetizioni minimaliste di Who's Running Shit ed Expiration Date, la singhiozzante pagliacciata alla Pere Ubu di Petrovich e il contorto funk-jazz-puk alla Minutemen di Boa vs Crab e Touched by God rispolverano vecchie tendenze. La traccia pił lunga, Hiking Up Feel Good Mountain, introduce abbastanza in termini di melodia e struttura da aprire nuovi orizzonti.

(Copyright © 2006 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
What is unique about this music database