Dean Blunt


(Copyright © 2012 Piero Scaruffi | Legal restrictions )
Hype Williams: Hype Williams (2010), 5/10
Hype Williams: Find Out What Happens (2010), 6.5/10
Hype Williams: One Nation (2011), 6/10
Hype Williams: Black Is Beautiful (2012), 6/10
Hype Williams: The Attitude Era (2012), 4/10
Dean Blunt: The Narcissist II (2012), 5/10
Dean Blunt: The Redeemer (2013), 5/10
Dean Blunt: Stone Island (2013), 5/10
Dean Blunt: Black Metal (2014), 6.5/10
Links:

London-based producer Dean Blunt (Roy Nnawuchi) formed Hype Williams with Inga Copeland (Russian vocalist Alina Astrova) to assemble atmospheric deconstructed dance-pop for chill-out rooms. Hype Williams released Hype Williams (Carnivals, 2010), Find Out What Happens When People Stop Being Polite And Start Gettin Reel (De Stijl, 2010), with the psychedelic instrumental Blue Dream and the pseudo-Caribbean ballad Throning, and One Nation (Hippos In Tanks, 2011), with the evocative seven-minute instrumental Mitsubishi. Black Is Beautiful (Hyperdub, 2012) was a collection of short untitled songs (or, better, melodic and rhythmic flotsams), credited simply to Dean Blunt & Inga Copeland. The Attitude Era (2012) collects rarities and "unfinished tracks".

Copeland debuted solo with Because I'm Worth It (2014).

Dean Blunt, instead, quickly transformed into a completely different animal. If the lo-fi mix The Narcissist II (Hippos in Tanks, 2012) was still hip-hop music, the sample-heavy The Redeemer (Hippos in Tanks, 2013) and Stone Island (2013) introduced a new kind of singer-songwriter.

That evolution culminated with Black Metal (Rough Trade, 2014) and its varied multi-chromatic spectrum, from the orchestral ballad Lush to the dejected slocore a` la Mazzy Star of Molly & Aquafina and to the brief wall of noise Country. The calm laconic baritone of Leonard Cohen is clearly an influence in 50 Cent, drenched in reverb, backed by angelic female voice, and in Punk, which sounds like Cohen gone dub and humming a nursery rhyme. 100 opens with a desert-rock guitar solo and continues as a redolent country-rock yarn. If the nine-minute X turns tedious after the initial floating electronic nebula, the 13-minute Forever achieves the kind of magic that Hype Williams strove for: a sensual interplay between piano and wordless vocals, and then electronic noise that rhymes with a repeated meow and with a soulful sax melody.

(Translation by/ Tradotto da W. Gabriel.

Il musicista Londinese Dean Blunt (Roy Nnawuchi) formò Hype Williams con la cantante russa Inga Copeland (Alina Astrova) per assemblare e dar vita ad atmosfere decomposte con sonorità dance-pop per le chill-rooms. Hype Williams ha rilasciato <b>Hype Williams</b>(Carnivals, 2010), Find Out What Happens When People Stop Being Polite And Start Gettin Reel (De Stijl, 2010), con la psichedelica traccia strumentale <i>Blue Dream</i> e la pseudo-Caribica ballata <i>Throning</i>, e <b>One Nation</b> (Hippos In Tanks, 2011), con l'evocativa <i>Mitsubishi</i>, pezzo strumentale di 7 minuti. <b>Black Is Beautiful</b> (Hyperdub, 2012) è una collezione di brevi canzoni senza titolo (o meglio, brevi e ritmici spezzoni musicali), accreditati musicalmente semplicemente a Dean Blunt & Inga Copeland anziché ad Hype Williams. <b>The Attitude Era</b> (2012) è una collezione di rarità e di "tracce non ultimate".

Copeland ha debuttato la sua carriera da solista con <b>Because I'm Worth It</b> (2014).

 

Dean Blunt, invece, si è trasformato rapidamente in tutt'altro. Se il mix lo-fi <b>The Narcissist II</b> (Hippos in Tanks, 2012) era un hip-hop sospeso, <b>The Redeemer (Hippos in Tanks, 2013), densissimo di sampling, e Stone Island (2013) introducono un nuovo concetto di cantautore.</b>

 

<b>L'evoluzione di Dean è culminata con Black Metal (Rough Trade, 2014) e con il suo vasto spettro di colori, dalla ballata orchestrale <i>Lush</i> alla stanca e triste slowcore a' la Mazzy Star di <i>Molly & Aquafina</i> e al breve wall of noise di <i>Country</i>. Il calmo e laconico baritono di Leonard Cohen è chiaramente un'influenza in <i>50 Cent</i>, intrisa nel riverbero, supportata da una voce angelica femminile, ed in <i>Punk</i>, che somiglia musicalmente ad un Cohen datosi al doppiaggio, mugugnando una filastrocca. <i>100</i> si apre con un assolo desertico di chitarra e continua come un evocativo racconto country-rock. Se la traccia di nove minuti <i>X </i>diventa presto noiosa e monotona dopo l'iniziale sequenza a nube elettronica, il pezzo <i>Forever</i> di ben 13 minuti raggiunge l'atmosfera magica che Hype Williams si struggeva per creare : una sensuale interazione tra un piano e una parte vocale da cui è impossibile ricavare un significato, e poi il rumore elettronico che va in rima con un "meow" ripetuto e con una sentimentale melodia di sassofono.</b>

(Copyright © 2012 Piero Scaruffi | Legal restrictions )
What is unique about this music database