John DosPassos

(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Legal restrictions - Termini d'uso )
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U.S.A.


42nd parallel

Freddo, documentario e troppo razionale.

Segue le vite di alcuni giovani dall'infanzia alle prime esperienze: Fainy Mc Creary, allevato a Chicago con la sorella Milly dallo zio tipografo e socialista, deve mettersi sulla strada quando il vecchio perde il posto per le sue idee politiche. Dopo aver viaggiato con un venditore ambulante di libri, si stabilisce in California e s'innamora di Maisie, ma gli impegni politici lo dividono da lei; quando, finalmente, si sposano, non vanno d'accordo, e lui parte per il Messico, dove infuria la rivoluzione.

Janey, cresciuta a Washington nel terrore d'un padre brutale che infieriva sul fratello Joe, soffre il distacco dal fratello, che s'arruola in marina e poi diserta per fuggire dal padre, e diventa segretaria d'azienda, finché entra a servizio di J.W. Moorehouse, il quale fa strada nel business avvalendosi di due matrimoni, il primo con Annabelle Strong (che lo porta a Parigi per nascondergli d'essere incinta, si dà alla bella vita e viene colta in flagrante quando il padre è già fallito), il secondo con l'ereditiera Gertrude Staple (grazie al cui denaro diventa un uomo di successo).

Conosce Eleanor Stoddard, con cui ha una relazione platonica; questa s'è messa in proprio, a Chicago, con l'amica Eveline Hutchins, ed ha fatto fortuna nel campo delle decorazioni a New York; la loro relazione ingelosisce Gertrude, che si sente trascurata dal marito.

Quando scoppia la guerra, Moorehouse s'arruola volontario, ed Eleanor si offre come infermiera; entrambi partono per la Francia.


1919

Segue gli stessi personaggi a Parigi durante la guerra. Ancor più schematico nell'alternare stream of consciousness, biografie "esemplari" (gli esempi francescani del medioevo adattate alla società industriale), cronaca (il montaggio documentario di Vertov applicato al romanzo). Privo d'emozione.

Il fine politico è troppo scoperto ed insistito.

(Translated by Jason Pierce)

U.S.A.


42nd parallel

Cold, documentary-style, and too rational

It traces the lives of some youth from the time of infancy to their first experiences: Fainy McCreary, raised in Chicago with his sister Milly by their socialist typographer uncle, must hit the streets when his old man loses his job as a result of his political ideologies. After having traveled with a travelling book salesman, Fainy settles down in California and falls in love with a woman named Maisie, but his political obligations separate him from her; when, finally, they get married, they don't get along, and he leaves for Mexico where the revolution rages.

Janey, raised in Washington in fear of a brutal father that furiously attacked her brother Joe, suffers a detachment from her brother, that eventually enlists in the Navy and leaves home in order to escape from his father. Joe becomes a business secretary, until he begins to work under J.W. Moorehouse, who makes a career in business utilizing his two marriages to his advantage, the first with Annabelle Strong (that goes to Paris to hide her being pregnant from him, and she begins to lead the "good life" and is caught red-handed when her father has already failed) his second marriage with the hereditary Gertrude Staple (thanks to her money, he becomes a man of success)

He meets Eleanor Stoddard, with whom he has a platonic relationship; this gets him involved in the right Chicago crowd, with his friend Eveline Hutchkins, that made a fortune in the decorations industry in New York; their relationship makes Gertrude jealous and she feels neglected by her husband.

When war breaks out, Moorehouse enlists in the Armed Forces, and Eleanor volunteers as a nurse; both leave for France.

1919

This book follows the same characters in Paris during the war. Still more schematic in the alternating stream of consciousness, exemplary biographies (the Medieval Franciscan examples adapted to an industrial society), news commentary (the documentary editing of Vertov applied to the book). Lack of emotion.

The political aim is too bare and persistent.

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