Jewish, Philadelphia-born, classically-trained pianist Uri Caine (1956)
Uri Caine
debuted with Sphere Music (may 1992), ostensibly dedicated to Thelonious Monk but in reality running the gamut from melodic classical music to dissonant free jazz (the eight-minute Mr B.C. for a quartet with clarinetist Don Byron, bassist Anthony Cox and drummer Ralph Peterson, This Is a Thing Called Love for a trio, the free-form Jelly and the ten-minute Jan Fan also featuring tenor saxophonist Gary Thomas and trumpeter Graham Haynes).
That eclectic range was at least matched, if not surpassed, by Toys (march 1995), thanks to an improved pool of collaborators (Byron, Thomas, Peterson,
trumpeter Dave Douglas, trombonist Joshua Roseman, bassist Dave Holland, and percussionist Don Alias) and engaging stylistic hybrids (the Latin-tinged and Wagner-quoting Time Will Tell, the sprightly Or Truth, the abstract Yellow Stars in Heaven).
After a humbler trio excursion, Blue Wail (december 1997), mainly in a swing and hard-bop vein (Blue Wail and Sweet Potato), Caine
upped the ante by introducing electronic equipment on
Keter (march 1999), credited to
Zohar, a band formed with Moroccan vocalist Aaron Bensoussan, DJ Olive on samplers, clarinet, guitar, bass and drums, but, alas, mostly devoted to traditional Jewish music.
Unfortunately, he became little more than a charming entertainer for aging
yuppies, crafting pointless
tribute albums to classical composers, to pop music and to Brazilian music.
He finally took some chances on Bedrock (february 2002), an album heavily
influenced by hip-hop and drum'n'bass, on Solitaire (march 2002), a
solo-piano set, and on Shelf Life (september 2005), the second album
credited to Bedrock (now a trio with Caine on electronic keyboards,
guitarist Tim Lefebvre and drummer Zach Danziger).
Plastic Temptation (september 2009) documents live concerts with Tim Lefebvre (bass and guitar), Zach Danziger (drums), gospel singer Barbara Walker and percussionist Elizabeth Pupo Walker.
Twelve Caprices
(january 2010)
was a collaboration with
a classical quartet.
Siren (2011) marked the return to jazz after several classical-oriented albums.
Callithump (december, 2012) was his second piano solo album.
Present Joys (december 2013) documents a collaboration between Dave Douglas and Uri Caine.
Uri Caine on piano, Mark Helias on contrabass and Clarence Penn on drums, plus special guest Kirk Knuffke on cornet, recorded the 15 songs (composed by Caine) of Calibrated Thickness (march 2015).
|
(Translation by/ Tradotto da Alessandro Rusignuolo)
Uri Caine (1956) è un pianista ebreo, nativo di
Philadelphia, di formazione classica. Debutta con Sphere Music (maggio
1992), che è apparentemente dedicato a Thelonious Monk, ma nel quale in realtà
esegue una gamma di sonorità che va dalla musica classica melodica al free jazz
dissonante (gli otto minuti di Mr BC per quartetto con il clarinettista
Don Byron, il bassista Anthony Cox e il batterista Ralph Peterson, This Is a
Thing Called Love in trio, la forma libera di Jelly e i dieci minuti
di Jan Fan con il sassofonista Gary Thomas e il trombettista Graham
Haynes ). Quell’eclettico range è stato raggiunto, se non superato, da Toys
(marzo 1995), grazie ad un gruppo migliore di collaboratori (Byron, Thomas,
Peterson, il trombettista Dave Douglas, il trombonista Joshua Roseman, il
bassista Dave Holland e il percussionista Don Alias) e ibridi stilistici
accattivanti (colorati da sapori latin e citazioni wagneriane in Time Will
Tell, nella vivace Or Truth, o nell’astratta Yellow Stars in
Heaven). Dopo una timida uscita in trio, Blu Wail (dicembre 1997),
principalmente connaturato da una vena swing e hard-bop (Blue Wail e Sweet
Potato), Caine ha alzato la posta con l'introduzione di apparecchiature
elettroniche su Keter (marzo 1999), accreditato a Zohar, una band
formata con il cantante marocchino Aaron Bensoussan, DJ Olive ai campionatori,
clarinetto, chitarra, basso e batteria, ma, ahimè, per lo più dedicato alla
musica tradizionale ebraica. Purtroppo è diventato poco più di un affascinante
intrattenitore per yuppie attempati, che realizza inutili album di tributo ai
compositori classici, alla musica pop e alla musica brasiliana.
Finalmente si accolla qualche rischio con Bedrock
(febbraio 2002), un prodotto fortemente influenzato da hip-hop e drum'n'bass,
con Solitaire (marzo 2002), un set solista per pianoforte, e con Shelf
Life (settembre 2005), il secondo album accreditato a Bedrock (ora in trio
con Caine alle tastiere elettroniche c’è il chitarrista Tim Lefebvre e il
batterista Zach Danziger).
Plastic Temptation (settembre 2009) riporta concerti
dal vivo con Tim Lefebvre (basso e chitarra), Zach Danziger (batteria), la
cantante gospel Barbara Walker e la percussionista Elizabeth Pupo Walker.
Twelve Caprices (gennaio 2010) è una collaborazione
con un quartetto classico.
Siren (2011) segna il ritorno al jazz dopo diversi
album classici.
Callithump (dicembre 2012), è il suo secondo album
per pianoforte solo.
Present Joys (dicembre 2013) propone una
collaborazione con Dave Douglas.
|