Leo Ferre' was one of the most influential of the French chansonniers of the
1950s.
Paris Canaille (1954), L'Homme (1955), Monsieur William (1955), Graine d'Ananar (1955),
L'Amour (1956),
Pauvre Ruteboeuf (1956), Le Guinche (1956),
the ballet La Nuit (1956),
the Baudelaire concept Les Fleurs du Mal (1957),
Jean-Roger Caussimon's Le Temps du Tango (1958),
the Aragon concept Les Chansons d'Aragon (1961),
Paname,
his masterpiece albums Ferre' 64 (1964), with Franco La Muerte, and
Amour Anarchie (1970), with
Le Chien,
Nana and
La Memoire de la Mer.
In between, he subscribed to the student riots of 1968 with political songs
such as Les Anarchistes (1968).
After the nihilistic manifesto Il N'y a Plus Rien, Ferre tried to
become an orchestral composer
He died in 1993.
|
(Translation by/ Tradotto da Massimiliano Pugno)
Leo Ferre’ è stato uno dei più influenti chansonniers francesi degli anni ’50. Opere: Paris Canaille
(1954), L'Homme (1955), Monsieur William (1955), Graine d'Ananar (1955), L'Amour (1956), Pauvre Ruteboeuf (1956), Le Guinche (1956), il balletto La Nuit (1956), il concept-album Les Fleurs du Mal (1957) dall’omonima opera di Baudelaire, Le Temps du Tango (1958) di Jean-Roger Caussimon's, e il concept-album Les Chansons d'Aragon (1961) dall’opera di Aragon, Paname e i suoi capolavori Ferre' 64 (1964), con il pezzo Franco La Muerte, e Amour Anarchie (1970), con Le Chien, Nana and La Memoire de la Mer. Nel frattempo, Ferrè aderì alle rivolte studentesche del 1968 con canzoni politiche quali Les Anarchistes (1968). In seguito alla pubblicazione del manifesto nichilista Il N'y a Plus Rien, Ferre’ tento’ di diventare un compositore per orchestra. Morì nel 1993.
|