Bethany Curve is a Santa Cruz (California) band, formed in 1994 by guitarists
Richard Millang, Ray Lake and Chris Preston, and by drummer David Mac Wha.
Starting with the cassette Mee-eaux (Hypnosigh, 1995),
they build up dense atmospheres via a surreal distortion of the sound of
guitars, drums, and vocals.
The guitars, in particular, indulge in the reverb and delay pedals.
The lush, haunting arrangements of the 71-minutes long album
Skies A Crossed Sky (Unit Circle Rekkids, 1996) are ambivalent, in that
they stretch over a vast territory:
Slowdive's shoegazing (Vanish),
Flying Saucer Attack's ambient music for guitars
(Terpsichore, Mot Juste),
Sky Cries Mary' trascendental psychedelia
(Serene And Smiling, Spacirelei),
Joy Division gothic pop (Rest in Motion, Door 2416).
The album ends with 16 hidden tracks consisting of experimental sound bites.
The atmosphere on Gold (Unit Circle Rekkids, 1998) is less dark and
more psychedelic than on previous recordings, despite implicit tributes to
Joy Division (Temporary) and
Cure (Movement).
The furious pounding and the middle-eastern chanting of Drag and
the ghostly melody that floats over the guitar strumming of Strength
are more about the dynamics of tension and explosion than they are about
hiding in a dark closet.
The six-minute crescendo of Fourteen,
the cacophony of distortions of Cygnus X-I,
the noise excrements of the 17-minute Marasmus display an austere
program of emancipation from the song format.
Bethany Curve are even more original when they push on the pedals and
paint dreamy, ethereal soundscapes like Carnyval Sweet and
The Pool and the Shine, that teach
Flying Saucer Attack a thing or two about
using melody in an abstract context.
Instrumental tracks, in general, fare much better than songs.
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(Translation by/ Tradotto da Tito Leati)
I Bethany Curve sono una band di Santa Cruz (California), formata nel
1994 dai chitarristi Richard Millang, Ray Lake e Chris Preston, e dal
percussionista David Mac Wha. A cominciare dalla cassetta Mee-eaux
(Hypnosigh, 1995), hanno creato intense atmosfere attraverso una
distorsione surreale del suono delle chitarre, delle percussioni, e
delle voci. Le chitarre, in particolare, indulgono nel riverbero e nei
pedali di delay.
I rigogliosi, ossessionanti arrangiamenti dell'album Skies A Crossed Sky
(Unit Circe Rekkids, 1996), lungo 71 minuti, sono ambivalenti per il
vasto territorio in cui spaziano: lo shoegazing di Slowdive (Vanish), la
musica ambient per chitarra di Flying Saucer Attack (Terpsichore, Mot
Juste), la psichedelia trascendentale di Sky Cries Mary (Serene And
Smiling, Spacirelei), il gothic pop di Joy Division (Rest in Motion,
Door 2416). L'album termina con 16 pezzi nascosti, consistenti in brani
di suono sperimentale.
L'atmosfera in Gold (Unit Circle Rekkids, 1998) e` meno dark e piu`
psichedelica che nelle precedenti registrazioni, nonostante i tributi
impliciti a Joy Division (Temporary) e Cure (Movement). Il battito
furioso e la cantilena mediorientale di Drag e la melodia spettrale che
fluttua sopra le strimpellate di chitarra in Strength riguardano piu`
la dinamica di tensione ed esplosione che il nascondersi in un
ripostiglio buio. Il crescendo di sei minuti di Fourteen, le cacofonie e
le distorsioni di Cygnus X-I, gli escrementi di suono dei 17 minuti di
Marasmus mostrano un austero programma di emancipazione dal format della
canzone. I Bethany Curve sono ancora piu` originali quando spingono
sull'acceleratore e dipingono visioni di suoni sognanti, eterei come
Carnyval Sweet e The Pool and the Shine, che insegnano ai Flying Saucer
Attack una o due cose sull'uso della melodia in un contesto astratto: i
pezzi strumentali, in generale, funzionano molto meglio delle canzoni.
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