After re-joining the Red Hot Chili Peppers, John Frusciante released his fourth solo album, Shadows Collide With People (Warner, 2004), by far his most linear, traditional and radio-friendly work yet. Comprising a set of Luna-style folk-pop ballads (Carvel, Wednesday's Song, Song to Sing When You're Lonely, Regret), it neither homages his band's funk-pop style nor does it continue the psychiatric journey of his early solo extravaganzas.
A second album followed in the same year, The Will To Death (Record Collection, 2004), a collaboration with percussionist Josh Klinghoffer, was perhaps too much for Frusciante's muse. The 16 songs sound improvised and never refined. In some cases, Frusciante is obviously trying to hide the song's "rough and ready" state with production tricks. In other cases, he didn't even try. No question he has the class and the brain to turn even the most embarrassing idea into an intriguing proposition, but these two albums are, ultimately, yet another testament to the fact that compact discs are too cheap to manufacture.
Frusciante released three more albums, for a total of six in six months: Inside Of Emptiness (Record Collection, 2004), DC EP (2004) and Curtains (2005).
Ataxia is collaboration with percussionist Josh Klinghoffer and Fugazi's bassist Joe Lally. Their first output, Automatic Writing (Record Collection, 2004), contains five lengthy jams, notably the convoluted and sinister Addition and the bleak and brutal Dust. It was by far his best recording in years.
The Empyrean (2009) includes the nine-minute instrumental Before the Beginning, one of his artistic peaks, even if the rest is disposable.
|
(Translation by/Tradotto da Davide Carrozza)
Dopo essere rientrato nei Red Hot Chili Peppers, John Frusciante pubblicò il suo quarto album da solista, Shadows Collide With People (Warner, 2004), finora il suo lavoro più lineare, tradizionale e radiofonico. Con un set di ballate folk-pop sulla falsariga dei Luna (Carvel, Wednesday's Song, Song to Sing When You're Lonely, Regret), non omaggia il funk-pop del suo gruppo né continua il viaggio psichiatrico delle sue prime stravaganze soliste. Fu pubblicato nello stesso anno un secondo album, The Will To Death (Record Collection, 2004), una collaborazione con il percussionista Josh Klinghoffer, forse troppo per la musa di Frusciante. Le 16 canzoni sembrano improvvisate e mai riviste. In alcuni casi, è ovvio che Frusciante provi a nascondere lo stato "grezzo e pronto" delle canzoni con trucchi da studio. In altri casi, non ci prova neanche. Ha senza dubbio la classe e l'intelligenza per trasformare l'idea più imbarazzante in una proposta intrigante, ma questi due album sono solo un altra prova del fatto che la manifattura dei compact disc costa pochissimo. Frusciante pubblicò altri tre album, per un totale di sei in sei mesi: Inside Of Emptiness (Record Collection, 2004), DC EP (2004) e Curtains (2005). Ataxia è una collaborazione con il percussionista Josh Klinghoffer e il bassista dei Fugazi Joe Lally. Il loro primo album, Automatic Writing (Record Collection, 2004), contiene cinque lunghe jams, tra cui la convoluta e sinistra Addition e l'oscura e brutale Dust. È il suo album migliore dopo anni.
The Empyrean (2009) include lo strumentale di nove minuti Before the Beginning, una delle sue vette artistiche, anche se si può fare a meno del resto. |