Shallow was formed in Kansas by guitarist Ryan Newton and bassist Jason Shields.
3-D Stereo Trouble (Zero Hour, 1995) is an interesting variation on
British "shoegazing": femme-fatale singer Julie Shields sounds like Alison Moyet
(Yazoo),
Newton's and Shields' guitar washes recall the
Spacemen 3,
the psychological crescendo of Just For Today follows the guidelines of
the Cocteau Twins
and songs like Solar Spoon and Rumba Box
could almost be synth-pop's intellectual side.
While most of the album is obviously derivative of British genres,
in a few cases (I Wonder) their ultra-ethereal trance improves
over the originals.
Shallow then released the EP Laser Lens Cleaner (1996).
High Flyin' Kid Stuff (Zero Hour, 1997) fares even better, because
You Give Me Butterflies, Birthday and
King Of The Wide Eyed Girls
manage to sound simultaneously dreamy and catchy, and the
quasi-orchestral arrangements of flute, dulcimer, piano, organ and cello,
combined with a non-indulgent use of loops and samples,
lift the genre to new metaphysical heights.
Missile Command is the only exception here, a mildly aggressive
rock and roll. The band has achieved a humble grandeur that weds the best
elements of dream-pop and shoegazing with the best elements of noise-rock.
In 2000 guitarist and vocalist Julie Shields and bassist Jason Shields formed
Capsules with drummer Kevin Trevino and released
Reverser (Urinine, 2002), in a mellower, more sophisticated style
(A Place to Stay, I'll Be the One and Bee Keeping).
|
(Translation by/ Tradotto da Andrea Marengo)
Gli Shallow vennero fondati in Kansas dal chitarrista Ryan
Newton e dal bassista Jason Shields.
3-D Stereo Trouble (Zero Hour, 1995) è un'interessante
variazione nello "shoegazing" britannico: la figura di cantante e
femme-fatale di Julie Shields ricorda quella di Alison Moyet (Yazoo), mentre le
chitarre di Newton e Shields richiamano continuamente gli Spacemen 3. Il
crescendo psicologico di Just For Today segue le linee guida dei Cocteau Twins,
laddove canzoni quali Solar Spoon e Rumba Box potrebbero appartenere soprattutto
ad una versione intellettuale del synth-pop. Sebbene gran parte dell'album sia
derivativo di svariati generi musicali britannici, in qualche caso (I Wonder)
la loro trance ultra-eterea superano la qualità media del genere.
Gli Shallow pubblicarono in seguito l'EP Lens Cleaner
(1996).
High Flyin' Kid Stuff (Zero Hour, 1997) è ulteriormente
migliore. Mentre You Give Me Butterflies, Birthday e King Of The Wide Eyed
Girls si destreggiano sembrando tanto trasognate quanto orecchiabili, gli
arrangiamenti quasi orchestrali (flauto, dulcimer, pianoforte, organo, e
violoncello) combinati con un uso di loop e campionamenti non indulgente, fanno
librare il genere a nuove vette metafisiche. Missile Command è la sola
eccezione: un rock 'n' roll gentilmente aggressivo. La formazione ha raggiunto
un'umile maestosità che sposa i migliori elementi del dream-pop e dello
shoegazing con quelli migliori del noise-rock.
Nel 2000 la cantante e chitarrista Julie Shields e il
bassista Jason Shields fondarono con il batterista Kevin Trevino i Capsules,
che pubblicarono Reverser (Urinine, 2002), seguendo uno stile più languido e
sofisticato (A Place To Stay, I'll Be The One, e Bee Keeping).
|